خانه‌تکانی و لزوم مدیریت مصرف آب

خانه‌تکانی و لزوم مدیریت مصرف آب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌رضوی بیان داشت: شهر‌ها و روستا‌ها اندک اندک بوی بهار بخود می‌گیرد و همه تلاش می‌کنند به بهترین شکل به استقبالش بروند. به گزارش مناقصه‌مزایده، نو شدن خوب است اما هر نو شدنی، مقدمه‌ و منطقی دارد که بعضی‌‌ها آن را فراموش می‌کنند. […]

خانه‌تکانی و لزوم مدیریت مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌رضوی بیان داشت: شهر‌ها و روستا‌ها اندک اندک بوی بهار بخود می‌گیرد و همه تلاش می‌کنند به بهترین شکل به استقبالش بروند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، نو شدن خوب است اما هر نو شدنی، مقدمه‌ و منطقی دارد که بعضی‌‌ها آن را فراموش می‌کنند. خانه‌تکانی در این سال‌ها با خانه‌تکانی در سال‌های دور و حتی نزدیک، متفاوت است، «آن روز‌ها آب بود، خیلی هم بود»، اما حالا «آب هست، اما کم است، خیلی هم کم است.»

حالا باید طور دیگری به خانه‌تکانی نگاه کنیم؛ یعنی خانه‌تکانی با چاشنی صرفه‌جویی در مصرف آب!

شاید بتوان گفت «استفاده بی‌رویه از آب در ایام نزدیک به نوروز در واقع پیش‌خور کردن بخشی از ذخیره آب تابستان آینده است.»

مدیرعامل آبفار خراسان‌رضوی افزود: فرهنگ ما ایرانی‌ها ایجاب می‌کند که نظافت و تمیزی در ابعاد مختلف صورت گیرد و منازل خانه‌تکانی شود و عمده‌‌ترین اهرم برای رسیدگی به این امور، آب است اما کنترل مصرف آب نباید فراموش شود. کسی حق ندارد خانواده‌ها را از مصرف آب و انجام خانه‌تکانی منع کند اما اگر قرار است فرش‌های منازل شستشو شود از طریق قالیشویی‌‌ها انجام شود، چون آنها منابع آب غیرکیفی را که برای شرب نیست، در اختیار دارند .از آب شبکه شهری استفاده نکنیم و یا در منازل خود اقدام به شستشوی فرش و سایر موارد نکنیم.

محمد دانشگر گفت: ما در کنار همه فرهنگ‌های خوبی که داریم و در نوروز به استقبال تحول و نو شدن می‌رویم، باید فرهنگ صرفه‌جویی در مصارف مختلف و به‌ویژه آب را هم در دستور زندگی خود داشته باشیم. رعایت مصرف در این بخش‌ و همچنین رعایت مصرف برق، گاز، بنزین و مانند آن نشان از توسعه‌یافتگی یک جامعه است.

وی اظهار داشت: به ایام عید نزدیک می‌شویم، یادمان باشد که در گوشه و کنار همین شهر و همین استان، تأمین آب شرب بخشی از خانواده‌ها با تانکرهای سیار انجام می‌شود.

بانوان، نقش مهمی در رعایت این فرهنگ یعنی صرفه‌جویی بر دوش دارند.

مدیرعامل آبفار خراسان‌رضوی گفت: سال خوبی را برای همه خانواده‌های ایرانی و مخصوصاً مردم قانع، سخت کوش و قدرشناس روستاهای خراسان‌رضوی آرزو دارم.