واگذاری ۱۵محدوده اکتشافی به بخش خصوصی

کرباسیان اعلام کرد واگذاری ۱۵محدوده اکتشافی به بخش خصوصی رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: حمایت از معادن کوچک و متوسط جزو سیاست‌های اصولی ایمیدرو در سال ۹۷ است. این برنامه با هدف توسعه اشتغال و درآمدزایی برای مناطق کم برخوردار اجرا می‌شود.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و […]

کرباسیان اعلام کرد

واگذاری ۱۵محدوده اکتشافی به بخش خصوصی

رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: حمایت از معادن کوچک و متوسط جزو سیاست‌های اصولی ایمیدرو در سال ۹۷ است. این برنامه با هدف توسعه اشتغال و درآمدزایی برای مناطق کم برخوردار اجرا می‌شود.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی‌کرباسیان اظهارداشت: نزدیکی و هم‌افزایی بین ایمیدرو و بخش خصوصی منجر به حمایت از معادن کوچک می‌شود و امیدواریم بخش خصوصی در زمینه توسعه معادن کوچک و متوسط که ذخایر خوبی دارند، فعالیت بیش‌تری داشته باشد.

وی افزود: حمایت از معادن کوچک موجب افزایش سرمایه کارآفرینان خواهد شد. با کمک دولت و بخش خصوصی می‌توان زمینه رونق معادن کوچک و متوسط و در نهایت اشتغالزایی مناطق کم برخوردار را فراهم کرد.

نمونه اقدامات در معادن کوچک

کرباسیان که در پنجمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن سخن می‌گفت، تصریح کرد: با کمک شرکت‌های گل گهر و میدکو تفاهمنامه‌ای برای حمایت از معادن کوچک در حوزه سنگ‌آهن منعقد شده است. وی ادامه‌داد: شرکت تهیه و تولید موادمعدنی در معدن طلای موته با کمک معادن کوچک، توانست تولید ۲۰۰ کیلوگرم طلا را در سال ۹۶ به ۶۰۰ کیلوگرم برساند. این موجب شد معادن کوچک طلای ۳ استان فعال و اشتغال مناسبی ایجاد شد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو به اقدامات این سازمان در معادن پلاسری اشاره کرد و گفت: معادن پلاسری که دچار وضعیت ناهنجار زیست‌محیطی شده بودند، اکنون حدود ۲٫۴ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید می‌کند.

وی ادامه داد: ۳ سال قبل با سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی طرحی در معادن سنگ‌آهن جلال‌آباد اجرا شد که هدف آن پرعیارسازی باطله‌های هماتیت است. این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا شده و هم اینک نیز مشغول به تولید است.

کرباسیان با بیان این‌که ستاد زنجیره فولاد در دولت دوازدهم با حمایت شریعتمداری تشکیل شد، گفت: قرار است همه مسایل حوزه زنجیره فولاد اعم از سنگ‌آهن تا تولید فولاد و حتی صنایع پایین‌دستی در ستاد تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: در این ستاد همدلی بین دولت، انجمن‌های صنفی و کارآفرینان می‌تواند مشکلات را کم‌تر کند. ما از همه کارآفرینان در بخش معدن حمایت می‌کنیم هر مشکلی که قابل حل باشد در ستاد فولاد بررسی و تصمیمات منطقی و معقول در مورد آن گرفته خواهد شد.

در مسیر فرآوری حرکت می‌کنیم

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که یکی از مسایل ارزشمند کنونی این است که از سنگ‌آهن به تولید انبوه کنسانتره، گندله و در نهایت فولاد می‌رسیم، گفت: افزایش تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و صادرات آهن اسفنجی طی سال ۹۶، نشان می‌دهد که در مسیر فرآوری موادمعدنی گام برمی‌داریم. این امر موجب بالارفتن ارزش افزوده در گاز و سنگ‌آهن شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز تولید کنسانتره ما و گندله افزایش می‌یابد و امسال سال بهتری در حوزه معدن و صنایع‌معدنی خواهیم داشت.

کرباسیان گفت: طی سال گذشته طی مذاکراتی که انجام دادیم این بود که شرکت‌های بزرگ همچون گل گهر، چادرملو میدکو، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، یک شرکت اکتشافی تأسیس کنند و کار اکتشاف را انجام دهند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی در حوزه سنگ‌آهن کنسرسیوم تشکیل دهد و ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که در بخش اکتشاف عقب‌ماندگی تاریخی داریم، گفت: تحقق برنامه ۵۵ میلیون تن برای ۱۴۰۴ نیازمند اجرای برنامه‌های اکتشافی است.

وی اظهارداشت: اخیراً برنامه واگذاری ۱۵ محدوده معدنی با استقبال بخش خصوصی مواجه شده است. سیاست ایمیدرو این است محدوده اکتشافی را در نهایت به بخش خصوصی واگذار کند.

کرباسیان گفت: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که از این پس، معادن روباز برای سنگ‌آهن و دیگر موادمعدنی وجود نخواهد داشت. شرکت تهیه و تولید موادمعدنی نیز اخیراً در فلات مرکزی به ذخیره دو میلیارد تنی دست یافته که باید به صورت زیرزمینی استخراج شود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که با کمبود سنگ‌آهن در برنامه ۱۴۰۴ مواجه نیستیم، تصریح‌کرد: معادن ما هنوز از نظر اکتشاف بکر است و اگر کار وسیع‌تری در اکتشاف انجام دهیم نه تنها در سنگ‌آهن بلکه در مس و سایر اقلام نیز ذخایر خوبی خواهیم داشت.

حقوق دولتی و زیرساخت‌ها

وی افزود: البته در این زمینه مشکلاتی نظیر زیرساخت‌ها، ماشین‌آلات و… داریم اما می‌توانیم از محل حقوق دولتی که مبلغ آن قابل توجه است، این مسایل را حل کنیم. در حالی‌که اکنون حقوق دولتی به زیرساخت‌ها بر نمی‌گردد.

کرباسیان تأکیدکرد: فراهم کردن زیرساخت جزو تکالیف دولت است و اگر نتوانیم زیرساخت‌های یک معدن را فراهم کنیم غیراقتصادی می‌شود. امیدواریم در سال ۹۷ حقوق دولتی به وزارتخانه برگردد تا سهم زیرساخت و زمین‌شناسی پرداخت شود.

رابطه بسیار مطلوب ایمیدرو سازمان زمین‌شناسی

رییس هیأت عامل ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: خوشبختانه رابطه بسیار مطلوبی بین مدیریت ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی برقرار شده تا پشتیبانی‌کننده اکتشاف باشند.

وی ادامه داد: در بخش معدن و صنایع معدنی، مسأله زیرساخت‌ها مهم است، همچنین، موضوع ماشین‌آلات معدنی بسیار مهم است که امیدواریم مذاکرات انجام شده به نتیجه برسد.

هم‌اکنون، ذخایر کنونی سنگ‌آهن کشور ۳ میلیارد تن است.

میزان استخراج سالیانه معادن کشور حدود ۴۰۰ میلیون تن برآورد می‌شود که بیش از ۶۰ درصد آنها مصالح ساختمانی است.

پارسال بیش از ۹۸۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سنگ‌آهن صادر شد.

بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن کشور افزون بر ۱۰ هزار واحد است که حدود ۶ هزار معدن فعال و بقیه در دست تجهیز یا راکد است.