سیر تا پیاز طرح «بینا» و «سنا»

رییس دیوان محاسبات کل کشور تشریح کرد سیر تا پیاز طرح «بینا» و «سنا» رییس دیوان محاسبات کل کشور ۳ طرح دیوان در زمینه برنامه‌ریزی، آموزش و گزارش‌گیری الکترونیکی را تشریح کرد. عادل آذر در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به رونمایی از دو سند مهم دیوان محاسبات در همایش سالانه مدیران دیوان محاسبات […]

رییس دیوان محاسبات کل کشور تشریح کرد

سیر تا پیاز طرح «بینا» و «سنا»

رییس دیوان محاسبات کل کشور ۳ طرح دیوان در زمینه برنامه‌ریزی، آموزش و گزارش‌گیری الکترونیکی را تشریح کرد.

عادل آذر در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به رونمایی از دو سند مهم دیوان محاسبات در همایش سالانه مدیران دیوان محاسبات اظهارداشت: سند راهبردی و استراتژیک دوم دیوان محاسبات رونمایی شد در این طرح با توجه به سند اول و تحولات محیطی دیوان و انتظاراتی که از ما می‌رفت، مأموریت‌های جدیدی در نظر گرفته شد.

آموزش قوانین به مدیران اجرایی با طرح بینا

رییس دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به سند طرح بینا، توضیح داد: از آنجایی که شعار محوری دیوان محاسبات در برنامه استراتژیک دوم نظارت پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه بود و براساس این شعار رییس و دادستان از صحن علنی رأی اعتماد کسب کرده‌اند، طرح بینا تدوین شد.

وی گفت: آسیب‌شناسی و بررسی‌ها نشان داد که یکی از چالش‌های جدی مدیران در استفاده از قوانین بود و مشخص شد که مدیران یا به قوانین اشراف ندارند یا از ظرفیت‌های قانونی مطلع نیستند، یا انبوه قوانین باعث ایجاد ابهام در اجرا شده است. بنابراین با طرح بینا تلاش شد، دانش مدیران دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا کند.

آذر با بیان این‌که طرح بینا متناسب با جنس مأموریت، سطح سازمانی و طبقه‌های مختلف دستگاه اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه اجرایی می‌گذارد، بیان‌داشت: دوره‌های آموزشی برای مدیران در نظر گرفته شده است و برای این‌که طرح عملی باشد سال ۹۶ مدرسین شناسایی شده و کارآموزی لازم را دیده‌اند تا بتوانند در سطح کل کشور آموزش‌های لازم را در اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی بگذارند.

راه‌اندازی سیستم گزارش‌گیری الکترونیکی تا تابستان سال ۹۸

وی همچنین طرح سنا را مورد ارزیابی قرارداد و گفت: طرح سامانه نظارتی الکترونیکی دیوان محاسبات است که همکاران در دوره‌های قبل سخت‌افزارهای آن را آماده کردند؛ اما اجرا نشده است و این طرح در واقع در حد سیستم دبیرخانه‌ای باقی مانده بود.

رییس دیوان محاسبات کل کشور توضیح داد: برای اجرایی شدن طرح سنا تیم مدیریت فناوری و اطلاعات را تغییر داده‌ایم، تیم حرفه‌ای از دانشگاه شریف کار را متقبل شده‌اند، به دنبال این تغییر در تفریغ بودجه سال ۹۵ دو حکم و تبصره کلی کاملاً براساس طرح الکترونیکی سنا پیش رفت، این آزمایش به ما اطمینان داد که صفر تا ۱۰۰ کل گزارش تفریغ بودجه سال۹۶ را با سامانه سنا صفر تا ۱۰۰ انجام و خلاصه گزارش را به مجلس ارایه دهیم.

وی با بیان این‌که مدیران دیوان امیدی به‌ کارکرد سیستم سنا نداشتند، بیان‌داشت: این آزمایش انگیزه لازم برای استفاده از سیستم سنا را در بین همکاران ایجاد کرد و در نظر داریم تمام گزارش‌گیری‌ها را نیز الکترونیکی کنیم که پیش‌بینی ما این است که تا تابستان سال ۹۸ این کار نهایی و تکمیل می‌شود.

رییس دیوان محاسبات کل کشور اظهارداشت: این‌که سیستم گزارش‌گیری الکترونیکی در دستگاه‌های اجرایی نیز صورت گیرد بستگی به زیرساخت‌های دولت الکترونیک دارد.