پرداخت تسهیلات پله‌ای به استارت‌آپ‌ها

توسط وزارت ICT انجام می‌شود پرداخت تسهیلات پله‌ای به استارت‌آپ‌ها سازمان فناوری اطلاعات یکی از نهادهای مهم در تحقق دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات است. امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس، از اقدامات برای راه‌اندازی دولت الکترونیک گفت و درباره سپر دفاعی ایران در برابر حملات سایبری […]

توسط وزارت ICT انجام می‌شود

پرداخت تسهیلات پله‌ای به استارت‌آپ‌ها

سازمان فناوری اطلاعات یکی از نهادهای مهم در تحقق دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات است. امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس، از اقدامات برای راه‌اندازی دولت الکترونیک گفت و درباره سپر دفاعی ایران در برابر حملات سایبری توضیح داد که در ادامه شرح آن آمده است:

*در ابتدا درباره دولت الکترونیک و تحقق شبکه ملی اطلاعات توضیح دهید؟

– یکی از مأموریت‌های سازمان فناوری اطلاعات به دولت الکترونیک برمی‌گردد که براساس آن تمامی‌سازمان‌ها و نهادها باید کمک به الکترونیکی شدن فرآیندهای خود کند، طی گزارشی که در تیر ماه ارائه شد توانستیم برآورد کنیم که هر سازمان و نهادی با چه میزان برای تحقق دولت الکترونیک همکاری داشته است اما برخی از نهادها هنوز با ما همکاری مناسبی ندارند.

* طی نشست خبری که برای ارائه گزارش درباره میزان تحقق دولت الکترونیک در تیرماه برگزار شد اعلام شد که نهادهایی مانند قوه‌قضاییه و نیروی‌انتظامی‌هنوز با این سازمان همکاری ندارد، در حال‌حاضر چه وضعیتی وجود دارد؟

– خوشبختانه قوه‌قضاییه با رویکرد سازنده‌ای که آقای رئیسی در پیش گرفته‌اند برای دولت الکترونیک همکاری‌هایی را داشته‌اند و همین امر منجر به فعالیت‌های تأثیرگذار برای تحقق دولت الکترونیک شده است، آقای رئیسی جلساتی را نیز با وزیر ارتباطات داشته‌اند و پیگیر این موضوع بوده‌اند لذا ما به همکاری این نهادها برای دولت الکترونیک خوش‌بین هستیم.

* یکی از فعالیت‌هایی که سازمان فناوری اطلاعات با شرکت ملی پست در حال انجام دادن است، کارپوشه ملی ایرانیان است در حال‌حاضر این سامانه چه وضعیتی دارد؟

– کارپوشه ملی ایرانیان یکی از طرح‌هایی است که از تابستان امسال به صورت پایلوت کلید خورد و به دنبال آن هستیم تا با الکترونیکی کردن درخواست‌های مردم و با کمک استارت‌آپ‌ها میزان استفاده از کاغذ را در فرآیندهای اداری کاهش دهیم البته براساس برآوردها ۲۴ درصد از افراد کشور کسانی هستند که دسترسی به اینترنت ندارند و لذا برای پیگیری درخواست‌های مردمی‌در این مناطق که افراد دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند شرکت‌های پستی به عنوان وکلا انتخاب می‌شوند تا مشکلات مردم را رسیدگی کنند.

* یکی از مواردی که به‌خصوص در موضوع کارپوشه ملی ایرانیان مطرح می‌شود همکاری با استارت‌آپ‌هاست با توجه به اینکه در مقطع کنونی در کنار فرار مغزها پدیده‌ای به نام فرار استارت‌آپی نیز به وجود آمده است راهکار وزارت ارتباطات برای جلوگیری از این موضوع چیست؟

– بین فرار استارت‌آپی و فرار مغزها تفاوتی قائل نشویم چرا که یک اصطلاح جهانی است و تمام مطالعاتی که تاکنون انجام شده نشان داده است که فقط یک نهاد مسؤول این موضوع نیست و تنها یک وزارتخانه نباید پیگیر موضوع باشد حتی در مورد کسانی که به خارج از کشور رفته و ادامه تحصیل می‌دهند این موضوع را باید در نظر گرفت که نکته قابل‌توجه این است که فرد بر اثر مجموع فاکتورها تصمیم می‌گیرد که کدام کشور را برای اقامت انتخاب کنند.

شاید کم‌اهمیت‌ترین کاری را که می‌توانیم در وزارت ارتباطات انجام دهیم حمایت مستقیم از استارت‌آپ‌هاست چرا که به هر حال شرایط یک حوزه صنعتی و یک حوزه اقتصادی وابسته به کل شرایط اقتصادی جامعه و شرایط سیاسی و اجتماعی است و لذا افراد براساس این المان‌ها تصمیم‌گیری می‌کند که در کشور بمانند یا بروند، این واقعیت را نباید فراموش کرد اما ما نیز به عنوان نهادهای دولتی باید فعالیت‌هایی را برای حضور و پیشرفت استارت‌آپ‌ها در کشور انجام دهیم.

* چه تسهیلاتی تاکنون در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و هموار کردن راه کسب‌وکارهای نوپا انجام شده است؟

– به عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار به دنبال برداشتن موانع و ارائه تسهیلات به استارت‌آپ‌ها بودیم برای برداشتن موانع برای شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها طرح نوآفرین را اجرایی کردیم که استارت‌آپ‌ها می‌توانند در سامانه ایجاد شده برای آن ثبت‌نام کنند.

