بررسی تویوتا پریوس ۲۰۱۷ پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان

بررسی تویوتا پریوس ۲۰۱۷ پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان   \ خودروهای هیبریدی را بیشتر بشناسید این بخش مخصوص افرادی است که هنوز از مفهوم هیبرید(هایبرید) شناخت کافی را ندارند و از محاسن این نوع خودروها نسبت به دیگر خودروها اطلاعات لازم را ندارند لذا ما با توضیحاتی جامع قصد داریم تا آنها را با مفهوم […]

بررسی تویوتا پریوس ۲۰۱۷ پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان

 

\

خودروهای هیبریدی را بیشتر بشناسید

این بخش مخصوص افرادی است که هنوز از مفهوم هیبرید(هایبرید) شناخت کافی را ندارند و از محاسن این نوع خودروها نسبت به دیگر خودروها اطلاعات لازم را ندارند لذا ما با توضیحاتی جامع قصد داریم تا آنها را با مفهوم کلی هیبرید آشنا سازیم.

این نوع خودروها برای راه رفتن از ترکیب دو و حتی چند منبع مختلف قدرتی بهره می برند. هم اکنون انواع خودروهای هیبریدی موجود هستند که از سوخت های مختلف و متفاوتی برای حرکت کردن و ایجاد قدرت کافی خود بهره می برند که در زیر قابل مشاهده است:

·         سی ان جی

·          گازهای پروپان

·         هیدروژن

·         انرژی خورشیدی

لازم به ذکر است که هر کمپانی با توجه به سیاست هایش از تکنولوژی خاص خود در تولید و عرضه این نوع خودرو ها بهره می برد. در کل باید گفت که ماشین های هیبریدی دوگانه عمل می کنند چرا که با ترکیب قدرت دو موتور که یکی درون سوز و دیگری الکتریکی فعالیت می کنند در این بین موتور درون سوز با سوخت گیری و موتور الکتریکی هم به وسیله انرژی حرکتی موتور شارژ می شود. لذا با فعالیت این دو موتور باهم و یا فقط موتور الکتریکی شاهد بالا رفتن راندمان ماشین های هیبریدی هستیم. در زیر تعدادی از مهم ترین محاسن این خودروها قابل مشاهده است:

 

·         مصرف بهینه

·         بالا رفتن راندمان خودرو

·         پیمودن مسافت طولانی تر

·          کاهش گازهای آلاینده محیط زیست

تاریخچه تویوتا پریوس

این خودرو که توسط کمپانی تویوتا تولید و عرضه می گردد از سال ۱۹۹۷ میلادی تا به حال در فیس لیفت های گوناگون عرضه گردیده و عنوان نخستین خودروی هیبریدی با تولید انبوه را یدک می کشد. این خودرو از ابتدای تولید تا به حال در ۴ نسل عرضه گردیده است که همان طور که می دانید در این مقاله آخرین نسل آن را بررسی می کنیم، پریوس در ۴۴ کشور جهان به فروش می رسد و با فروش تقریبا ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ دستگاه در حال حاضر بیشترین فروش را در بین خودرو های هیبریدی دارد.  در زیر سال های ساخت چهار نسل تویوتا پریوس قابل مشاهده است:

·         نسل اول از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳

·         نسل دوم از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

·         نسل سوم ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵

·         نسل چهارم از ۲۰۱۵ آغاز شده و هم اکنون در جریان است.

در آخر این بخش بد نیست بدانید که تویوتا پریوس وقتی در سال ۱۹۹۷ شروع به عرضه کرد با شعار “به موقع و برای کمک به قرن ۲۱ ام” شروع فعالیت خود را اعلام داشت، و از آن سال تا به امروز کمک فراوانی به کم شدن روند کاهش انتشار گاز سمی CO2  و در نتیجه کاهش آلودگی کرده است.

