اشتغال بیش از ۵۳۰۰ نفر در معادن آذربایجان غربی

اشتغال بیش از ۵۳۰۰ نفر در معادن آذربایجان غربی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهارکرد: در حال حاضر ۱۵ درصد درآمد معادن موجود در آذربایجان غربی می‌تواند در استان مدیریت شود که رقم بالایی به شمار می‌رود اما بخشی از این درآمد به علت راکد بودن برخی از معادن، محقق نمی‌شود. جعفر […]

اشتغال بیش از ۵۳۰۰ نفر در معادن آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهارکرد: در حال حاضر ۱۵ درصد درآمد معادن موجود در آذربایجان غربی می‌تواند در استان مدیریت شود که رقم بالایی به شمار می‌رود اما بخشی از این درآمد به علت راکد بودن برخی از معادن، محقق نمی‌شود.

جعفر صادق اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: در آذربایجان‌غربی ۸۰۵ واحد صنایع معدنی با اشتغالزایی ۲۱ هزار و ۷۳۷ نفر وجود دارد و عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در این استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه‌بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس است.

وی با اشاره به استخراج ۱۹۲ نوع سنگ تزیینی از معادن استان بیان‌کرد: مرمر، مرمریت، تراورتن، کنگلومرا، چینی، گرانیت و بازالت از جمله این سنگ‌‌ها به شمار می‌رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهارکرد: میزان ذخیره قطعی معادن در حال بهره‌برداری آذربایجان غربی ۸٫۵ میلیارد تن و میزان استخراج اسمی معادن نیز ۹۷ میلیون تن بوده است.

اسکندری با اشاره به اقلام سنگ‌های صادراتی استان افزود: سنگ‌های تراورتن، چینی، گرانیت، مرمر و مرمریت به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با بیان این‌که ۴۳ فقره پروانه بهره‌برداری معادن طی سال گذشته در این استان صادر شد و تعداد پروانه‌های این بخش به ۴۷۱ مورد رسیده افزود: ۵۹ فقره پروانه اکتشاف، ۱۹ فقره گواهی کشف و ۱۴۸ فقره پروانه برداشت موقت در آذربایجان غربی صادر شد.

اسکندری ادامه داد: با صدور پروانه‌های بهره‌برداری میزان اشتغال بخش معدن در آذربایجان‌غربی به بیش از ۵۳۵۰ نفر رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطرنشان‌کرد: معادن از ظرفیت‌های اقتصادی این استان به شمار می‌رود و با سرمایه‌گذاری مناسب نباید اجازه داد که این منابع به صورت راکد یا نیمه‌تعطیل باقی بماند و به هدر برود.

اسکندری یادآورشد: طی سال گذشته ۵ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار ۳۷۶ واحد راکد، نیمه فعال و طرح نیمه تمام صنعتی، کشاورزی، معدن و گردشگری قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز بر ضرورت راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی طلا در منطقه تکاب تأکید کرد.

رضا حسینی در دومین جلسه شورای معادن استان که در محل استانداری برگزار شد، بر لزوم راه‌اندازی و توسعه صنایع پایین‌دستی طلا و کارگاه‌های فعال طلاسازی در منطقه تکاب تأکید کرد.

وی افزود: راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی طلا در تکاب، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه را به‌دنبال خواهد داشت.

معاون استاندار با بیان این‌که تاکنون از ظرفیت‌های معدنی استان به شکل بهینه استفاده نشده است، افزود: شورای معادن استان که به ریاست استاندار تشکیل شده، به ‌دنبال رفع موانع پیشِ روی توسعه فعالیت‌های معدنی و بسترسازی در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی استان است.

حسینی همچنین بر لزوم آماده‌سازی بسته سرمایه‌گذاری برای بخش معدن استان تأکید کرد و گفت: برای استفاده بهینه از پهنه‌های معدنی استان، بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت ارایه به سرمایه‌گذاران باید آماده شود.

فعالسازی معدن تیتانیم قره آغاج ارومیه و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی آن از دیگر موارد مورد تأکید معاون اقتصادی استاندار در این جلسه بود.