باز پس‌گیری بازار از دست رفته پسته اروپا

باز پس‌گیری بازار از دست رفته پسته اروپا مناقصه‌مزایده‌ـ رییس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران‌ با بیان این‌که جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا شدت گرفته و هر روز شاهد مرزبندی‌های جدیدی میان دو طرف هستیم، گفت: هر اتفاقی رخ دهد، این‌جا در ایران هم ممکن است روی اقتصاد ما اثر بگذارد. […]

باز پس‌گیری بازار از دست رفته پسته اروپا

مناقصه‌مزایدهـ رییس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران‌ با بیان این‌که جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا شدت گرفته و هر روز شاهد مرزبندی‌های جدیدی میان دو طرف هستیم، گفت: هر اتفاقی رخ دهد، این‌جا در ایران هم ممکن است روی اقتصاد ما اثر بگذارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده محسن جلال‌پور تصریح‌کرد: تعداد اقلام مشترکی که ایران و آمریکا به اروپا صادر می‌کنند زیاد نیست اما پسته مهمترینشان است. اخیراً اروپا بر بادام آمریکایی تعرفه وضع کرده و به این ترتیب، دیگر کشورهای صادرکننده بادام فرصتی برای حضور در بازار اروپا پیدا خواهند کرد.

وی افزود: همچنین زمزمه‌هایی درباره افزایش تعرفه پسته آمریکایی در بازارهای اروپا شنیده می‌شود که اگر عملیاتی شود، معنی‌ آن این است که پس از ۲۰ سال راه صادرات پسته ایران به اروپا هموار خواهد شد.

جلال‌پور ادامه‌داد: ۲۰ سال پیش پس از آن‌که رابطه ایران و برخی کشورهای قدرتمند اروپایی به‌طور ناگهانی به تیرگی گرایید، ورود پسته ایران به اروپا ممنوع شد و پس از آن آمریکایی‌‌ها به دلیل سختگیری اروپا نسبت به پسته ایران موفق شدند بازار بزرگ اروپا را از تجار ایرانی بگیرند.

به گفته وی در آن سال‌ها کشورهای اروپایی حدود۹۰ هزار تن پسته ایرانی مصرف می‌کردند، اما در حال حاضر بیش از سه‌چهارم پسته وارداتی اروپا ازآمریکا تأمین می‌شود.

جلال‌پور افزود: در صورتی ‌که دیپلمات‌های ما در مذاکره با طرف‌های اروپایی بر افزایش تعرفه پسته آمریکایی تأکید کنند، می‌توان امیدوار بود که تجار ایرانی پس از ۲۰ سال بازار از دست رفته اروپا را از تجار آمریکایی پس بگیرند.