استانداردهای ایمنی معادل آخرین معیارهای جهانی باشد

درخواست خودروسازان استانداردهای ایمنی معادل آخرین معیارهای جهانی باشد سازمان استاندارد ۸۵مورد برای خودروهای داخلی لازم‌الاجرا قرارداده که در مقابل خودروسازان معتقدند باید استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد. به گزارش باشگاه‌خبرنگاران، موضوع استانداردسازی خودروهای داخلی چند سالی بود که مطرح می‌شد و به همین منظور شورایی تحت عنوان شورای سیاست‌گذاری متشکل […]

درخواست خودروسازان

استانداردهای ایمنی معادل آخرین معیارهای جهانی باشد

سازمان استاندارد ۸۵مورد برای خودروهای داخلی لازم‌الاجرا قرارداده که در مقابل خودروسازان معتقدند باید استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد.

به گزارش باشگاه‌خبرنگاران، موضوع استانداردسازی خودروهای داخلی چند سالی بود که مطرح می‌شد و به همین منظور شورایی تحت عنوان شورای سیاست‌گذاری متشکل از نمایندگان خودروسازان، سازمان استاندارد، سازمان محیط‌زیست و دیگر ارگان‌های مربوطه تشکیل شد تا در این باره تصمیم‌گیری کنند.

این شورا مصوب کرد که استانداردهای لازم‌الاجرای خودرویی از ۵۳ به ۸۵استاندارد که معادل با استانداردهای اتحادیه اروپا است، ارتقا یابد؛ اما به اعتقاد فعالان خودرویی برخی از این استانداردهای مورد تصویب در اروپا استانداردهای تشویقی هستند، بنابراین باید استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد، ولی در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به‌ نوعی بازنگری صورت گیرد.

از طرفی نظر رییس سازمان استاندارد چیز دیگری است، پیروزبخت در آخرین اظهارنظر خود در این باره بیان‌کرد: بار‌ها گفته‌ام که این ماجرا تغییر نخواهد کرد و بازنگری استاندارد‌ها حتی اگر آن‌طوری که برخی می‌گویند اتفاق بیفتد، در روند تغییری ایجاد نخواهد شد، بلکه ممکن است در معیار‌ها تغییر ایجاد شود که آن هم براساس معیارهای اتحادیه اروپاست و نمی‌توان آنها را سخت دانست.

وی، تأکیدکرد: ما درک می‌کنیم که خودروسازان شرایط سختی را می‌گذرانند، چرا که برای جایگزینی خودرو‌ها مشکل دارند و استقبال مردم برایشان مهم است؛ لذا باید بتوانند روی قیمت‌ها تعادل ایجاد کنند و مجموع عواملی از این دست باعث شده که مقاومت‌هایی داشته باشند، اما موضوع مصوبه شورای سیاست‌گذاری است و مصوبات این شورا تغییر نخواهد کرد.

مانی‌حدادی، کارشناس حوزه خودرو اظهارکرد: کیفیت برخی خودروهای ساخت داخل و مدل‌های وارداتی، همیشه محل مناقشات بسیاری بوده است. سازمان ملی استاندارد به‌عنوان متولی اصلی ارزیابی کیفی خودروهای عرضه‌شده به بازار، بار‌ها در مظان اتهام کم‌کاری و سهل‌انگاری قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: اکنون با توجه به سیاست‌های جدید دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به حوزه صنعت خودرو، سازمان ملی استاندارد فضایی بهتر برای عرض اندام خود یافته است. تا جایی‌که در طرحی برق‌آسا اقدام به تصویب آیتم‌های جدید برای استاندارد خودرو‌ها کرده است. قوه قهریه این مجموعه به‌قدری خود را توانمند نشان می‌دهد که در فاز اول با تعیین یک ضرب‌العجل، از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری مانع از تولید برخی از خودرو‌ها از یک سو شد و از سویی دیگر با واردات برخی از مدل‌های خارجی مخالفت کرد. این تصمیم سفت و سخت به‌قدری بود که برخی از شرکت‌ها با گذشت حتی یکی دو روز از تاریخ فوق نیز نتوانستند سازمان را مجاب به پذیرش استانداردهای قبلی کنند.

حدادی ادامه‌داد: آنچه موجبات بحث‌های اخیر شده، تصمیم دیگر سازمان ملی استاندارد برای اضافه شدن آیتم‌های جدید تا تاریخ دی‌ماه سال۹۷ است. اتفاقی که در صورت رخ دادن آن باید شاهد خداحافظی بسیاری از مدل‌‌ها از چرخ تولید باشیم. این در حالی است که حتی بسیاری از خارجی‌های صاحب‌نام نیز از تأمین این استاندارد‌ها عاجز هستند.

این کارشناس با مطرح کردن این سؤال که چرا اقدام اخیر استاندارد مایه دلخوری شده است؟ بیان‌کرد: این تنها ظاهر ماجرا است که سازمان استاندارد در راستای وظایف خود عمل کرده و قصد دارد سطح کیفی خودروهای موجود در بازار را افزایش دهد.

وی افزود: در واقع این نمایش ترسناک برای آنها که واقعاً دچار نقص کیفی هستند، کمدی بیش نیست و ادامه تولید پراید، خانواده پژو۴۰۵ و لیست بلند بالای انواع و اقسام سمند‌‌ها و سورن‌‌ها و دنا‌ها و حتی برخی چینی‌‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که «از ما بهتران» در حاشیه امنی به سر می‌برند. نه فقط اعتراض مردمی، بلکه حتی موضع‌گیری برخی از مسؤولان ذی‌ربط نیز نتوانسته خللی در تولید این خودرو‌ها ایجاد کند.

احمدنعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این خصوص اظهارکرد: از مجموع ۸۵استاندارد لازم‌الاجرا، ۱۳ مورد آن حتی در اروپا جزو استانداردهای اجباری نیستند و حتی خودروسازان اروپایی نیز ملزم به رعایت آنها نشده‌اند، اما سازمان ملی استاندارد ایران اصرار دارد در خصوص خودروهای داخلی حتماً رعایت شود.

وی ادامه‌داد: برخی از استانداردهای مدنظر هم زیرساختش برای انجام وجود ندارد، مثلاً حسگر حرکت بین خطوط بر فرض که بر روی خودرویی هم نصب شود، اما جاده‌های کشور خط‌کشی درستی ندارند و به جای کمک به راننده برای او مشکل‌ساز خواهند شد و به‌طورکلی رعایت برخی از استاندارد‌ها مقدور نیست.

نعمت‌بخش تصریح‌کرد: رعایت برخی استاندارد‌ها منجر به افزایش قیمت خودرو‌ها و برهم خوردن تعادل بازار خواهد شد و قیمت خودرو‌ها حدود ۸ میلیون تومان بیش‌تر می‌شود، ضمن این‌که بسیاری از خودرو‌ها این استاندارد‌ها را پاس نمی‌کنند و باید از چرخه تولید خارج شوند.

دبیر انجمن خودروسازان در مورد جایگزینی خودرو‌ها به جای خودروهایی که از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند، گفت: اقداماتی توسط خودروسازان صورت گرفته، اما باید توجه داشت که با رعایت استانداردهای مدنظر حدود یک میلیون خودرو از چرخه تولید حذف می‌شوند و حتی خودروهایی مانند ال۹۰ هم این استاندارد‌ها را پاس نمی‌کنند.