نسل اول تویوتا پریوس نسل دوم تویوتا پریوس نسل سوم تویوتا پریوس

[juxtapose]

تویوتا پریوس مدل۲۰۱۵ تویوتا پریوس مدل۲۰۱۷

[/juxtapose]

مشخصات فنی تویوتا پریوس ۲۰۱۷

تویوتا پریوسی که بازار کشور به خود خواهد دید از ترکیب قوای محرکه‌ی موتور درون سوز(احتراق داخلی) و موتور الکتریکی در چرخ های جلو استفاده لازم را خواهد برد. و بی شک ترکیب این دو پیشرانه که در دو مقوله ی مصرف سوخت و ایجاد نیرو تفاوت دارند یک فرآیند مهندسی پیچیده را ایجاد خواهد کرد این در حالی است که همه انتظار عملکرد خوب تر را از این خودرو نسبت به مدل ۲۰۱۶ آن دارند. البته ذکر این نکته لازم است که پریوس در مدل ۲۰۱۷ شاهد مشخصات فنی تقریبا یکسانی با مدل ۲۰۱۶ آن است.

 

تویوتا پریوس ۲۰۱۷ از یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری بنزینی ۴ سیلندر بهره می برد که قادر به تولید ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن بر متر گشتاور است. لازم به ذکر است که بالاترین قدرت در دور موتور ۵۲۰۰ و بالاترین گشتاور در دور موتور ۳۶۰۰ دور در دقیقه رقم می خورد. ضمن اینکه در کنار این پیشرانه، موتور الکتریکی هم قادر به تولید ۷۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن بر متر گشتاور است. که از مجموع قدرتی که از این دو موتور به دو چرخ جلو انتقال پیدا می کند، حداکثر ۱۲۱ اسب بخار است.

ذکر این نکته ضروری است که بدانید علت اینکه مجموع قدرت ۹۵ و ۷۲ اسب بخار در نهایت به عدد ۱۲۱ رسیده‌ است این است که در هم پیوستگی سیستم تولید نیرو در این خودرو بر روی محور جلو و عقب به طور مستقل و جدا عمل نمی کند لذا اتلاف انرژی کاسته شده و شما شاهد کاهش مصرف سوخت خواهید بود(که این کاهش کم هم نیست) به طوری که در هر ۱۰۰ کیلومتر اگر یک رانندگی با سرعت مناسب داشته باشید(رانندگی معقول) در شهر و جاده به ترتیب ۲٫۹ و ۴٫۷ لیتر بنزین مصرف خواهد شد. در ادامه اطلاعات تکمیلی تری را نسبت به مصرف سوخت این خودرو هیبریدی(در بخش جداگانه) در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

تویوتا پریوس در مدل ۲۰۱۷ از پیشرانه ای با سوخت اتکینسون بهره می برد که همین امر باعث می شود که عملکرد سوپاپش با پیشرانه های متداول چهارزمانه تفاوت داشته باشد، درباره ی تاریخچه این فناوری هم باید گفت که در سال ۱۸۸۲ میلادی توسط جیمز اتکینسون معرفی گردید و به نام خودش هم شناخته می شود، لازم به ذکر است که شبیه بیشتر خودروهای امروزی پیشرانه بنزینی دارای ۴ سیکل مکش، فشرده‌کردن سوخت و هوا، انجام احتراق و خارج کردن دود است، اما وقتی که مخلوط بنزین و هوا فشرده می شود شما شاهد این خواهید بود که سوپاپ ورودی چند لحظه باز می‌ماند و ذره ای از مخلوط از سیلندر به بیرون می ریزد و بعد از خروج به منیفولد ورودی برگشت دارد که حاصل آن این است که مصرف سوخت و حرارت کمتری را در پی دارد که به طبع شاهد کاهش قدرت پیشرانه هستیم. هم اکنون در بیشتر خودرو های هیبریدی و حتی چند مدل بنزینی(اسکای اکتیو مزدا از آن جمله است) ما شاهد استفاده از این فناوری جیمز اتکینسون هستیم.

