سیر تا پیاز بیمه اشخاص

سیر تا پیاز بیمه اشخاص احمد ایمانی کارشناس بیمه در بیمه‌های اشخاص، انسانی مورد بیمه واقع می‌شود یعنی حیات یا فوت یا صدمه بدنی و نقص عضو شخص معینی موضوع بیمه واقع می‌شود؛ چنین شخصی را بیمه شده می‌گویند. در بیمه‌های اشخاص ممکن است یک نفر، خود را به نفع خود بیمه کند (مانند بیمه‌عمر […]

سیر تا پیاز بیمه اشخاص

احمد ایمانی

کارشناس بیمه

در بیمه‌های اشخاص، انسانی مورد بیمه واقع می‌شود یعنی حیات یا فوت یا صدمه بدنی و نقص عضو شخص معینی موضوع بیمه واقع می‌شود؛ چنین شخصی را بیمه شده می‌گویند.

در بیمه‌های اشخاص ممکن است یک نفر، خود را به نفع خود بیمه کند (مانند بیمه‌عمر به شرط حیات) که در این حالت عناوین بیمه‌گزار، بیمه‌شده و ذی‌نفع در همان یک نفر جمع است و ممکن است یک نفر، خود را به نفع دیگری بیمه کند.

در این حالت عناوین بیمه‌گزار و بیمه‌شده در یک نفر جمع می‌باشد.

سؤالی که بار‌ها از سوی بیمه‌گذاران محترم بیمه‌عمر از نمایندگان بیمه پرسیده می‌شود:

تفاوت سرمایه‌گذاری در بانک نسبت به سرمایه‌گذاری در بیمه عمر:

۱- حساب بانکی به‌ محض فوت صاحب‌حساب بسته می‌شود در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز سرمایه بیمه‌نامه خیلی سریع و به‌ موقع به بازماندگان بیمه‌ شده درصورت فوت وی تقدیم می‌شود.

۲- حساب بانکی درصورت فوت صاحب‌حساب، نیازمند انحصار وراثت خواهد بود در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز پس از فوت بیمه‌شده، سرمایه بیمه‌نامه به ذی‌نفعان بیمه‌نامه بدون نیاز به انحصار وراثت و ظرف ۱۰روز پرداخت می‌شود.

۳- موجودی حساب بانکی پس از کسر۳۰درصد مالیات، به وارث پرداخت می‌شود در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمرو پس‌انداز کل سرمایه بیمه‌‌عمر مطابق ماده ۱۳۶ قانون مالیات‌های مستقیم، معاف از مالیات است.

۴- نرخ سودبانکی برای دارندگان حساب بانکی، هرساله براساس بخشنامه بانک‌مرکزی کاهش می‌یابد در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز، نرخ سود سالانه سرمایه‌گذاری تا مدت ۱۰سال و حداقل ۱۰درصد، تضمین‌شده و کاهش نمی‌یابد.

۵- در حساب بانکی همیشه دشواری‌های دریافت وام مثل دادن سند ملکی و ضامن معتبر و غیره وجود دارد در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز برای دریافت وام تا سقف ۹۰درصد اندوخته، نیازی به هیچ‌گونه سند ملکی یا ضامنی نیست.

۶- در حساب بانکی، بانک، به از کارافتادگی وام‌گیرنده و گرفتن جریمه‌های دیرکرد یا به‌ اجرا گذاشتن وثیقه‌های وام، هیچ‌گونه توجهی ندارد در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز در صورت از کار افتادگی دائم بیمه‌ شده، بیمه نسبت به پرداخت تمامی حق‌بیمه، پرداخت مستمری از کار افتادگی و پرداخت غرامت از کار افتادگی اقدام می‌کند.

۷- در حساب بانکی، بانک نسبت به پرداخت هزینه‌های درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به صاحب‌حساب هیچ تعهدی ندارد در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز در صورت بروز بیماری‌های صعب‌العلاج، بیمه تا سقف پوششات بیمه‌نامه، هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کند، به‌صورت بلاعوض و یکجا و مستقل از تعهدات بیمه‌گر اول.

۸- در حساب بانکی، بانک نسبت به فوت صاحب‌حساب هیچگونه تعهداتی ندارد در صورتی‌که در بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز در صورت فوت بیمه ‌شده بر اثر حادثه، بیمه تا سقف ۳برابر سرمایه فوت، به بازماندگان فرد پرداخت می‌کند.

سرمایه‌گذاری در بانک‌ها زمانی توجیه اقتصادی دارد که مبالغ بالا را به‌طور یک‌جا و به مدت زمان طولانی (بدون حق برداشت) در حساب نگاه داشته شود.