استفاده از هوش‌مصنوعی برای کشف تخلفات بورس از سال آینده

گروه بانک، بیمه، بورس- مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس، گفت: با توجه به افزایش حجم معاملات در نظر داریم که در سال آینده از هوش‌مصنوعی برای کشف تخلفات در بازارسرمایه استفاده کنیم. در این زمینه زیرساخت‌های جدیدی در حال تهیه است که بتوانیم پاسخگوی حجم زیاد اطلاعات در سامانه‌های مرتبط باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، روح‌ا...دهقان؛ در زمینه نظارت در بازارسرمایه توسط سامانه‌های مرتبط افزود: سامانه معاملات توسط بخشی از سامانه نظارتی الحاق‌شده‌اش مورد رصد کامل قرار دارد، به‌طوری‌که ناظر بازار می‌تواند به شکل زنده بر آمار و ارقام و اطلاعات لازم نظارت داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: گسترش نیازمندی‌های نظارتی که ناظر بازار در طول ده‌ها ساله گذشته به آن نیاز داشته، بخش نظارتی بازارسرمایه همواره در حال به‌روز شدن و توسعه است. از سال ۷۳ که بستر الکترونیکی سامانه معاملات فراهم شد و بنابر نیازهایی که ناظر بازار داشت، سامانه‌های نظارتی متعددی توسط شرکت مدیریت فناوری توسعه پیدا کرده و در اختیار قرار گرفته است.

نقش سامانه بیدار

دهقان؛ اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته عمده این امور توسط سامانه‌ای به نام «بیدار» انجام شده است، این سامانه بستر یکپارچه دسترسی به اطلاعات راهبردی است که در شرکت مدیریت فناوری بورس توسعه پیدا کرده و کاملاً در اختیار متخصصان داخلی شرکت قرار دارد. این سامانه با تجمیع اطلاعات مختلف معاملات، پس از معاملات و دارایی افراد در تلاش است تا تمام نیاز ناظر بازار را در قالب گزارش‌ها و هشدارهای مورد نظر در اختیار قرار دهد. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس توضیح داد: همان‌طور که در بالا اشاره شد، این سامانه عمری حدود ۱۰ سال دارد. قبل از آن سامانه‌های مرتبط به طور جزیره‌ای وجود داشتند؛ به‌طوری که هر بخش از نظارت توسط یک سامانه مخصوصی انجام می‌شد، ولی از زمان ایجاد سامانه بیدار، تمامی ‌این سامانه‌ها تجمیع شده و داخل سامانه واحد نظارتی قرار گرفتند. از آن زمان به بعد مرجع عمده نظارت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، سامانه بیدار است که گزارش‌های متعددی را دریافت می‌کند و تمام اطلاعات مورد نیاز را به‌طور تکمیل شده در اختیار ناظر قرار می‌دهد. وی افزود: واقعیت اینکه با توجه به افزایش معاملات در سال ۱۳۹۹ و همراه با افزایش ورود مردم به بازارسرمایه شاید بتوان گفت در مواردی نظارت‌ها با کُندی همراه شده باشد، اما باید توجه داشت، زمانی‌که حجم معاملات افزایش زیادی پیدا می‌کند، احتمال کُندی وجود دارد هرچند که از نظر دسترسی به سامانه مشکلی در این بازه‌زمانی وجود نداشت. دهقان؛ تصریح کرد: با وجود فشار زیادی که به این سامانه امسال وارد شد، ولی این سامانه همیشه فعال و گزارش‌های مورد نیاز را در اختیار ناظر قرار داده است؛ پاسخگویی در این زمینه که گزارش‌های نظارتی منجر به اقدام خاصی شده باشد یا خیر، مرتبط به حوزه‌های نظارتی است ولی از نظر سامانه‌ای با مشکل خاصی در این زمینه روبه‌رو نبودیم.

انسداد ۸ ایستگاه معاملاتی و ۶۵ مورد دسترسی برخط سهامداران

مدیر نظارت بازار نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در هفته منتهی به ۲۰ اسفندماه برخی ایستگاه‌های معاملاتی و همچنین دسترسی برخط تعدادی از سهامداران مسدود و به تعدادی از کارگزاران تذکر داده شد. محمدرضا شاه‌نظری؛ مدیریت نظارت بازار، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور ارتقای سلامت بازارسرمایه و در راستای صیانت از حقوق سهامداران و با توجه به ماده۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران و ماده۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل‌ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات، اقدام به مسدود نمودن هشت ایستگاه معاملاتی و ۶۵ مورد دسترسی برخط سهامداران طی هفته جاری از تاریخ16/12/1399 الی20/12/1399 نموده است. مواردی از جمله ورود سفارش خرید یا فروش و اقدام معامله در سمت دیگر، حذف نامتعارف سفارش، سفارش‌های متعدد کم حجم و معامله متفاوت با جریان بازار از دلایل این اقدامات بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوطه تذکر داده شده است.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد