سقف مجاز سود سپرده‌گذاری ارزی ۵ درصد

رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد سقف مجاز سود سپرده‌گذاری ارزی ۵ درصد رییس بانک مرکزی گفت: مردم در سپرده‌گذاری‌های خود دو پارامتر نرخ سود معقول و اعتبار بانک‌ها را در نظر داشته باشند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ولی‌ا..‌.سیف درباره رفتار برخی بانک‌ها در اعطای سود به سپرده‌های ارزی گفت: بانک مرکزی برای […]

رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد

سقف مجاز سود سپرده‌گذاری ارزی ۵ درصد

رییس بانک مرکزی گفت: مردم در سپرده‌گذاری‌های خود دو پارامتر نرخ سود معقول و اعتبار بانک‌ها را در نظر داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ولی‌ا..‌.سیف درباره رفتار برخی بانک‌ها در اعطای سود به سپرده‌های ارزی گفت: بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده‌های ارزی سقفی را تعیین کرده که برای سپرده‌های دلاری ۵درصد و برای یورویی ۴ درصد تعیین شده است. بر این اساس به بانک‌ها اعلام شده که هر چقدر سپرده ارزی بگیرند، می‌توانند آن را نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کرده و سود دریافت کند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: بانک‌ها حتی می‌توانند زیر این نرخ هم عمل کنند، اما همان‌طور که قبلاً اعلام کردم ریسک هر بانک متفاوت است؛ بنابراین مردم وقتی می‌خواهند نزد بانکی سپرده‌گذاری کنند، باید دو پارامتر را در نظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: اولین پارامتر نرخ سود سپرده و دومین پارامتر میزان اعتمادی است که مردم به آن بانک دارند؛ اگر یک بانک معتبر نرخ سود پایین‌تری را ارایه دهد، برای مردم قابل قبول‌تر از آن است که بانکی با اعتبار کم‌تر نرخ سود بالاتری بدهد؛ بانک مرکزی به این موضوع ورود نمی‌کند؛ بلکه نرخ سودی که بانک می‌دهد را مبنا قرارداده و با آن نرخ سودی که اعلام کرده است، به آنها سود می‌دهد.

سیف ادامه‌داد: ما سقف نرخ سود را ۵ درصد اعلام کرده‌ایم و اگر بانک‌ها رقم بالاتری می‌دهند، جایز نیست و شاید نرخ خود را با نرخ اعلامی بانک مرکزی تطبیق نداده‌اند.