همچنین برای ارائه تسهیلات مالی با متوقف کردن تمامی‌پول‌هایی که تحت عنوان وام وجوه اداره شده سازوکار جدیدی را مبتنی بر عملکرد بدون دخالت انسانی طراحی کردیم که این طرح نیز همزمان با طرح نوآفرین اعلام عمومی‌شد.

به این ترتیب با اعتبار وام وجوه اداره شده و همیاری صندوق نوآوری و شکوفایی و برخی بخش‌های خصوصی یک صندوق مستقل با سرمایه حداقلی صد میلیارد تومانی راه‌اندازی کردیم که در آن اعتبار وام‌های وجوه اداره شده به صورت متمرکز قرار می‌گیرد اما این کار بدون دخالت و قضاوت انسانی و براساس عملکرد مبتنی بر داده است و به صورت پله‌ای به استارت‌آپ‌ها پرداخت می‌شود.

*پرداخت پله‌ای را به استارت‌آپ‌ها توضیح دهید؟

-پرداخت پله‌ای به این معنی است که هر چه استارت‌آپی در فعالیت خود موفق‌تر شود بیشتر می‌تواند از پرداخت‌های این صندوق استفاده کند برای این صندوق مجوزها گرفته شده و شش آیین‌نامه برای آن تدوین شده است که در این شش آیین‌نامه شرایط وام‌ها به تفکیک مشخص شده و استارت‌آپ‌ها می‌توانند براساس این آیین‌نامه متوجه شوند که می‌توانند از کدام وام استفاده کنند.

* پیش از این گفته شده که ۳۱ میلیون حمله سایبری خنثی شده است کمی‌از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در مقابل حملات سایبری بگویید؟

– به طور قطع نمی‌توان بسیاری از توانمندی‌های سپر دفاعی‌مان را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و اعلام کنیم چرا که اعلام کردن این اطلاعات و ارائه اطلاعات دقیق باعث می‌‌شود تا سودجویان به دنبال راهی برای ضربه زدن به سپر دفاعی ما باشند و خود منجر به کاهش توانمندی وضعیت دفاعی ما می‌شود، برای همین می‌توان به حداقل‌ها اکتفاء کرد.

*کمی‌از این حداقل‌ها در سپر دفاعی را برای مخاطبان ما توضیح دهید؟

– ما چندین سامانه اتوماتیک داریم که این سامانه‌ها به چند مدل فعالیت می‌کنند یکی از فعالیت‌های این سامانه‌ها به‌هانی‌پات معروف است، در مجموع به این معنی است که یک ظرف عسل را برای اینکه پشه‌ها و حشرات دور آن جمع شوند قرار می‌دهیم که در حقیقت یک دام است.‌ هانی‌پات نیز با چنین مأموریتی ایجاد شده و یک دام الکترونیکی است و ما چندین سیستم به این شکل را در کشور ایجاد کردیم.

آییننامه تدوین رمز ارز

* در آخر یکی از موضوعاتی که در تابستان امسال خبرساز شد موضوع رمزارزها بود که وزارت ارتباطات نیز وظایفی را برای آن بر عهده داشت، نظر شما درباره رمز ارز چیست و درباره اقدامات وزارت ارتباطات در این خصوص توضیح دهید؟

– در ابتدا باید این موضوع را تفهیم کرد که سه سطر با نام‌های تکنولوژی بلاک‌چین، رمزارز و ماینینگ یا استخراج رمزارز وجود دارد که در آیین‌نامه‌ای که دولت به آن پرداخته است موضوع ماینینگ یا استخراج رمزارزها مورد بررسی قرار گرفته است. ایجاد رمزارزها و یا ایجاد توکن‌ها و ICO کردن موضوعاتی است که با پیشنهاد بانک‌مرکزی انجام می‌شود و به وزارت ارتباطات ارتباطی ندارد و ما روی استخراج رمزارزها متمرکز هستیم.

همچنین طبق آیین‌نامه مصوب هیأتوزیران، وزارت صنعت،معدن‌وتجارت مسؤولیت صدور مجوز و پروانه را برعهده دارد و بخش استاندارد نیرو و برق نیز به وزارت نیرو مرتبط است و وزارت ارتباطات موضوع استانداردهای تکنولوژی را برعهده دارد و اعلامیه‌ها از طریق این وزارتخانه اعلام می‌شود.

قیمت برقی که برای دستگاه‌های استخراج رمزارز تعیینشده تا سقف متوسط قیمت صادراتی برق است که البته ما پیشنهادی داشتیم تا ساعات پیک استفاده از برق کاملاً در اختیار مصارف خانگی باشد و ساعات غیرپیک استفاده از برق را برای بخشی از برق که صادر نمی‌شود در یک بازار ثانویه قرار دهد تا با بررسی عرضه و تقاضا نرخی را مشخص کنند و به دستگاه‌ها اختصاص دهند که البته با این پیشنهاد موافقت نشد اما تدوین استانداردهای استخراج رمزارزها توسط سازمان فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شده است.

اما اگر بخواهیم یک نوع رمزارز را اعلام کرده یا فراخوان برای آن داده شود که مردمی‌که می‌خواهند از این رمزارز استفاده کنند اعلام کنند، موضوعی است که باید بانک‌مرکزی به آن بپردازد چرا که ما رمزارز را به عنوان پول قبول کردیم و نه یک کالا که به دنبال این باشیم وزارت صنعت،معدن‌وتجارت برای آن تصمیم بگیرد.