پایان بلاتکلیفی ٥٠ میلیون نفر در سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد پایان بلاتکلیفی ٥٠ میلیون نفر در سهام عدالت رییس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید بلاتکلیفی ١٠ ساله مشمولان سهام عدالت پایان یافت و سود سهام مشمولان از سال آینده پرداخت می‌شود. به گزارش ایلنا، میرعلی‌اشرف‌عبدا…‌پوری‌حسینی در مراسم رونمایی ساماندهی طرح سهام عدالت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بیان کرد: به […]

رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد

پایان بلاتکلیفی ٥٠ میلیون نفر در سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید بلاتکلیفی ١٠ ساله مشمولان سهام عدالت پایان یافت و سود سهام مشمولان از سال آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش ایلنا، میرعلی‌اشرف‌عبدا…‌پوری‌حسینی در مراسم رونمایی ساماندهی طرح سهام عدالت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بیان کرد: به بلاتکلیفی حدود ٥٠ میلیون از هم‌میهنانمان پایان دادیم و بعد از ١٠ سال وضعیت سهام عدالت ساماندهی شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: ١١ سال بود مردم منتظر بودند تکلیفشان روشن شود. تا امروز همه وعده بود و می‌گفتیم انشاا…. امروز ولی صورت حساب بیش از ٤٩ میلیون نفر در سایت سهام عدالت موجود است.

وی استفاده از عبارت آزادسازی را برای سهام عدالت دقیق ندانست و گفت: یکی از موضوعاتی که تاکنون بدون تکلیف مانده است و مانع از آن می‌شود که از عبارت آزادسازی استفاده کنیم نحوه حضور ۴۹ میلیون نفر در مجامع عمومی شرکت‌های واگذار شده است. تاکنون راهکاری برای این امر مصوب نشده، ولی سازمان خصوصی‌سازی راهکارهایی را برای تصمیم‌گیری ارایه کرده و امیدواریم هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

معاون طیب‌نیا با بیان این‌که در حال حاضر امکان خرید و فروش سهام عدالت وجود ندارد، گفت: قسمت ملموس سهام عدالت بهره‌مندی از سود سهم است و از امروز دارندگان برگه‌های سهام عدالت مالک مجازی بخشی از سهام در اختیار خود هستند.

وی با بیان این‌که دو دهک پایین جامعه (اعضای کمیته امداد و بهزیستی) مالک تمامی سهام خود هستند، گفت: برای ۴ دهک دیگر جامعه،۵۳۰ هزار تومان از محل سود سهامشان شارژ می‌شود و آنها مالک مجازی این بخش از سهام یک میلیون تومانی خود هستند.

پوری حسینی درباره استفاده از سامانه توضیح داد: به ترتیب افرادی که کد ملی آنها به ۷، سپس ۸، بعد از آن ۹ و پس از آن صفر، ختم می‌شود، طی روزهای ۱۷ تا ۲۶ اسفند ماه اجازه می‌یابند وارد سامانه شده و صورت حساب خود را دریافت کنند و از روز ۲۷ اسفند ماه، افراد فارغ از آن که کد ملی آنها با چه عددی پایان می‌یابد، می‌توانند وارد سامانه شده و صورت حساب خود را دریافت کنند.

پوری‌حسینی همچنین اواخر سال آینده را زمان پرداخت سود سهام عدالت عنوان کرد.

محمدرضاپورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: فقط ۲۰ درصد از ۵۰ میلیون سهامدار عدالت اکنون و براساس قانون باید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: این افراد سهامدارانی هستند که ۱۰ سال از سهامدار بودن آنان می‌گذرد، اما نمی‌توانیم اکنون درباره بقیه سهامداران تصمیم بگیریم.

پورابراهیمی با بیان این‌که تعلق گرفتن سود یکسان به همه سهامداران منطقی نیست، گفت: تعدادی از شرکت‌های مشمول طرح سهام عدالت در بورس قیمت‌گذاری شده‌اند اما برخی غیربورسی هستند.

وی افزود: بر چه اساسی می‌خواهیم سود سهام شرکت‌هایی را که قیمت‌گذاری نشده‌اند، بپردازیم.

پورابراهیمی گفت: ۷ شرکت پالایشگاهی خوب و سودده از طرح سهام عدالت خارج و به دولت بازگردانده و به جای آنها دو شرکت غیربورسی جایگزین شده‌اند که چگونگی محاسبه سود برای آنها مشخص نیست و این کار غیرقانونی است.

پورابراهیمی با بیان این‌که سهام عدالت زمانی می‌تواند تعیین تکلیف کرد که سهامدار قدرت تصمیم‌گیری درباره آن را داشته باشد، گفت: با توجه به این‌که راهکارهای منطقی برای تعیین تکلیف سهام عدالت وجود دارد، ارایه صورتحساب نباید در این زمان انجام می‌شد که شائبه سیاسی داشته باشد.

وی افزود: سهام عدالت به دلیل پاسخگو نبودن مسؤولان آن موجب بروز مشکلات اقتصادی بسیاری شده و تعیین تکلیف این سهام از مسایل سیاسی اولویت بیش‌تری دارد.

پورابراهیمی گفت: باید به سهامداران برگه‌ای بدهیم که بتوانند ارزش سهام را منتقل کنند.

 

وی افزود: این‌که اکنون صورتحساب بدهیم و بعد بگوییم بیایید سود سهام را بگیرید، دغدغه مردم را درباره سهام عدالت رفع نمی‌کند.