صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی دارای اهلیت و تخصص واگذار شود

مشاور خودرویی وزیر صنعت مطرح کرد صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی دارای اهلیت و تخصص واگذار شود مشاور خودرویی وزیر صنعت با انتقاد از خصوصی‌سازی خودروسازان در دولت‌های قبل، برنامه دولت دوازدهم برای خصوصی‌سازی این دو شرکت را تشریح کرد. به گزارش مهر، اصغرخسروشاهی، مشاور خودرویی وزیر صنعت با اشاره به این موضوع که […]

مشاور خودرویی وزیر صنعت مطرح کرد

صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی دارای اهلیت و تخصص واگذار شود

مشاور خودرویی وزیر صنعت با انتقاد از خصوصی‌سازی خودروسازان در دولت‌های قبل، برنامه دولت دوازدهم برای خصوصی‌سازی این دو شرکت را تشریح کرد.

به گزارش مهر، اصغرخسروشاهی، مشاور خودرویی وزیر صنعت با اشاره به این موضوع که سیاست و رویکرد وزارت صنعت، حمایت از تولید داخلی است، ‌گفت: صنعت خودرو، به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر سالانه دومیلیون خودرو نیاز کشور است، گفت: طبیعتاً چنین ظرفیتی در بازار داخلی، فرصت بسیار مناسبی برای نوسازی و توسعه صنعت خودرو کشور است که باید از این فرصت استفاده کرد.

خسروشاهی افزود: صحیح نیست که چنین بازار بزرگی صرفاً در اختیار خارجی‌ها قرار گیرد.

مشاور خودرویی وزیر صنعت خاطرنشان‌کرد: نیاز بازار داخلی به خودرو و از طرف دیگر وجود ظرفیت مناسب تولید و وجود نیروهای متخصص فنی بومی زمینه را برای رشد و توسعه صنعت خودرو مهیا نموده است.

وی گفت: من معتقدم باید به سمت تولید داخل حرکت کنیم ولی این به معنای آن نیست که رقابت وجود نداشته باشد. ما در داخل کشور می‌توانیم رقابت ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر بهترین محصول را با قیمت و کیفیت مناسب به مردم ارایه کنند.

خسروشاهی حرکت به سمت خصوصی‌سازی واقعی را بهترین راه برای توسعه و نوسازی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست‌هایی که باید دنبال شود، خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی است که باعث ایجاد رقابت و مدیریت حرفه‌ای در صنعت خودرو خواهد شد.

وی با بیان این‌که دولت به شدت از سیاست‌های خصوصی‌سازی حمایت می‌کند، تصریح‌کرد: این کار در صنعت خودروسازی عملیاتی است و خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی در برنامه دولت است ولی از نظر اجتماعی در جامعه بایستی آمادگی لازم وجود داشته باشد.

خسروشاهی افزود: با توجه به جایگاه و وسعت صنعت خودرو در کشور، دولت صرفاً تصمیم گیر نیست. نهادهای دیگری نیز تأثیرگذار هستند که باید همه دست به دست همدیگر دهند.

وی با اشاره به این‌که ظاهراً سهم دولت در خودروسازان حدود ۲۰درصد می‌باشد، خاطرنشان‌کرد: واقعیت امر این است که شرکت‌های خودروسازی همچنان دولتی هستند.

خسروشاهی با انتقاد از نحوه خصوصی‌سازی خودروسازان در دولت‌های قبلی گفت: سیاست‌های دولت‌های قبلی در خصوصی‌سازی خودروسازان اشتباه بوده است و خصوصی واقعی صورت نگرفته است. باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود که اهلیت آن را داشته باشند و تخصصشان در حوزه خودرو باشد.

وی افزود: متأسفانه در روند خصوصی‌سازی، شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدام به خرید سهام این دو شرکت کرده‌اند. لذا به نحوی اکثریت هیأت مدیره این دو شرکت در اختیار مدیران دولتی است.

خسروشاهی در پاسخ به این سؤال که آیا ایجاد قطب سوم با محوریت ایدرو عملیاتی است، گفت: من با این شکل که دولت باید قطب سوم ایجاد کند، مخالف هستم. ما قرار است خصوصی‌سازی کنیم این به آن معنا است که دولت حضور نداشته باشد. پس معنا ندارد که قطب سوم با محوریت دولت صورت گیرد.

وی در ادامه‌ افزود: باید سیاست‌هایی ایجاد کنیم که خودروسازان خارجی یا بخش خصوصی در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنند و قطب سوم با محوریت بخش خصوصی شکل گیرد. وزارت صنایع و دولت بایستی زمینه را مهیا کند و نه این‌که خودش سرمایه‌گذاری نماید.

خسروشاهی در پایان در خصوص قرارداد ایدرو و رنو نیز گفت: سهم ایدرو در قرارداد رنو حداقل و حدود ۲۰درصد است. این سهم به نوعی تضمین‌کننده سرمایه‌گذار بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذار خارجی است.

وی گفت: قرارداد ایدرو و رنو در حال مذاکرات نهایی است و به زودی مراحل اجرایی کار آغاز می‌شود.