 

شاید یکی از جذاب ترین قسمت های این بخش(فنی) موتور الکتریکی این خودرو است که بدون احتیاج به شارژ شدن با برق شهری عمل می کند چرا که تامین انرژی مورد نیاز باتری موتور الکتریکی این خودرو به واسطه ی پیشرانه بنزینی تأمین و شارژ می‌ گردد. قسمت موتور الکتریکی، باتری و متعلقات این خودرو که از دو نوع باتری برای ساختش بهره بردند نسبت به مدل قبلی خود تغییراتی را به خود دیده است که در زیر قابل مشاهده است:

۱٫      ۶ درصد سبک‌تر

۲٫      ۱۲ درصد کوچک‌تر

۳٫      ۲۰ درصد کم‌مصرف‌تر

در ضمن نوع نخست وارداتی به ایران از نوع نیکل‌متال و دومین نوع آن لیتیوم یون می باشد. لازم به ذکر است که نوع کار کرد هردو یکسان می باشد و هردو با ولتاژهای یکسانی فعالیت می کنند، اما در نوع دوم یعنی لیتیوم یون، فناوری به کار گرفته شده جدیدتر است که حاصل این امر سبکتر شدنش به مقدار ۱۶ کیلوگرم نسبت به مدل اولی است، که همین امر هم باعث شده که مدل دوم بهتر از مدل اول باشد لذا کمپانی تویوتا برای جبران این ایراد در خودروهایی که از نوع نخست بهره می برند تصمیم گرفته تا در آن ها آپشن هایی بیشتری قرار دهد تا این تفاوت وزن را جبران کند.(مصرف سوخت هردو مدل یکسان است)

خوب حالا می خواهیم ببینیم که در هنگام حرکت موتورهای این خودرو به چه نحوی فعالیت می کنند، که در توضیح آن باید گفت که از ابتدای حرکت تا رسیدن آن به سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت خودرو تنها از موتور الکتریکی خود بهره می برد لذا تقریبا شاهد مصرف هیچ بنزینی نیستیم ولی با افزایش سرعت به بالاتر از سرعت مذکور موتور درون سوز(بنزینی) شروع به فعالیت کرده و در کنار حرکت خودرو شروع به شارژ باتری موتور الکتریکی هم می کند.

 

بد نیست درباره ارتباط بین ترمزگیری و موتور الکتریکی تویوتا پریوس ۲۰۱۷ هم یک نکته را بگوییم که در این خودرو لنت‌ها، با درگیر کردن موتور‌های الکتریکی خودرو با چرخ‌ها کاری میکنند که موتور الکتریکی در فاز ژنراتور قرار گیرد و با گرفتن انرژی جنبشی خودرو هم از سرعت خودرو کاسته و هم انرژی جنبشی را به نیروی الکتریسیته تبدیل می کند که همین امر باعث می شود که بخشی از عمل شارژ باتری بدین طریق صورت پذیرد.

حالت رانندگی پریوس چهار نوع می باشد که هماهنگی آن ها با جعبه دنده CVT صورت پذیرفته است. جالب است که میزان کلی مصرف سوخت و شتاب خودرو در سه حالت اول رانندگی در پریوس که در زیر توضیحاتی از آن را خواهیم گفت یکسان است. در زیر توضیحاتی از چهار نوع حالت رانندگی ذکر کردیم:

۱٫      نوع اول که حالت عادی(به انگلیسی: Normal mode) نام دارد و راننده در این حالت خودرو خود را با نرمی خواهد راند به طوری که خودرویش کمترین صدا و شتاب را داراست.

۲٫      نوع دوم که حالت اکو(به انگلیسی: Eco Model) نام دارد و راننده در این حالت آرامش خاصی را تجربه خواهد کرد.

۳٫      نوع سوم که حالت قدرت(به انگلیسی: Power Model) نام دارد و راننده در این حالت خودرو را کمی تهاجمی تر خواهد راند.

۴٫      نوع چهارم که حالت EV نام دارد دارای محدودیت سرعتی ۳۰ کیلومتر بر ساعت است و در آن خودرو بسیار آرام و کم صداست. در ضمن در این حالت خودرو از باتری‌ها و پیشرانه‌ی برقی برای حرکت بهره می برد.

 

در آخر باید بگویم که تویوتا برای حالت های مختلف رانندگی در پریوس ۲۰۱۷ توصیه هایی را دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         وقتی که شما با پریوس در ترافیک سنگین و ایست و حرکت‌های متوالی هستید، لازم است که حالت رانندگی را بر روی اکو بگذارید.

