شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های داخلی همچنان متوقف است

نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های داخلی همچنان متوقف است نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران در خصوص توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها گفت: تا این ساعت که با شما صحبت می‌کنم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها داخلی همچنان متوقف است و در سال۹۷ حتی یک دستگاه موتورسیکلت داخلی شماره‌گذاری نشده است. ابوالفضل‌حجازی، در گفت‌و‌گو با خبر خودرو با اشاره […]

نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران

شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های داخلی همچنان متوقف است

نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران در خصوص توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها گفت: تا این ساعت که با شما صحبت می‌کنم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها داخلی همچنان متوقف است و در سال۹۷ حتی یک دستگاه موتورسیکلت داخلی شماره‌گذاری نشده است.

ابوالفضل‌حجازی، در گفت‌و‌گو با خبر خودرو با اشاره به عدم حمایت از کالای ایرانی در صنعت موتورسیکلت گفت: در حال‌حاضر موتورسیکلت‌هایی در کشور شماره‌گذاری می‌شوند که فول سی‌کی‌دی هستند و حتی از یک پیچ ایرانی در آنها استفاده نمی‌شود و بالای ۱۵۰۰دلار قیمت دارند.

وی با اشاره به افزایش استانداردهای موتورسیکلت اظهار داشت: استانداردهای اروپا قرار است بر کالایی اعمال شود که ۴۰سال در تحریم بوده است، فاقد ماشین‌آلات روز دنیا است و زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت توان و سرمایه اجرای استانداردهای یورو۴ را ندارند زیرا اکثر تولیدکنندگان زیر بار بدهی هستند و هنوز سرمایه تولیدات چند سال قبل آنها برنگشته است.

وی تأکید کرد: استاندارد یورو۴ در کشور چین به دلیل عدم وجود تکنولوژی تاکنون اعمال نشده است در حالی‌که نیمی از موتورسیکلت‌های دنیا را تأمین می‌کند.

وی در ادامه به کاهش شدید صنعتگران حوزه موتورسیکلت در ایران اشاره کرد و گفت: زمانی بیش از ۲۰۰واحد فعال تولیدکننده موتورسیکلت در کشور وجود داشت اما در حال‌حاضر کم‌تر از ۲۰واحد فعال در کشور وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در سال۸۰ سالانه بیش از ۱۵۰هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می‌شد، اما متأسفانه قوانین به گونه‌ای رقم می‌خورد که شرایط به نفع واردات پیش رود چنانچه در سال‌جاری تا کنون حدود ۱۰هزار دستگاه موتورسیکلت فول سی‌کی‌دی وارد شده از چین، هند و اروپا شماره‌گذاری شده است.

نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران در ادامه اظهار داشت: در حال‌حاضر حدود ۱۰هزار نفر بیکار هستند و از طرفی سرمایه تولیدکنندگان مانند شمع در حال آب شدن است و چیزی از صنعت موتورسیکلت باقی نمانده است.

حجازی، درخصوص عدم سرمایه‌گذاری در صنعت موتورسیکلت در کشور خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا سرمایه‌گذاران با بهره‌های ۲۵ یا ۳۰درصد اقدام به ایجاد زیر ساخت نمی‌کنند و به دلیل شرایط ناپایدار فعلی کسی حاضر به سرمایه‌گذاری، حتی با سود صفردرصد، نیست زیرا به آینده اطمینان ندارد.

وی تأکید کرد: برخی صنایع استانداردهای ساده‌تری دارند، از مشارکت‌های خوبی بهره می‌برند ضمن این‌که از فروش خوبی هم برخوردارند ولی در برخی از صنایع باید براساس واقعیت‌ها و استانداردهایی که در توان تولیدکننده است تصمیم‌گیری‌ها صورت گیرد.