کمبود قطعات؛ زنگ‌خطر تولید خودرو‌های ناقص را به صدا درآورد

کمبود قطعات؛ زنگ‌خطر تولید خودرو‌های ناقص را به صدا درآورد دو ماه از آغاز سال‌جاری گذشت اما بانک‌مرکزی از ابتدای سال به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور ارز تخصیص نداده است؛ این موضوع قطعه‌سازان را به شدت درگیر کرده است. در این رابطه آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازی گفت: بانک‌مرکزی در […]

کمبود قطعات؛ زنگ‌خطر تولید خودرو‌های ناقص را به صدا درآورد

دو ماه از آغاز سال‌جاری گذشت اما بانک‌مرکزی از ابتدای سال به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور ارز تخصیص نداده است؛ این موضوع قطعه‌سازان را به شدت درگیر کرده است.

در این رابطه آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازی گفت: بانک‌مرکزی در یک اقدام عجیب بی‌سابقه، مدتی است که هیچ ارزی به صنعت خودرو تخصیص نمی‌دهد؛ بنابراین باتوجه به مشکلات عدیده‌ای که در این زمینه برای قطعه‌سازان ایجاد شده است و در سال «جهشتولید»، در همان ابتدای سال با یک چالش و بحران اساسی روبه‌رو شده‌ایم. در صورت ادامه این روند همگی به‌زودی شاهد تولید خودروهای ناقص و پُر شدن پارکینگ‌های خودروسازان از خودروهای ناقص خواهیم بود.

وی افزود: باتوجه به اینکه برخی قطعه‌سازان چسبندگی و وابستگی بیشتری به واردات قطعات داشته وخودروسازان نیز خود بخشی از قطعات را وارد می‌کنند؛ بنابراین با عدم دریافت ارز، روند تأمین مختل شده که عملاً منجر به تولید خودروهای ناقص خواهد شد.

او با بیان اینکه چرا همیشه علاج پس از وقوع است؟ برای یک بار هم که شده از مشکلات پیشگیری کنیم، افزود: مجدد چندماه دیگر تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان زیاد می‌شود؛ آنگاه همه ارکان نظام به تکاپو می‌افتند تا ارز خودروسازان و قطعه‌سازان تأمین شود که خودروهای ناقص جمع شوند.

محبی‌نژاد تصریح کرد: چرا اکنون به فکر نیستیم تا از هزینه‌های دوباره‌کاری و مشکلات خواب سرمایه ملی جلوگیری کنیم؟ این خودروها چه فاکتور شده برای مشتری باشند و پیش‌پرداخت آن دریافت شده باشد باز هم به دست مشتری نمی‌رسد و چه متعلق به خودروساز باشد که سرمایه‌اش معطل مانده و هدر رفت سرمایه است. پس از آن می‌گویند بهره‌وری در خودروسازی پایین است و این درحالی است که این هزینه‌ها جایی محاسبه نمی‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه در کشور ۱۲۰۰ قطعه‌ساز داریم که داریم که ۷۰۰ قطعه‌ساز به صورت مستقیم با خودروساز کار می‌کنند؛ اگر یک قطعه‌ساز هم نتواند تأمین قطعه برای خودروساز داشته باشد، خودروها تجاری نمی‌شوند و عملاً خط تولید متوقف و تیراژ تولید پایین خواهد آمد که به دنبال آن باقی قطعه‌سازان هم صرف نظر از خودروسازان دچار چالش می‌شوند.

وی تأکید کرد: بنابراین نوعی بی‌تدبیری و عدم‌هماهنگی باورنکردنی را شاهد هستیم که چنانچه زودتر ساماندهی نشود، علاوه‌براینکه با افزایش خودروهای ناقص مجدد روبه‌رو خواهیم شد، وضعیت آشفتگی بازار خودرو بسیار بدتر خواهد شد. اگر می‌خواهیم آرامش به بازار خودرو بازگردد، همه مسائل صنعت خودرو باید آرام‌‌آرام حل شود. باید مدبرانه عمل کنیم اما این اتفاقات خلاف تدبیر است.

این فعال صنعت قطعه در رابطه با ارز اشخاص و آزاد نیز تأکید کرد: از سوی بانک‌مرکزی این ارزها نیز برای فعالان قابل گزینش نبوده و متأسفانه امکان استفاده راحت را با مطرح کردن بحث «منشأ» از بین برده است. زمانی که اعلام می‌شود باید شفافیت وجود داشته باشد و منشأ ارز برای بانک‌مرکزی مشخص باشد، عملاً شفایت را در همه دنیا ایجاد خواهد کرد و دور زدن تحریم‌ها در شرایطی که توقع شفافیت حداکثری وجود دارد، عملاً غیرممکن می‌شود. همان راه‌ها و روش‌هایی که بخش‌خصوصی در نظر دارد و می‌تواند به نوعی با تحریم‌ها مقابله کند، اگر قرار باشد با ذکر منشأ و علنی و شفاف باشد، برای کشورهای تحریم‌کننده نیز همه چیز شفاف و روشن می‌شود و مسیرها را می‌بندند.

محبی‌نژاد افزود: در حال‌حاضر ارزهایی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی داریم که یا خودشان مایل نیستند ذکر منشأ کنند یا گردشی در ارزهای خود دارند که تمایل به روشن شدن این مسیر نیستند؛ چراکه قابل رصد کردن برای تحریم‌کنندگان خواهد شد. اصرار بر ذکر منشأ یا واردات در مقابل صادرات و امثال آن دیگر بدون انتقال ارز نیست. معنای حقیقی انتقال ارز این است که واردکننده، پس از وارد کردن کالای خود با یک نرخ توافقی ارز را تسویه می‌کند؛ اما در این زمینه اختلاف‌نظرهایی بین بانک‌مرکزی و وزرات صمت وجود دارد.