·         وقتی که در حرکت با سرعت ثابت و یکسانی با این خودرو هستید(سفرهای خارج شهری) به شما توصیه می شود که از حالت عادی بهره ببرید تا باتری‌ بهتر شارژ شود.

·         وقتی که راننده خواهان استفاده از رانندگی پرشتاب، است(به خصوص در شیب‌های متفاوت مثلا در جاده های کوهستانی) بایستی که پریوس در حالت قدرت قرار داده شود.

طراحی ظاهری

در بخش ظاهری در مواجه با تویوتا پریوس ۲۰۱۷ نسبت به فیس لیفت های قبلی ما شاهد تفاوت چشمگیر و متفاوت نسبت به نیاکانش هستیم به نحوی که طراحی قسمت جلو و عقب به طوری تغییر کرده که شما شاهد خطوط شکسته و طراحی سه بعدی هستید که گویا این خودرو توسط یک مجسمه ساز تراش داده شده است و این امر باعث شکیل تر شدن آن شده است. ضمن اینکه استفاده از مقادیر زیاد فولاد با مقاوت بالا، درب کاپوت آلومینیومی و درب صندوق عقب فیبر کربنی باعث کارایی بهتر و وزن کمتر این خودرو گردیده است در ادامه این بخش به شما از مهم ترین تغییرات این خودرو در بخش ظاهری(نسبت به فیس لیفت های قبلی) می گوییم:

·         طراحی شکسته و سه بعدی چراغ های جلو و عقب

·         رینگ های ۱۵ اینچی آلیاژ آلومینیوم

·         طراحی شیب دار به همراه خطوط شکسته بدنه

·         آنتن بال کوسه ای

·         بهره گیری از LED در چراغ ها

تویوتا پریوس ۲۰۱۷ به طوری طراحی بیرونی خود را ارائه داده است که ما شاهد انعکاس نظرات مختلف در آن هستیم. برخی از افراد از خاص بودن آن سخن به میان می آورند و عده ای هم چندان طراحی ظاهری پریوس را خاص و زیبا نمی دانند اما آنچه مسلم است این است که جزییات طراحی جلو و عقب نسبت به فیس لیفت های قبلی بهتر و هماهنگ تر شده است هرچند در برخی قسمت ها شما شاهد یک طراحی یکنواخت هستید اما در برخی جاها آنقدر طراحی عجیب و خاص صورت گرفته که بی شک بیننده با دیدن آن به خاص بودن آن نسبت به دیگر خودروها اعتراف می کند. در زیر طراحی ظاهری تویوتا پریوس ۲۰۱۷ را از سه جهت(جلو، عقب و جانبی) مورد بررسی می دهیم:

۱٫      وقتی با تویوتا پریوس ۲۰۱۷ رخ به رخ می شوید. اولین چیزی که نگاه شما را به خود معطوف خواهد کرد چراغ های جلو آن خواهد بود چراغ هایی که دارای زاویه ی خیلی تیز همراه با برش های شدید می باشد. زوایا و برش های مذکور هم به نوعی ادامه دار است. به طوری که از پایین سمت راست و چپ تا به کف کشیده شده است و همین امر یکی از عوامل خاص شدن این خودرو است. نکته جالب دیگر در نمای جلو این است که در بالای هر دو چراغ دو فرورفتگی می بینیم که این دو فرورفتگی ابرو مانند باعث شده که نمای جلو این خودرو چهره یک فرد اخمو را برای ما تداعی کند.

۲٫      در نمای جانبی و در نگاه نخست ستون های سقف است که به چشم می آید چرا که مشکی براق است که این سبک طراحی در ستون ها باعث شده تا به چشم بیننده مانند یک خط شناور و مواج دیده شود و جالب اینکه در بالای همین ستون ها و پنجره در سقف رنگ عادی خودرو به کار گرفته شده است که این امر باعث شده تا یک تضاد ایجاد شود، چرا که سقف رنگی(در لبه سقف درست بالای پنجره های بغل) به شکل دو کاما برعکس شده است که همین امر باعث خاص شدن نمای جانبی گردیده است از دیگر نکات مثبت در نمای جانبی وجود دو خط برجسته به حالت قرینه است که یکی از چراغ عقب سرچشمه می گیرد و موجش تا به نزدیکی درب جلو می رود و دومی از کنار لاستیک جلو شروع می شود و پس از عبور از درب جلو تا به اواسط درب عقب ادامه پیدا میکند، در آخر هم باید بگم که رینگ های آلمینیومی تویوتا پریوس ۲۰۱۷ سایز ۱۵ اینچی را داراست و همین سایز کمی از زیبایی نمای بغل کاسته است.

