قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است

رییس هیأت‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است هزینه‌های سربار موجب شده که شرایط تولید طلا و جواهر در کشور مناسب نباشد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با یک دهم ظرفیت خود کار کنند. هزینه‌های متعددی مانند بیمه و […]

رییس هیأت‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر

قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است

هزینه‌های سربار موجب شده که شرایط تولید طلا و جواهر در کشور مناسب نباشد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با یک دهم ظرفیت خود کار کنند. هزینه‌های متعددی مانند بیمه و عوارض مختلفی که از سوی شهرداری اخذ می‌شود و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و شیوه دریافت آن در مجموع شرایطی ایجاد کرده که تولید طلا در کشور گران تمام می‌شود. در این خصوص سید‌حجت‌شفایی، رییس هیأت‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت‌وگویی با آینده‌نگر داشته است آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست.

+مزیت‌های صادراتی طلا و جواهر در ایران چقدر است، این صنعت چقدر می‌تواند ارزش افزوده تولید کند، چقدر زمینه برای صادرات دارد و وضعیت ایران در این حوزه چطور است؟

در کشور ایران در ٣٠ استان ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی موجود است و در ۱۰۰ موقعیت و ٢١ استان معادن طلا شناسایی شده است. کانسارهای شناسایی‌شده تا ظرفیت ١٠٠٠ تن تخمین زده شده است. در حال حاضر ١٢ معدن فعال و ٣ معدن غیرفعال است. نیروی جوان و جویای کار و وجود ذخایر طلا و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و انرژی ارزان علاوه بر جمعیت حدود ٦٠٠ میلیونی کشورهایی که دارای مشترکات فرهنگی و مذهبی و زبانی و قومی با ما هستند، همگی شرایط بسیار مطلوب برای کار و اشتغال و صادرات را به لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر کرده‌اند. اما متأسفانه سهم صادراتی ما از کل ارزش تجارت جهانی صنعت طلا و جواهر دوهزارم بازار است. قوانین دست ‌و پاگیر بانک مرکزی و گمرکی و محدودیت‌های بخشنامه‌ای و سایر قوانین مخل کسب‌وکار و نبود بانک طلا و ده‌ها آسیب دیگر در کنار خاموش بودن جایگاه سیاست‌گذار و متولی این صنعت از جمله آسیب‌های عمده کاهنده تولید و صادرات هستند. البته تجهیزات کهنه و کم‌بازده و مهاجرت نیروی کار ماهر از کشور و نابسامانی طراحی از جمله عوامل تأثیرگذارند‌ و از همه مهم‌تر دریافت مالیات ارزش افزوده از شمش ورودی و اصل طلا است که یکی از اصلی‌‌ترین مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.

+گاهی گفته می‌شود که تولید طلا و جواهر در ایران به دلیل شیوه تولید سنتی، نتوانسته در بازار خارجی رقابت‌پذیر باشد. چطور می‌توان این تولید را مدرن کرد و چه تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است؟

برای مدرن‌سازی تولید، نیاز به در اختیار گذاشتن تسهیلات و همچنین تسهیلات طلایی با بهره کم به تولیدکنندگان و آموزش کارآمد براساس دانش و تجربه روز به نیروی شاغل البته در همکاری با مؤسسات بین‌المللی معتبر و اعتباربخشی و برندسازی و کشف بازارهای جدید است. ارتقای کیفیت آموزش در آموزشگاه‌های سازمان فنی ‌و حرفه‌ای و بخش خصوصی، رتبه‌بندی تولیدکنندگان و طراحان، در اولویت قراردادن اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌عنوان کانون مهارت و تجربه و محور ارتباط با بدنه صنعت طلا و جواهر ایران در امر نظارت بر تولید و بازرسی و رعایت استاندارد‌ها و عیارسنجی و رتبه‌بندی تولیدکنندگان و طراحان و… در تمامی مکانیزم‌های طراحی‌شده برای ارتقای این صنعت ضروری است. در حال حاضر پیشبرد مفاد تفاهمنامه با انجمن طلا و جواهر هنگ‌کنگ و راه‌اندازی اولین مرکز جامع تخصصی طراحی در تهران در همکاری با سازمان شرکت شهرک‌های صنایع کوچک و دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ای از جمله اقدامات اتحادیه در راستای ساماندهی تولید است.

+وضعیت بازار داخلی طلا و جواهر در ایران چطور است؟ آیا برندسازی یا بازاریابی حرفه‌ای در مقیاس وسیع در این ‌باره انجام شده است؟ چرا این روز‌ها به نظر می‌رسد که استقبال مردم از طلا و جواهر کاهش پیدا کرده است؟

در حال حاضر، به دلیل اعمال قانون مخرب ارزش افزوده حدود ۵ هزار واحد صنفی و دوهزار واحد تولیدی در کشور به تعطیلی کشیده شده است و نهاد‌ها و سازمان‌های متولی با محدودیت و ضعف در قانون صدور مجوز فعالیت تولیدکنندگان به فضاهای تجاری، امکان ساماندهی هزاران واحد تولیدی در کشور را مختل کرده‌اند. بنابراین فضای تولید زیرزمینی و غیراستاندارد و توزیع کالای قاچاق بستر بی‌رقیبی برای رشد یافته است و بیش‌ترین صدمه به مصرف‌کننده و کل جامعه، آن هم تحت عنوان رعایت بخشنامه‌ها و قوانین دست‌وپاگیر وارد شده است.

+یکی از بزرگ‌‌ترین معضلات صنعت طلا و جواهر ایران در بازارهای بین‌المللی خام‌فروشی آن اعلام شده است؛ در حال حاضر چه انواعی از سنگ‌‌ها یا فلزات قیمتی خام‌فروشی می‌شود و چرا در فرآوری آنها مشکل داریم؟

معضل خام‌فروشی عمدتاً مربوط به سنگ فیروزه است و در سایر موارد به دلیل عدم تکمیل موضوع اکتشاف و استخراج سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کشور، نیازهای بخش تولید متأسفانه از طریق واردات انجام می‌شود. این در حالی است که بعد از مرحله استخراج، در ادامه روند فرآوری به تکنولوژی پیچیده وابسته نیستیم و تأمین و تهیه و حتی ساخت و بومی‌سازی دستگاه‌های مورد نیاز کاملاً میسر است.