خصوصی‌سازی در آموزش و پروش مانعی برای اجرای سند تحول بنیادین

خصوصی‌سازی در آموزش و پروش مانعی برای اجرای سند تحول بنیادین وزیر آموزش و پرورش دولت دهم می‌گوید دانشگاه فرهنگیان باید سالانه ۳۰ هزار دانشجو پذیرش می‌کرد درحالی که امروزه این رقم به ۳ هزار رسیده است. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره نحوه اجرای سند تحول بنیادین طی چند سال اخیر، گفت: […]

خصوصی‌سازی در آموزش و پروش مانعی برای اجرای سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش دولت دهم می‌گوید دانشگاه فرهنگیان باید سالانه ۳۰ هزار دانشجو پذیرش می‌کرد درحالی که امروزه این رقم به ۳ هزار رسیده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره نحوه اجرای سند تحول بنیادین طی چند سال اخیر، گفت: این سند در سال۱۳۹۰ رونمایی شد، بنابراین از ۹۰ تا ۹۱ اقدامات لازم برای اجرایی شدن نظام ۳، ۶، ۳ شروع شد که این اقدام گامی در راستای تحقق سند تحول بنیادین بود.

تأسیس دانشگاه فرهنگیان گامی مؤثر در راستای اجرای سند تحول بنیادین در دولت دهم

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش در راستای اجرای سند تحول بنیادین تأسیس دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰ بود که این دانشگاه در سال ۹۱ حدود ۲۳ هزار نفر و ۵۰۰ دانشجو جذب کرد؛ در همان زمان اقدامات مناسبی در راستای سازماندهی مدارس و معلمان انجام گرفت و برنامه‌های لازم برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان به استان‌ها ابلاغ شد.

رییس فراکسیون ولایی مجلس شواری اسلامی اظهارکرد: در سال‌های آغازین اجرای این سند گام‌های مؤثری برای تحقق آن برداشته شد اما در طول ۵ سال گذشته علاوه بر این‌که اقدام خاصی برای تحقق سند بنیادین انجام نگرفته است بلکه در برخی زمینه‌ها نیز راهکارهای قبلی به‌کار گرفته نشد.

حاجی بابایی ادامه داد: مجتمع‌های روستایی به نام طرح ترنم ولایت در کل کشور در سال‌های ابتدایی اجرای سند تحول بنیادین ایجاد شد اما درحال حاضر در بسیاری از مناطق اجرا نمی‌شود.

مسؤولان فعلی به سند تحول بنیادین اعتقادی ندارند

وی در خصوص علت کاهش سرعت اجرای سند تحول بنیادین، توضیح داد: یکی از دلایل را می‌توان وجود افرادی در بدنه آموزش و پرورش دانست که به سند تحول بنیادین اعتقادی ندارند؛ دانشگاه فرهنگیان قلب سند تحول بنیادین است و بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده این دانشگاه باید سالانه ۳۰ هزار دانشجو پذیرش می‌کرد درحالی که امروزه این رقم به ۳ هزار رسیده و چالش کمبود معلم در کشور را رقم زده است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان‌کرد: در سال‌های اخیر برای جبران نیروی انسانی موردنیاز کشور از ماده ۲۸ اساسنامه فرهنگیان استفاده می‌کنند این درحالی است که این ماده برای مواقع اضطرار و استثنایی است.

حاجی بابایی ادامه داد: اگرچه در کشور دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا وجود دارد اما در این دانشگاه ۷۰ درصد علم و ۳۰ درصد آموزش‌های لازم برای معلم شدن در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، این درحالی است که در دانشگاه فرهنگیان ۷۰ درصد روش تدریس و ۳۰ درصد علم به دانشجویان آموزش می‌دهند بنابراین نیاز است این دانشگاه تقویت شود.

 

رییس فراکسیون فرهنگیان در پایان افزود: اشتیاق و شوقی که برای خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش وجود دارد را می‌توان از جمله دلایل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین دانست.