۳٫      در بخش عقب با چراغ‌هایی روبرو هستیم که به ‌صورت عمودی طراحی شده است و نکته جالب در آن این است که این چراغ ها دارای دنباله هستند که این دنباله ها مانند یک علامت سوال برعکس تعبیه شده است، این نوع طراحی(در چراغ های عقب) باعث شده تا توجه شما را به ارتفاع پشت ماشین (قصد طراح این است که ارتفاع ماشین از سطح زمین را به بیننده نشان دهد) را نشان دهد ضمن اینکه حضور دو صفحه مشکی رنگ به شکل موازی در زیر سپر و بالای قسمت عقب هم باعث نشان دادن بیشتر ارتفاع ماشین شده است(ارتفاع کلی پریوس نسبت به مدل های قبلش ۲۶ میلی متر افزایش را به خود میبیند) این دو صفحه(قطعه) پلاستیکی باعث کاهش وزن خودرو هم شده است. شیشه عقب تویوتا پریوس در فیس لیفت ۲۰۱۷ خود به صورت موجدار و تا حدی محدب طراحی شده است البته محدب بودن زیاد نیست و استانداردها در آن رعایت شده و با قاعده است همچنین یک برش مرکزی مقعر هم در شیشه قرار دارد که حضورش منجر به بالا رفتن مقاومت شیشه عقب گردیده است(ایرودینامیک هم رعایت شده) در آخر هم بد نیست از محل قرار گیری پلاک بگوییم که در یک قالب زیبا در عقب خودرو طراحی شده است.

 

آیرودینامیک:

بدون تردید ما با مشاهده ی طراحی ظاهری یک خودرو فقط از آن انتظار زیبایی را داریم اما بی شک مهندسی ها و نکات فنی بسیاری هم در طراحی یک خودرو نهفته است، یکی از نکات فنی و مهم در طراحی و ساخت یک خودرو آیرودینامیک آن است. لذا طراحان این خودرو توجه خاص و موشکافانه ای را در این بخش صرف کرده اند و حاصل این نگاه موشکافانه این است که ما در این خودرو شاهد این هستیم که در تونل باد و آزمایش آیرودینامیک گام بلندی را برداشته و فراتر از انتظار پیش رفته. چرا که سبک طراحی سپر جلو در کنار چراغ ها همخوانی خوب و مهندسی در شکل بدنه خلق کرده است و این مهندسی خوب باعث شده تا ما شاهد این باشیم که پریوس به خوبی هوا را می شکافد و مقاومت کمی در برابر هوا دارد(یکی از عوامل بالا رفتن مصرف سوخت بی توجهی به آیرودینامیک است) همه این ها در کنار طراحی آینه بغل و حتی چراغ عقب، همخوانی خوب این ژاپنی را با محاسبات دقیق آیرودینامیک نشان می دهد. ناگفته نماند که طرح جلو پنجره پریوس در مدل ۲۰۱۷ نقش بی بدیلی را در آیرودینامیک(بیشتر از همه) ایجاد کرده است.(یکی دیگر از فواید آیرودینامیک ممانعت از ایجاد صدای خودرو در سرعت‌های متفاوت و گوناگون در برخورد با تندبادها است)

 

ابعاد و حجم

تویوتا پریوس در فیس لیفت جدید خود کمی به ابعادش اضافه کرده است به طوری که طول، عرض و ارتفاعش به ترتیب ۶۱ ، ۱۵ و ۲۵ میلی‌متر افزایش را به خود دیده است، ضمن اینکه مهندسین تویوتا به منظور اینکه بتوانند در کنار وزن کم کارایی این خودرو را هم حفظ کنند. در این خودرو هیبریدی از مقدار قابل ملاحظه ای فولاد با مقاومت بالا بهره برده اند، همه این فولاد ها در کنار یک کاپوت آلومنیومی و یک درب عقب فیبر کربنی همه چیز را برای کارایی بهتر تکمیل کرده است. در کل پریوس نسبت به فیس لیفت قبلی خود جادارتر شده است به طوری که افزایش ارتفاع سقف احساس آسایش بیشتری را برای افراد قدبلند ممکن می سازد.

