کوتاهی ما در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دنیا

رییس اتاق ایران و ایتالیا مطرح کرد کوتاهی در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دنیا احمد پورفلاح،‌ رییس اتاق ایران و ایتالیا با بیان این‌که نتوانستیم اطلاعات را خوب فرآوری کنیم، گفت: فرآوری اطلاعات امروز یک علم است. این‌که چطور بتوانیم توانمندهایمان را عرضه کنیم و از آن بهره‌برداری کنیم یک علم است. احمد پورفلاح‌ در […]

رییس اتاق ایران و ایتالیا مطرح کرد

کوتاهی در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دنیا

احمد پورفلاح،‌ رییس اتاق ایران و ایتالیا با بیان این‌که نتوانستیم اطلاعات را خوب فرآوری کنیم، گفت: فرآوری اطلاعات امروز یک علم است. این‌که چطور بتوانیم توانمندهایمان را عرضه کنیم و از آن بهره‌برداری کنیم یک علم است.

احمد پورفلاح‌ در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق بازرگانی تهران تصریح‌ کرد: در این زمینه کوتاهی کردیم و یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت ما در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری این است که نتوانستیم اتاق فکری تشکیل دهیم که اطلاعات را آن‌طور که دنیا آن را دوست دارد در اختیارش قرار دهد.

وی با بیان این‌که از هیأت‌هایی که در چند ماه اخیر پس از توافق ژنو به ایران آمدند شنیدیم که آنچه در کشورمان می‌بینند با تصوری که پیش از سفر به ایران داشتند متفاوت است، افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی که به کشورمان سفر کردند از این می‌گفتند که خانواده‌هایشان به دلیل سفر به ایران نگران آنها هستند و این نگرانی علاوه بر امنیت حتی در مورد تغذیه و محل سکونت هم وجود داشته است اما در ادامه اشاره می‌کردند که آن‌چه از واقعیت‌های ایران می‌بینند بسیار متفاوت‌ از خبرهایی‌ است که در دیگر کشور‌ها در ارتباط با ایران منتشر می‌شود.

این فعال اقتصادی تأکید‌ کرد: این مسأله یعنی ذهنیت اجتماعی دیگر مردم جهان از کشور نشان می‌دهد که ما در زمینه اطلاع‌رسانی در مورد فضای داخل کشور و ارایه تصویر درست از آن‌چه در مرزهایمان می‌گذرد بسیار ناموفق عمل کردیم.

پورفلاح با بیان این‌که در ارتباط با مسایل اقتصادی هم به‌طور مشخص به درستی عمل نکردیم، گفت: درباره توانمندی‌های ما مطلقاً در بازارهایی که می‌توانند بازارهای جذب و مصرف ما باشند بسیار کم اطلاع‌رسانی شده است. این اطلاع‌رسانی تا جایی ناکارآمد بوده است که با وجود حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایران، مطلقاً ایران در نمایشگاه‌های کشورهای خارجی حتی کشورهای منطقه‌ای حضور پیدا نکرده است.

رییس اتاق ایران و ایتالیا افزود: در گذشته‌های نه چندان دور وابسته‌های بازرگانی ما مطالعه محیطی، دریافت اطلاعات منطقه‌ای و عرضه گزارشی در این‌باره که چه تولیداتی از ایران در منطقه مأموریتی آنها قابل عرضه است را وظیفه خودشان نمی‌دانستند و اطلاعات بازار‌ها را جمع‌آوری و به داخل منعکس نمی‌کردند.

وی ادامه ‌داد: ما در معرفی فرصت‌های کشور در رسانه‌های خارجی انقدر ضعیف عمل کردیم که حتی سرمایه‌گذاران کشورهای مجاور هم نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران اطلاعات درست ندارند در نتیجه انگیزه لازم برای ورود سرمایه‌گذاران به کشور ایجاد نشده است.

به گفته پورفلاح در واقع ما در زمینه نشان دادن تصویر درستی از فضای اقتصادی کشور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران هیچ سرمایه‌گذاری انجام ندادیم.

