صنعت هوایی؛ ناوگانی که کمتر از نیمی از ظرفیت آن فعال است

به دلیل سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب صنعت هوایی؛ ناوگانی که کمتر از نیمی از ظرفیت آن فعال است گروه راه‌وشهر‌سازی – در حال‌حاضر طبق آمار انجمن شرکت‌های هواپیمایی ۱۹ شرکت هواپیمایی و همچنین شرکت هلی‌کوپتری ایران شرکت‌های فعال صنعت هوایی کشور می‌باشند. با وجود نبود آمار دقیق، اما در حال‌حاضر حدود ۳۲۴ فروند هواپیمای […]

به دلیل سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب

صنعت هوایی؛ ناوگانی که کمتر از نیمی از ظرفیت آن فعال است

گروه راه‌وشهر‌سازی – در حال‌حاضر طبق آمار انجمن شرکت‌های هواپیمایی ۱۹ شرکت هواپیمایی و همچنین شرکت هلی‌کوپتری ایران شرکت‌های فعال صنعت هوایی کشور می‌باشند. با وجود نبود آمار دقیق، اما در حال‌حاضر حدود ۳۲۴ فروند هواپیمای مسافری در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که فقط دوسوم آن شامل حدود ۱۶۲ فروند فعال و عملیاتی است و پرواز می‌کند و بقیه زمین‌گیر هستند یا در تعمیرات دوره‌ای قرار دارند. یعنی هر شرکت هواپیمایی با در اختیار داشتن تعداد محدودی هواپیما وارد عرصه فعالیت شده است. در‌باره تعداد هواپیما‌ها و شرکت‌های هواپیمای فعال در کشور، محمدحسن ذیبخش؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، می‌گوید: در حال‌حاضر تعداد کل ناوگان باری و مسافری کشور ۳۳۳ فروند و تعداد کل ناوگان مسافری ۳۲۴ فروند است. وی با اشاره به اینکه تعداد کل ناوگان باری و غیرمسافری کشور ۹ فروند است، اضافه کرد: ‌در حال‌حاضر کل صندلی ناوگان هوایی کشور ۴۹‌ هزار و ۳۸۱ صندلی است و تعداد صندلی فعال ۲۴ هزار و ۹۱۸ صندلی است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد ناوگان فعال کشور را ۱۶۲ فروند اعلام کرد و افزود: ‌در حال‌حاضر ۱۸ شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور داریم. در این باره مجتبی یوسفی؛ عضو هیأت رئیسه مجلس، گفت: یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری، حمل‌ونقل هوایی بوده و هر کشوری که می‌خواهد در این حوزه موفق باشد، حتما باید الگوی حمل‌ونقلی خود خود را تغییر داده و به صنعت هوایی توجه ویژه‌ای داشته باشد. وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب در حوزه حمل‌ونقل هوایی فرصت‌های بیشماری را از دست دادیم، اضافه کرد: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی ظرفیت اتصال کشورهای شرقی و غربی به یک دیگر را دارد، اما این جایگاه توسط کشورهای عربی و ترکیه از ما گرفته شده و آن‌ها به هاب منطقه تبدیل شده‌اند. یوسفی؛ ادامه داد: هنگامی که در دولت گذشته فرصت نوسازی ناوگان هوایی کشور فراهم شد، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند علی‌رغم نیاز به خرید هواپیمای نو، اولویت کشور خرید قطعات مورد نیاز است اما متأسفانه به دلیل بی‌توجهی به این موضوع هم‌اکنون از حدود ۳۵۰ هواپیما تنها ۱۰۰ هواپیما فعال در اختیار داریم، این آمار نشان‌دهنده این است که پروازهایمان را تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت صنعت هوایی کشور انجام می‌دهیم که خود موجب شده درآمد حاصل از فروش بلیط کفاف هزینه‌های ایرلاین‌‌ها را نداده و آسیب فراوانی به آن‌ها تحمیل شود. این نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در سازمان هواپیمایی کشوری و تغییر چارت مدیریتی این سازمان، تأکید کرد: در حال‌حاضر شاهد تصمیم‌های چندگانه در حوزه صنعت هوایی هستیم که این خود ضرورت تغییر ساختار مدیریت این حوزه را نشان می‌دهد. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای‌اسلامی، افزود: هنگامی که از توسعه صنعت هوایی دفاع می‌کنیم، بسیاری مدعی می‌شوند که در شرایطی که بسیاری از جاده‌ها و معابر روستایی با مشکل آسفالت روبه‌رو هستند، باید بهسازی جاده‌ها در اولویت قرار بگیرد این درحالی است که یکی از الزامات توسعه، توسعه متوازن است. اگر سرمایه‌گذار خصوصی در مناطق محروم سرمایه‌گذاری نکند با همین اعتبارات قطره‌چکانی دولت‌‌ها امکان توسعه فراهم نخواهد شد. این نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه یکی از موارد مهم برای جذب سرمایه‌گذار، توسعه حمل‌ونقل و دسترسی است تا سرمایه‌گذاران به راحتی رفت‌وآمد کنند، تصریح کرد: در حال‌حاضر صنعت هوایی تنها به اقشار مرفه جامعه محدود نمی‌شود و یکی از ضروری‌‌ترین زیرساخت‌های هر کشوری است. یوسفی؛ با بیان اینکه حمل‌ونقل هوایی راهی برای جابه‌جایی بار است، اظهار کرد: در برخی از کشور‌ها با وجود ۵۰۰ هواپیما تنها دو الی سه ایرلاین فعالیت می‌کند در حالی که در کشور ما با وجود ۱۰۰ هواپیما ۱۲ شرکت هواپیمایی وجود داشته و هنوز هم برای تأسیس ایرلاین جدید درخواست داده می‌شود. این امر موجب کوچک شدن شرکت‌ها و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر تکانه‌های اقتصادی می‌شود. لذا لازم است؛ دولت در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت صنعت هوایی کشور این موارد نیز مورد توجه قرار بگیرد.