 

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین(اگر کابین فیس لیفت های قبلی پریوس را دیده باشید) بدون هیچ شکی صفحه نمایش لمسی ۱۱٫۶ اینچی نگاه شما را به خود جلب خواهد کرد چرا که برعکس فیس لیفت های قبلی به صورت عمودی در کابین تویوتا پریوس ۲۰۱۷ جا خوش کرده است. پس از آن موارد زیر بی شک کمی دلسردتان خواهد کرد:

·          نشان دهنده ی دور موتور

·         قسمت خالی بالای فرمان

·         نبود نشان‌دهنده‌های دور موتور و سرعت

پس از دیدن این موارد دلسرد کننده شما شاهد دو تغییر خیلی خوب و رو به جلو در مدل ۲۰۱۷ هستید اولی محل جای گیری دسته‌دنده است که در زیر نمایشگر و درست مابین داشبورد است که همین امر باعث شده که ما شاهد عملکرد بهتر نسبت به خودروهای دیگر باشیم دومین مقوله خوب در مدل ۲۰۱۷ در بخش کابین جابجایی نشانگر‌هایِ وضعیت خودرو است که حضورش باعث افزایش دید راننده نسبت به جاده گردیده به خصوص که این امر باعث شده تا همه‌ی سرنشینان هم قادر به دیدن اطلاعات فنی باشند و این اطلاعات را در نمایشگری که در بالای داشبورد هست مشاهده کنند.

 

داشبورد این خودرو با حالت متقارن و رنگ استاندارد و هماهنگش که بیشتر خاکستری روشن است حس خوبی را به سرنشینانش می دهد ضمن اینکه در داشبور کمی مواد پلاستیکی موجود است که رنگش سیاه پیانویی می باشد و در مرکز آن استفاده شده است.

درباره صندلی ها این خودرو هم باید گفت که دارای آرگونومی مناسب و خوبی هستند به طوری که صندلی راننده کمی پایین است(حتی از تویوتا کرولا جدید هم پایین تر است) و قابلیت تنظیم ۸ جهته را داراست، صندلی سرنشین جلو هم قابلیت تنظیم ۴ جهته را دارد. در زیر صندلی های عقب هم باتری خودرو در کنار باک سوخت و بخشی از شارژر الکتریکی توسط سازنده قرار داده شده است.

 

در آخر این بخش باید بگویم که موارد زیر در کابین خودرو قابل سفارش است:

·         رنگ های قهوه ای روشن و مشکی در یخش داشبورد

·         تودوزی در بخش داشبورد

·         در بخش صندلی قادر هستید تا رنگ نخ دوخت آن را در ۴ رنگ متفاوت سفارش دهید.

شتاب و مصرف سوخت

وقتی راننده در پشت این خودرو می نشیند و قصد دارد تا از سرعت صفر به ۱۰۰ برسد باید زمانی برابر با ۱۰٫۵ ثانیه را طی کند و اگر قصد داشته باشد تا به حداکثر سرعت با پریوس برسد قادر است تا سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند.

درباره ی مصرف سوخت این خودرو هم باید گفت که این خودرو با شارژ کامل باتری در شهر ۴.۳ لیتر و در اتوبان با سرعت ثابت ۴٫۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف خواهد داشت، به هر تدبیر مصرف سوخت در پریوس به سبک رانندگی هم مربوط است چرا که در برخی موارد مصرف سوخت نزدیک به ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را هم اعلام کرده اند، که بی شک شروع ناگهانی حرکت یا شتاب‌گیری در سرعت‌های پایین، فشاری بر پیشرانه بنزینی نمی‌آورد و مصرف انرژی باتری‌ها را بالا خواهد برد.