وی با اشاره به این‌که در یک سال گذشته با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی جدید ایران به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فضای داخل ایران بیش‌تر توجه می‌شود، گفت: برای مثال در وزارت امور خارجه وابسته‌های بازرگانی در سفارتخانه پیش از عزیمت به محل مأموریت در بدنه اتاق‌های مشترک با توافق سازمان توسعه تجارت توجیه می‌شوند. این علایم را می‌توان به عنوان قدم‌های مثبت در نظر گرفت اما کافی نیست.

عضو اتاق بازرگانی تصریح ‌کرد: منابع زیر زمینی، صنایع دستی، فرصت‌های گردشگری و دیگر توانمندی علمی و صنعتی ایران هم چنان به جهان معرفی نشده است. درحالی‌که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی در المپیادهای جهانی رتبه‌های علمی قابل توجهی را کسب می‌کنند اما این اطلاعات هنوز به آن سوی مرز‌ها با تفصیل معرفی نشده است.

وی ادامه‌داد: تحقق این مسأله نیازمند یک برنامه و استراتژی است و این برنامه نباید صرفاً در مورد یک زمینه از اقتصاد طراحی شود.

پورفلاح تأکید کرد: استراتژی برای معرفی گردشگری بدون در نظر گرفتن دیگر بخش‌های اقتصاد ناکافی است و البته همه آحاد مردم اعم از دولت و بخش خصوصی باید به این باور برسند و نسبت به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های توسعه احساس مسؤولیت کنند.

وی با بیان این‌که بعد از برجام حرکت‌هایی آغاز شده است که کافی نبوده است، درمورد چرایی این مسأله بیان کرد: ما در این زمینه آموزش ندیده‌ایم. بخش خصوصی ما توان مذاکره و ایجاد ارتباط با بسیاری از گروه‌هایی خارجی که به ایران سفر کردند را ندارد. ما حتی طرح یا برنامه‌ای که پروژه‌ای را آنالیز کرده باشد نداریم و متأسفانه باید بگویم که حتی یک بروشور یا یک کارت نه در بهترین شرایط به زبان اصلی آن کشور بلکه به زبان انگلیسی هم در شرکت‌های ایرانی برای عرضه به شرکت‌های خارجی وجود ندارد.

این فعال اقتصادی با بیان این‌که با توجه به این شرایط از اقتصاد بین‌الملل نه در حد جمعیت و مساحت کشور و نه در سطح حجم بازرگانی مان که رتبه ۱۸ جهان را داریم طرحی نبستیم و سهمی نبردیم، افزود: ما یکی از ۱۰ کشور پرجاذبه جهان در گردشگری هستیم اما از هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری که گردشگران در سراسر جهان خرج می‌کنند، حتی در حد ۱۰ درصد هم سهمی نداریم و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در کشور نمی‌توانیم به ۳ یا ۴ میلیارد دلار از درآمد‌های فعلی گردشگری در کشور هم دلخوش باشیم.

پورفلاح تصریح ‌کرد: تمام این نقص‌‌ها و کاستی‌‌ها به این بازمی‌گردد که نتوانستیم اطلاعات را خوب فرآوری کنیم. فرآوری اطلاعات امروز یک علم است. این‌که چطور بتوانیم توانمندهایمان را عرضه کنیم و از آن بهره‌برداری کنیم یک علم است.

 

وی ادامه ‌داد: در این زمینه کوتاهی کردیم و یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت ما در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری این است که نتوانستیم اتاق فکری تشکیل دهیم که اطلاعات را آن‌طور که دنیا آن را دوست دارد در اختیارش قرار دهد. این در حالی است که اگر در این زمینه تجدید نظر کنیم و با برنامه این فرصت‌‌ها را به دنیا معرفی کنیم می‌توانیم به این‌که اقتصاد کشور سهمش را از رفت و آمدهای تجاری در جهان بگیرد و همیشه یک اقتصاد تک محصولی نباشیم، امید بیش‌تری داشته باشیم.