کاهش ارزبری۱۶۱٫۲ میلیون دلار ی توسط زیست فناوری در سال

کاهش ارزبری۱۶۱٫۲ میلیون دلاری توسط زیست فناوریدر سال  دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: در این ستاد برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار با بیشترین میزان ارزبری را در نظر گرفته‌ایم که قرار است از امسال تا ۱۴۰۱ رونمایی شود. به گزارش مهر، دکتر مصطفی قانعی در مراسم «رونمایی از داروی بیماران ALS (ویال تزریقی اداراون)» […]

کاهش ارزبری۱۶۱٫۲ میلیون دلاری توسط زیست فناوریدر سال 

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: در این ستاد برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار با بیشترین میزان ارزبری را در نظر گرفته‌ایم که قرار است از امسال تا ۱۴۰۱ رونمایی شود.

به گزارش مهر، دکتر مصطفی قانعی در مراسم «رونمایی از داروی بیماران ALS (ویال تزریقی اداراون)» که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، اظهار داشت: ما در ستاد توسعه زیست فناوری، برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار با بیشترین میزان ارزبری را داریم.

وی با اشاره به این ۱۳۵ محصول گفت: ۲۷ قلم داروی بیولوژیک، ۵۰ قلم داروهای شیمیایی و ۵۸ قلم مواد اولیه دارویی شامل این ۱۳۵ محصول می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری افزود: طبق برآوردهایی که داشته‌ایم، این ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار، ۵۷۰ میلیون دلار ارزبری سالانه دارند که ما توانستیم ۱۵۵٫۳ میلیارد تومان در راستای تولید این داروها حمایت داشته باشیم.

قانعی با بیان اینکه تولید این داروها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود، گفت: با تولید این تعداد دارو، ۱۶۱٫۲ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت که این کاهش ارزبری طی یک سال بعد از تولید، خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تولید این داروها شروع شده و بخشی از حمایت‌های آنها توسط معاونت انجام شده است، اظهار داشت: معاونت علمی توانسته بودجه‌ای را از صندوق توسعه ملی برای تولید این داروها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کند؛ تاکنون ۴۴ محصول در دستور کار بوده و ۵۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای این امر برداشته شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: ما توانستیم در ستاد توسعه زیست‌فناوری، نقشه‌راه را با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط تهیه کنیم تا بتوانیم تسهیلاتی را در راستای توسعه تولید داخل، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، حمایت از شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان فعال در نظر بگیریم.

قانعی با بیان اینکه سه داروی بیولوژیک در بهار ۹۹ رونمایی می‌شود، گفت: ایمونوگلوبولین، آلبومین انسانی، آلتپلاز از جمله داروهای بیولوژیک هستند که اکنون در حال تولید در شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در بهار سال آینده رونمایی شوند.

وی ادامه داد: همچنین گالسولفیس، فاکتور ۱۳، ایمی گلوسراز و الوسولفیس آلفا از جمله داروهای بیولوژیکی هستند که در اردیبهشتماه سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهند شد.

دبیر ستاد توسعه زیست ‌فناوری تأکید کرد: همچنین توسعه دانش فنی چند داروی بیولوژیک در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است که در سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ رونمایی خواهد شد.

قانعی با اشاره به واکسن‌های انسانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید خواهند رسید، گفت: واکسن روتاویروس با صرفه‌جویی ارزی ۱۲ میلیون دلار، اسفندماه سال۹۸ رونمایی خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود این دارو تا سال ۱۴۰۰ به بازار وارد شود.

وی بیان کرد: واکسن پنوکوک کانژوگه ۱۳ ظرفیتی با صرفه‌جویی ارزی ۶۰ میلیون دلاری، اسفند ۹۹ رونمایی خواهد شد و سال ۱۴۰۱ به بازار می‌رسد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری تأکید کرد: همچنین واکسن آنفلوآنزای فصلی که از تخم‌مرغ گرفته شده، بهمن‌ماه سال ۹۸ رونمایی می‌شود و در سال ۹۹ به بازار عرضه خواهد شد.

قانعی با بیان اینکه همچنین داروهای شیمیایی اولویت‌دار در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است که به تولید برسند، گفت: از سوی دیگر، برنامه‌ریزی‌هایی برای واکسن‌های حوزه دام و طیور خواهد شد.

به گفته وی، تا آخر امسال نیز چهار داروی ضد سرطان که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید می‌رسد، به مرحله رونمایی خواهند رسید.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تأکید کرد: برای اولین‌بار، ۱۰سویه یا بذر واکسن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود که در سال ۹۹ رونمایی خواهند شد.

قانعی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند چالش تولید مواد اولیه را برطرف کنند، گفت: اکنون پنج ماده اولیه در یک شرکت و ۱۴ ماده اولیه دیگر در شرکت دانش‌بنیان دیگری در حال تولید است که امیدواریم به بازار عرضه شود.