آلومینای جاجرم به بخش خصوص واگذار نمی‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی آلومینای جاجرم به بخش خصوص واگذار نمی‌شود رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: با پیگیری‌های این سازمان و حمایت‌های استاندار، شرکت آلومینای جاجرم هم‌اکنون از دستور کار واگذاری به بخش خصوصی خارج شده است. به گزارش ایرنا، یحیی‌نیکدل اظهارکرد: یکی از درخواست‌های استان در […]

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی

آلومینای جاجرم به بخش خصوص واگذار نمی‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: با پیگیری‌های این سازمان و حمایت‌های استاندار، شرکت آلومینای جاجرم هم‌اکنون از دستور کار واگذاری به بخش خصوصی خارج شده است.

به گزارش ایرنا، یحیی‌نیکدل اظهارکرد: یکی از درخواست‌های استان در بخش صنعت، خارج شدن واحدهای بزرگ صنعتی شامل شرکت آلومینای‌جاجرم، مجتمع فولاد و شرکت لوله‌گستر اسفراین از فهرست واگذاری به بخش خصوصی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی زمانی باید انجام شود که طرح‌های توسعه آنها به مرحله نهایی برسد و قیمت واقعی تعیین شود.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی پروژه شمش آلومینا به عنوان پروژه توسعه‌ای آلومینای ایران در جاجرم، اکنون حدود ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به این‌که اجرای این طرح معطل دریافت تسهیلات بوده است، گفت: پرداخت تسهیلات به علت قرار داشتن این واحد صنعتی در فهرست واگذاری به نتیجه نرسید و اگر در این مدت موضوع واگذاری مطرح نبود، می‌توانستیم تسهیلات را دریافت کنیم؛ بدین‌ترتیب مرحله اول شمش آلومینا در سال جاری افتتاح می‌شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفت: برای اجرای طرح شمش آلومینای جاجرم دوهزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی تأکیدکرد: واگذاری شرکت آلومینای جاجرم در شرایط کنونی که طرح توسعه‌ای به نتیجه نرسیده به مصلحت دولت، نظام و استان نیست زیرا ممکن است سرمایه‌گذاری در شمش در اولویت بخش خصوصی نباشد.

نیکدل اظهارکرد: اکنون ۳۰درصد از پودر آلومینیم مورد نیاز کشور در این واحد تولید و ۷۰درصد نیاز کشور هم از خارج وارد می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان‌کرد: برای خارج کردن مجتمع فولاد و شرکت لوله‌گستر اسفراین از فهرست خصوصی‌سازی نیز پیگیری‌ها در دست انجام است.

مجتمع پتروشیمی وسیمان بجنورد، آلومینای جاجرم، کارخانه قند شیروان، مجتمع صنعتی ریختگری و فولاد اسفراین از واحدهای بزرگ صنعتی استان محسوب می‌شود که ۷۰درصد از سرمایه‌گذاری صنعتی و اشتغال استانی در این واحدهاست.

 

شرکت آلومینای جاجرم در ۱۵۰کیلومتری جنوب بجنورد و ۵کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع شده است که در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید.