جزییات طرح جدید حذف پیامک‌های تبلیغاتی

  معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، روش جدید حذف پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته برای مشترکان موبایل و جزییات دسته‌بندی و تفکیک پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش‌افزوده را تشریح کرد. به گزارش مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به تازگی سرویس یکپارچه‌ای را برای حذف پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی راه‌اندازی کرده است تا مشترکان ۳ اپراتور […]

 

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، روش جدید حذف پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته برای مشترکان موبایل و جزییات دسته‌بندی و تفکیک پیامکهای تبلیغاتی و ارزش‌افزوده را تشریح کرد.

به گزارش مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به تازگی سرویس یکپارچه‌ای را برای حذف پیامکهای ناخواسته تبلیغاتی راه‌اندازی کرده است تا مشترکان ۳ اپراتور موبایل بتوانند به یک شیوه، دریافت پیامک‌هایی را که آسایش آن‌ها را برهم زده است حذف و یا لغو کنند.

در این شیوه، فعالسازی و غیرفعالسازی خدمات پیامکی برای کاربران تمامی اپراتورهای تلفن همراه، از طریق سامانه پیامکی ۸۰۰ و یا شماره‌گیری کددستوری #۸۰۰* ممکن شده است و کاربران می‌توانند از این روش، نسبت به انواع پیامکهای ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیرفعالسازی آن آگاه شوند و یا در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، آن‌ها را لغو کنند.

در این سرویس اما تفاوت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده برای کاربران، به صورت واضح اعلام نشده است و بسیاری از کاربران در استفاده از این روش برای حذف پیامکهای خود با ابهام مواجه شده‌اند.

صادق عباسی شاهکوه، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌و‌گو با مهر، جزییات نحوه استفاده از سامانه ۸۰۰ را برای حذف پیامکهای ناخواسته توضیح داد.

تعریف ۸ دسته برای پیامکهای ارزش افزوده و یک دسته برای پیامهای تبلیغاتی

وی گفت: پیامهای تبلیغاتی همان طور که اسمش مشخص است تبلیغی بوده و به صورت ناخواسته و اسپم برای مشترک ارسال می‌شود. در این زمینه از اپراتور‌ها خواسته شده است که در صورت درخواست کاربر، ارسال تمامی پیامکهای تبلیغاتی برای وی، قطع شود. اما در مورد پیامک‌های ارزش افزوده با توجه به دسته‌بندی صورت گرفته، این امکان برای مشترک دیده شده است که بتواند پیامک ارزش افزوده را به دلخواه حذف و یا لغو کند.

معاون رگولاتوری توضیح داد: پیامک ارزش افزوده به پیامکهایی گفته می‌شود که به ازای دریافت هر پیامک، از مشترک، هزینه کسر شود. برای مثال این پیامک‌ها شامل پیامکهای بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌شود. براین اساس در این طرح، برای تمامی پیامکهای تبلیغاتی در صورت تقاضای مشترک، امکان لغو وجود دارد اما درمورد پیامکهای ارزش افزوده، اپراتور‌ها موظف شده‌اند که لیست این سرویس‌های فعال را در اختیار مشترک قرارداده و روش‌های غیرفعالسازی آن را نیز اعلام کنند.

عباسی شاهکوه با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که پیامکهای انبوه را در ۹ دسته‌بندی شامل ۸ مورد پیامک ارزش افزوده و یک مورد پیامک تبلیغاتی تقسیم بندی کرده است، ادامه داد: با توجه به دسته‌بندی که برای پیامکهای ارزش افزوده درنظر گرفته شده است از اپراتورهای موبایل خواسته‌ایم گزینه‌ای در این سرویس در اختیار مشترک قرار دهند تا مشترک بداند که چه سرویس‌هایی را فعال دارد و تصمیم بگیرد که آیا پیامک آن را خذف کند و یا خیر.

پیامکهای بانکی، قطع نمی‌شود

معاون رگولاتوری با تأکید بر این‌که در این طرح قصدمان این نیست که تمامی پیامکهای انبوه به صورت یک‌جا قطع شود به مهر گفت: قصد براین است که این امکان برای مشترک فراهم شود که بتواند از روی لیست، سرویس پیامکی خود را انتخاب کند و از روش فعالسازی و غیرفعالسازی آن آگاه باشد تا در صورت تمایل، تمامی سرویس‌ها و یا یک یا چند سرویس پیامکی را بتواند حذف کند. این روش‌ها هم اکنون بر روی سامانه ۸۰۰ فراهم شده و اپراتور‌ها ملزم به ارایه این خدمت هستند.

وی با اشاره به این‌که پس از درخواست مشترک، اپراتور ملزم است که ظرف ۲۴ ساعت تمامی سرویس‌های پیامک تبلیغاتی مشترک را لغو کند، خاطرنشان کرد: پیامکهای ارسالی از بانک‌ها که مربوط به اطلاعات موجود در حساب بانکی افراد است و پیامکهایی که با مضمون اطلاع از تراکنش صورت گرفته برای مشترک ارسال می‌شود، مشمول این طرح نمی‌شود و با ارسال این کد، قطع نخواهد شد.

عباسی شاهکوه با تأکید براین‌که پیامکهای واریز و برداشت از حساب و خرید، در دسته پیامکهای ارزش افزوده و تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد و به عنوان پیامکهای تراکنشی است گفت: به اپراتور‌ها الزام کردیم که در این زمینه نباید اختلالی در سرویس مشترکان ایجاد شود و در هیچ شرایطی نباید این پیامک‌ها قطع شود. اما باید توجه داشت که پیامکهای اطلاع‌رسانی بانک، در صورتی که تبلیغاتی باشد، در دسته پیامکهای تبلیغاتی قرار می‌گیرد و در صورت درخواست مشترک، لغو خواهد شد.

پیامکهای تبلیغاتی اپراتورهای موبایل قطع می‌شود

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به این‌که پیامکهای تبلیغاتی اپراتور‌ها نیز جز پیامکهای تبلیغاتی محسوب می‌شود و باید حذف شود گفت: تا پیش از این تبلیغاتی که از سوی اپراتور‌ها به مشترک ارسال می‌شد، در دسته پیامکهای اسپم قرار نمی‌گرفت اما در این طرح جدید، اپراتور را ملزم کردیم در صورت درخواست کاربر برای حذف پیامکهای تبلیغاتی، پیامکهای خودشان را نیز باید قطع کنند.

عباسی شاهکوه با اشاره به اختلالاتی که در آغاز اجرای این طرح، بر روی شبکه اپراتورهای موبایل دیده می‌شود تأکید کرد: در ساعات اولیه اجرای این طرح، به دلیل افزایش بار ترافیکی مشکلاتی در نحوه اجرای آن پیش آمد که با افزایش سرور از سوی اپراتورها، هم اکنون مشکل تا حدی برطرف شده است. اما به‌طور قطع به چند روز زمان نیاز داریم تا این سرویس پایدار شود.

وی اضافه کرد: این طرح به تدریج در حال تکمیل شدن است و در این مرحله موفق شده‌ایم که یک چارچوب یکسان را برای هماهنگی و مقررات‌گذاری در حوزه ساماندهی پیامکهای انبوه اجرایی کنیم. به تدریج نقاط ضعف این سیستم اصلاح و برطرف می‌شود. ممکن است در چند روز نخست این طرح، با اختلالاتی همراه باشد اما به مرور تکمیل می‌شود.

 

معاون رگولاتوری با تأکید بر یکسان‌سازی نحوه درخواست مشترکان برای قطع سرویس‌های پیامکی، افزود: این سرویس با نظارت کامل و مستقیم رگولاتوری انجام می‌شود و به زودی قابلیت‌های دیگری مانند آمارگیری و نظرسنجی را نیز به این سامانه اضافه خواهیم کرد تا در صورت نارضایتی کاربران، موضوع به صورت مستقیم پیگیری شود.