قیمت گوشی جدید آیفون به دلیل واردات غیررسمی، ۲۰درصد گران است

قیمت گوشی جدید آیفون به دلیل واردات غیررسمی، ۲۰درصد گران است رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران گفت: قیمت کنونی گوشی آیفون جدید که در بازار عرضه می‌شود به دلیل واردات غیررسمی، ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر است. غلامحسین‌کریمی‌خراسانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: واردات رسمی گوشی جدید آیفون به […]

قیمت گوشی جدید آیفون به دلیل واردات غیررسمی، ۲۰درصد گران است

رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران گفت: قیمت کنونی گوشی آیفون جدید که در بازار عرضه می‌شود به دلیل واردات غیررسمی، ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر است.

غلامحسین‌کریمی‌خراسانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: واردات رسمی گوشی جدید آیفون به کشور سبب می‌شود، قیمت‌های کاذب این گوشی بشکند و با نرخ‌های معقول‌تری عرضه شود.

این فعال بازار تلفن همراه ایران گفت: تاکنون گوشی جدید آیفون از هیچ مبدأ رسمی به کشور وارد نشده است و هر آن‌چه در بازار دیده می‌شود از مبادی غیررسمی وارد و به متقاضیان عرضه شده است.

کریمی‌خراسانی به تلاش‌های صورت گرفته برای واردات قانونی گوشی جدید آیفون اشاره کرد و گفت: سازمان رگولاتوری ایران باید برای هماهنگ‌سازی این گوشی با تجهیزات داخلی اقدام و سپس آن را برای ثبت در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کند تا آن‌گاه اقدام‌های لازم برای واردات قانونی صورت گیرد.

ارسال نمونه گوشی جدید آیفون به سازمان رگولاتوری

رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران از ارسال نمونه گوشی جدید آیفون به سازمان رگولاتوری خبر داد و گفت: انتظار می‌رود فرایند صدور مجوز ۱۵ تا ۲۰ روز زمان ببرد.

کریمی‌خراسانی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با واردات قانونی این گوشی، قیمت آن نیز از نزدیک به ۲۶ میلیون ریال آغاز شود و بسته با سایر امکانات افزایش یابد؛ در حالی که اکنون این گوشی در بازار ایران ۳۷ میلیون ریال قیمتگذاری شده است.

این فعال بازار تلفن همراه علاقه برخی به داشتن آخرین نوع گوشی تلفن همراه را یکی از عوامل افزایش قیمت آیفون جدید برشمرد و تأکید کرد واردات قانونی و فراوان در کاهش قیمت و متعادل‌سازی آن اثر می‌گذارد.

رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران افزود: فراهم‌سازی زمینه واردات قانونی گوشی افزون بر کساد کردن بازار قاچاق، به سود مصرف‌کنندگان است و انتظار می‌رود دستگاه‌های مسؤول هرچه زودتر در این زمینه اقدام کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمتی که در آمریکا برای آیفون اس.ئی(SE) در نظر گرفته شده است از ۳۹۹ تا ۴۹۹ دلار در بیش‌ترین حالت است؛ رقمی که با تبدیل به واحد پول کشور ۱۴ میلیون تا ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال می‌شود.

چندی پیش افشارفروتن، رییس انجمن فروشندگان سیمکارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی درباره گوشی‌های تازه آیفون اعلام کرد: از آن‌جا که این محصول در بازار به صورت گسترده توزیع نشده، قیمت آن بیش از ۳۰ میلیون ریال است.

به گفته این مسؤول، حتی اگر هزینه‌هایی که به واسطه تعرفه‌های گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش‌افزوده و… را به قیمت اولیه این گوشی اضافه کنیم، باز قیمت آن به رقم کنونی نمی‌رسد اما با توجه به عرضه محدود این گوشی قیمت مشخصی برای آن تعیین نشده است.

 

شرکت اپل برای افزایش مشتریان خود به‌ویژه در بازارهای نوظهور و چین (بزرگ‌‌ترین بازار خریدار گوشی‌های هوشمند) از نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر (قیمت بازار جهانی) آیفون رونمایی کرده است.