تجدید نظر در تبصره ۱۶ بودجه سال ۹۷

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران خواستار شد تجدید نظر در تبصره ۱۶ بودجه سال ۹۷ مناقصه‌مزایدهـ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که تغییر شرایط اقتصادی نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش را بیش‌تر کرده است و تغییر نرخ ارز هم به این مسأله دامن می‌زند، گفت: طولانی شدن روند مربوط به سفارش یا […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران خواستار شد

تجدید نظر در تبصره ۱۶ بودجه سال ۹۷

مناقصه‌مزایدهـ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که تغییر شرایط اقتصادی نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش را بیش‌تر کرده است و تغییر نرخ ارز هم به این مسأله دامن می‌زند، گفت: طولانی شدن روند مربوط به سفارش یا دسترسی به کالای مورد نیاز، نیاز به نقدینگی را چند برابر کرده است. این مسأله‌ای است که سیاست‌گذاران باید در برنامه‌ریزی‌های آتی به آن توجه کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده تهران‌ کورش‌پرویزیان‌ تصریح‌کرد: با توجه به تحولات اقتصادی در ۶ ماهه اخیر بعید به نظر می‌رسد که بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ سود بانکی را دنبال کند. اگر فضای اقتصادی در نیمه دوم سال ۹۶ مثل نیمه اول بود، بانک مرکزی احتمالاً سود سپرده‌های بانکی را از ۱۵ درصد کم‌تر می‌کرد اما با توجه به اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داده، بعید است که بانک مرکزی نرخ سود بانکی را کاهش دهد.

وی افزود: شرایط کنونی اقتصاد ایران با توجه به حواشی برجام تغییر کرده است. خروج آمریکا از برجام باعث شده وضعیت پیش رو متفاوت از گذشته باشد. پیامد تغییر وضعیت تغییر سیاست‌های مختلف از جمله سیاست‌های پولی و مالی، بانکی و ارزی است. پرویزیان با بیان این‌که اعمال تغییر در سیاست‌های تجاری هم باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به تغییر شرایط مجلس شورای اسلامی باید بودجه سال ۹۷ را بازنگری کند و شیوه‌های کنترل بودجه و کاهش هزینه‌های دولت را تغییر دهد و از سوی دیگر تقویت نظام بانکی و اصلاحات مربوط به آن باید متناسب با شرایط کنونی پیش رود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران تصریح‌کرد: در این بین صرفاً اعمال سیاست‌های پولی انقباضی یا انبساطی مراد و مقصود نیست. تغییر سیاست‌های ارزی، مالی‌ و تجاری در ارتباط با یکدیگر پرمعنا‌تر است.

وی با بیان این‌که تغییر شرایط اقتصادی نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش را بیش‌تر کرده است و تغییر نرخ ارز هم به این مسأله دامن می‌زند، گفت: طولانی شدن روند مربوط به سفارش یا دسترسی به کالای مورد نیاز، نیاز به نقدینگی را چند برابر کرده است. این مسأله‌ای است که سیاست‌گذاران باید در برنامه‌ریزی‌های آتی به آن توجه کنند.

به گفته پرویزیان بانک‌ها هم‌اکنون با محدودیت در پرداخت نقدینگی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند و مشکل عدم بازگشت منابع توسط تسهیلات گیرندگان آنها جدی است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این‌که پیش از این پیشنهاداتی برای افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بانک مرکزی ارایه شده که اجرای آن در شرایط فعلی مؤثر است، افزود: کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها و اصلاح مطالبات معوق و کمک به تازه کردن منابع بانکی از جمله این پیشنهادات است. در فضای کلان اقتصاد این تنها بانک مرکزی نیست که نقش مؤثری بر نظام بانکی دارد. دولت و مجلس شورای اسلامی هم باید به دولت در این باره کمک کنند. از جمله این کمک‌‌ها تجدید نظر در تبصره ۱۶ بودجه سال ۹۷ است که مشکلات بانکی را تشدید می‌کند.