لازم به ذکر است که حجم باک پریوس ۴۳ لیتر می باشد.

ایمنی تویوتا پریوس ۲۰۱۷

بی شک شما هم مثل من می دانید که کمپانی مطرح ژاپنی همواره در ساخت خودروهای ایمن سرآمد بوده لذا تویوتا به خوبی توانسته است که پریوس ۲۰۱۷ را هم چون اکثر محصولاتش ایمن عرضه کند. چرا که این خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی را از EuroNcap دریافت کند.

اما درباره ی امکانات ایمنی این خودرو باید گفت که تویوتا پریوس ۲۰۱۷ از سیستم ستاره ایمنی تویوتا استفاده می کند:

۱٫      کمک ترمز (BA)

۲٫      سیستم ضد قفل ترمز (ABS)

۳٫      توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

۴٫      کنترل پایداری خودرو (VSC)

۵٫      کنترل کشش (TRAC)

۶٫      توقف هوشمند (Technology® SST)

اما یکسری امکانات دیگر هم برای کامل تر شدن خودرو در این بخش تویوتا به پریوس اضافه کرده است. البته بیشتر آن ها در مدل های فول آپشن قرار گرفته شده:

·         سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها

·         سیستم ایموبلایزر

·         سیستم هشدار نقطه کور

·          سیستم کمکی شروع حرکت در سر بالایی HAC

امکانات رفاهی

هیچ شکی وجود ندارد که تویوتا پریوس ۲۰۱۷ در بخش امکانات رفاهی بسیار خوب تغذیه شده است و قادر است که رقبای خود را در بحث امکانات به خوبی به چالش بکشاند. در زیر امکانات رفاهی این خودروی هیبریدی قبل مشاهده است(البته برخی آپشن ها فقط در برخی مدل ها موجود است):

·         سانروف که چند حالت دارد.

·         فرمان تلسکوپی با روکش SofTex و دکمه های کنترل کروز – سیستم مولتی مدیا و بلوتوث جهت برقراری تماس قرار گرفته بر روی آن

·         آینه های جانبی مجهز به گرمکن

·         چراغ های جلو از نوع Bi-LED با قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار

·         چراغ روز روشن و مه شکن از نوع LED

·         آنتن بال کوسه ای

·         رینگ های ۱۵ یا اینچی ۵ پره آلیاژ آلومینیوم

·         سنسور باران

·         سیستم کنترل آب و هوای هوشمند کابین به همراه فیلتراسیون گرده و غبار

·         دوربین دید عقب

·         سیستم مولتی مدیا پیشرفته و قدرتمند Entune™ Premium JBL® با ۶ اسپیکر و قابلیت سازگاری با انواع گوشی های هوشمند

·         صفحه نمایش ۷ اینچی رنگی تمام لمسی چند کاره (مولتی مدیا ، مسیریاب)

·         صفحه نمایش ۴٫۲ اینچی جهت نمایش اطلاعات مختلف همچون شرایط سیستم هیبرید – وضعیت باتری ها – آب و هوا – حالت رانندگی و اطلاعات مربوط به صفحه کیلومتر

·           صندلی هایی با تریم SofTex و قابلیت تنظیم ۸ جهته برای صندلی راننده و ۴ جهته صندلی سرنشن جلو

·         کروز کنترل

·           صندلی های تاشو ردیف عقب به نسبت ۶۰/۴۰

·           استارت دکمه ای key less به همراه کلید هوشمند

·         سیستم هشدار نقطه کور

·         سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها

·         شارژر وایرلس گوشی های هوشمند

·         آینه الکتروکرومیک

 

محاسن تویوتا پریوس ۲۰۱۷

·         مصرف بنزین اقتصادی

·         ایمنی خوب

·         امکانات رفاهی بهتر نسبت به رقبا

·         دوستدار محیط زیست

معایب تویوتا پریوس ۲۰۱۷

·         هزینه تعمیر و نگهداری بالا

·         ریسک بالای بازار دست دوم