تکمیل پروژه‌های زیربنایی با سازوکار شرکت‌های سهامی‌عام پروژه‌محور

نبود منابع کافی برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی مورد نیاز اقتصاد ملی از یک‌سو و تخصیص نامناسب منابع محدود موجود‌ به پروژه‌های‌ بی‌اولویت، از منظر کارشناسان این حوزه، علت اصلی ایجاد فهرست بلند بالای پروژه‌های نیمه‌تمام ملی قلمداد می‌شود به طوری‌که برای تکمیل همه پروژه‌های نیمه‌تمام به ۱۰۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز است.  در […]

نبود منابع کافی برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی مورد نیاز اقتصاد ملی از یک‌سو و تخصیص نامناسب منابع محدود موجود‌ به پروژه‌های‌ بی‌اولویت، از منظر کارشناسان این حوزه، علت اصلی ایجاد فهرست بلند بالای پروژه‌های نیمه‌تمام ملی قلمداد می‌شود به طوری‌که برای تکمیل همه پروژه‌های نیمه‌تمام به ۱۰۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز است.  در این زمینه محمدجواد شاهجویی؛ کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل به فارس، گفت: امروزه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی یکی از واجب‌ترین کارهایی است که باید مورد تمرکز، توجه و دقت نظر دولت قرار گیرد. به گفته وی؛ اساساً پروژه‌های عمرانی، پشتوانه و زیربنای شکوفایی اقتصاد کشور هستند؛ حتی آن دسته از پروژه‌هایی که به ظاهر، منحصراً پروژه‌ای سودده و اقتصادی به حساب نمی‌آیند، شاید در واقعیت بتوانند به رشد و توسعه هر چه بیشتر اقتصاد کشور کمک کنند. شاهجویی؛ می‌افزاید: برای مثال، شاید ایجاد یک راه روستایی فرعی در ظاهر پروژه‌ای غیراقتصادی باشد که دولت‌ها صرفاً به‌واسطه وظایف و مسؤولیت‌های حاکمیتی خود موظف به احداث آن باشند، اما اگر به مسأله با نگاهی کلان‌تر در حوزه بهبود کسب‌وکارهای روستایی، ایجاد اشتغال روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها به‌واسطه دسترسی به امکانات، نگاه‌ کنیم، احداث و تکمیل چنین پروژه‌ای نه‌تنها غیراقتصادی نیست، بلکه می‌تواند در مجموع به نفع کشور و به نفع اقتصاد ملی باشد. این کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، اظهار داشت: بنابراین اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی و تخصیص بودجه به پروژه‌های اولویت‌دارتر و اقتصادی‌تر، شاید در وهله اول به‌عنوان راهکاری برای بهبود چالش پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی مطرح باشد، اما باید توجه داشت که می‌توان این مسأله را با راهکاری از جنس حل ریشه مشکل نیز برطرف کرد. شاهجویی؛ تصریح کرد: ریشه مشکل نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های زیربنایی، نبود اعتبار و نقدینگی لازم برای انجام این کار و وابسته بودن این پروژه‌ها به بودجه‌های محدود دولتی است، بنابراین اگر این ریشه برطرف شود، اساساً نیاز به اولویتبندی پروژه‌های عمرانی نیز از بین خواهد رفت. این کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل‌، راهکار حل مشکل نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های عمرانی را دخیل کردن مردم در اقتصاد دانست و اذعان کرد که مشروط بر حضور واقعی مردم در بطن فعالیت تکمیل پروژه‌های زیربنایی، این مسأله به بهترین نحو ممکن برطرف خواهد شد. وی افزود: تا امروز مردم به معنای واقعی در ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی دخیل نبوده‌اند و دولت‌ها خود را موظف به انجام این کار می‌دانسته‌اند، اما ذکر این نکته ضروری است که برای کشوری چون ایران با این گستره وسیع از استعدادها و ظرفیت‌ها، قطعاً توانایی دولت‌ها برای ایجاد زیربناهای اقتصادی به تنهایی مکفی نخواهد بود. شاهجویی؛ ادامه داد: بهترین راهکار برای تأمین مالی وسیع و گسترده منابع در جهت تکمیل همه پروژه‌های زیربنایی مورد نیاز کشور، استفاده از سازوکار تشکیل شرکت‌های سهامی‌عام پروژه محور است که به واسطه آن مردم می‌توانند در پروژه‌های مشخص، با اطمینان بالا به‌واسطه وجود تضمین بازپرداخت اصل و کف سود بانکی سرمایه‌گذاری کنند و از این رهگذر، علاوه بر تکمیل پروژه‌های زیربنایی، هدایت نقدینگی موجود در جامعه، نوسانات اقتصادی ناشی از افسارگسیختگی نقدینگی را نیز مهار کند.