نمایندگان مجلس شورایاسلامی، در نشست علنی مجلس شورایاسلامی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، درباره واردات خودرو به منظور تأمین نظر شوراینگهبان موافقت کردند. به گزارش مناقصهمزایده، در ماده۴ طرح ساماندهی خودرو آمده است؛ هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند بهازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها […]
نمایندگان مجلس شورایاسلامی، در نشست علنی مجلس شورایاسلامی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، درباره واردات خودرو به منظور تأمین نظر شوراینگهبان موافقت کردند. به گزارش مناقصهمزایده، در ماده۴ طرح ساماندهی خودرو آمده است؛ هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند بهازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمامبرقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی «ب» (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر براساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید. براساس تبصره۱ واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید. همچنین طبق تبصره۲ سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورایرقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین میشود. براساس تبصره۳ منحصرکردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت،معدنوتجارت تعیین میشود. طبق تبصره۴ نیز واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است. براساس تبصره۵ واردات خودروهای کارکرده در چارچوب این ماده، به شرطی که بیش از سه سال از تاریخ تولید آنها نگذشته باشد، مجاز است. سایر مقررات فنی مربوط توسط وزارت صنعت،معدنوتجارت تعیین میشود. پیش از رأیگیری، سیدمصطفی آقامیرسلیم؛ در اخطاری با استناد به اصل۱۱۰ قانون اساسی و سیاستهای تقویت تولید و پشتیبانی از آن، گفت: براساس این اصلاح حتی واردات خودروهای معمولی گازسوز نیز آزاد شده است. از طرفی در دنیا از تولید خودروهای دو نیرو حمایت میشود چرا که قیمت تمام شده آن دو برابر است. نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به اقداماتی برای تولید خودروی هیبریدی در کشور، اضافه کرد: اگر واردات براساس طرح مذکور صورت گیرد از تولید داخل جلوگیری شده و حتی ممکن است جوانانی که در این زمینه فعالیت کردهاند نیز دلسرد شوند. روحا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن، نیز در دفاع از اصلاحات کمیسیون در طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: در روزهای اخیر در رسانهها موضوعاتی مانند آزادسازی واردات خودرو مطرح شده حال آنکه موضوع این چنین نیست و منظور تنظیم واردات خودرو در راستای حمایت از تولید داخل است تا از وضعیت مبهم و اشکالآفرین کنونی خارج شویم. وی افزود: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در ۱۵ سال اخیر، کمتر از ۷۰۰ هزار خودرو وارد کشور شده در حالی که تولید داخل بیش از ۱۵ میلیون دستگاه بوده است. در واقع کل واردات خودرو کمتر از پنج درصد تقاضای بازار را پوشش داده و از نظر واردات نیز این میزان کمتر از سه درصد کل واردات کشور است. وی با بیان اینکه تصویب اصلاحات کمیسیون درباره طرح ساماندهی بازار خودرو اثر روانی بر بازار دارد، تصریح کرد: در حالحاضر خودروهای خارجی در کشور به هشت برابر نرخ جهانی رسیده است. بهطور مثال خودرویی که معادل ریالی آن در خارج کشور ۴۰۰ میلیون است در کشور بیش از سه میلیارد به فروش میرسد چرا که قاعده و قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه شورایرقابت هر شش ماه یکبار سقف میزان رقابت خودرو را مشخص میکند، ادامه داد: در این اصلاح تلاش شده که میزان تولید داخل افزایش یابد. از سوی دیگر تأکید شده که واردات خودرو نباید تعهد مالی برای دولت ایجاد کند و باید برای واردات از ارز صادراتی یا ارز خارجی استفاده شود. ایزدخواه؛ با اشاره به اینکه براساس آمار حدود ۲۰ میلیون دلار نزد خانوادهها و اشخاص است که بهتر است به جای استفاده از این منبع برای خرید آپارتمان در ترکیه برای کمک به صنعت استفاده شود، عنوان کرد: کمیسیون مدافع تولید خودروهای هیبریدی و برقی است و در این راستا نیز از مبنا و واحدهای تولیدی بسیاری بازدید کرده و گام برداشته است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: در اصلاحات کمیسیون الگوی مصرف دیده شده و براساس آن تنها خودروهایی میتوانند وارد شود که مصرف سوخت آنها b به بالا باشد از سوی دیگر دارای حداقل سهستاره از نظر کیفیت باشند. ایزدخواه؛ درباره صحبت وزیر صنعت،معدنوتجارت مبنی بر اینکه درباره واردات خودرو برنامهای ندارند، تصریح کرد: این حرف درست است چرا که وزارتخانه مذکور، وزارت تولید است و باید تولید را افزایش داده و مقرر است که در شش ماه تولید صد هزار خودرو را افزایش دهند. وی تصریح کرد: ما تلاش کردیم با این اصلاحات واردات به نفعی تنظیم شود که بازار ملتهب نشود و اثر مثبتی بر بازار داشته باشد. بهگونهای که خودروهای خارجی هفت برابر ارزش واقعی معامله نشوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.