احیای ۱۵۰ معدن کوچک مقیاس در سال‌جاری

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح کرد احیای ۱۵۰ معدن کوچک مقیاس در سال‌جاری گروه زمین‌ و معدن -مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران گفت: احیای معادن کوچک جزو چهار برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت صمت است که سال گذشته ۳۶ واحد معدنی احیا شد. وجیه‌ا… جعفری در نشست شورای معادن کهگیلویه‌وبویراحمد […]

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح کرد

احیای ۱۵۰ معدن کوچک مقیاس در سال‌جاری

گروه زمین‌ و معدن -مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران گفت: احیای معادن کوچک جزو چهار برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت صمت است که سال گذشته ۳۶ واحد معدنی احیا شد.

وجیه‌ا… جعفری در نشست شورای معادن کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به حمایت‌ از طرح‌های معدنی این استان گفت: در سال‌های گذشته در حوزه فلزات فعالیت داشتیم اما سال‌جاری مواد غیرفلزی به برنامه‌های ما اضافه شده و در این بخش از ظرفیت بخش‌خصوصی استقبال و حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: دومین بخش حمایت ما از معادن استان کهگیلویه‌وبویراحمد احیای معدن کوچکی است که به دلایل مختلف نتوانستند شرایط خوبی داشته باشند.

وی عنوان کرد: طرح احیای معادن کوچک جزو چهار طرح اقتصاد مقاومتی وزارت صمت است که با بررسی معادن کوچک آنها را به افراد سرمایه‌گذار و کسانی که نام‌نویسی کرده‌اند واگذار می‌کنیم. سال گذشته ۳۶ معدن فعال و شروع به‌کار کردند، امسال هم ۱۵۰ معدن دیگر در لیست احیای هستند که امیدواریم بیش از این عدد، معادن احداث کنیم.

این مسؤول تصریح کرد: برای توسعه بخش معدن استان طرح‌هایی جهت اجرا به استان ارائه می‌شود یا از طرح‌های موجود در جهت توسعه این حوزه‌ها استفاده می‌شود که پیشنهاد می‌دهیم کارگروه مشترکی در استان تشکیل و این چارچوب‌‌ها تعریف شود.

وی عنوان کرد: در مناطق حفاظت شده استان احتمال وجود معادن با عیار بالا وجود دارد که محیط‌زیست اجازه کار مطالعاتی در این مناطق را بدهد.

در ادامه این نشست بهروز برنا مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: ۵۰ میلیارد تن ذخایر قطعی مانند کانی‌های فلزی و غیرفلزی در کشور وجود دارد که سه درصد این ذخایر در استان کهگیلویه‌وبویراحمد است.

تدوین طرح جامع ذخایر معدنی کهگیلویه‌وبویراحمد

عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد در پایان این نشست، گفت: این استان دارای انبوهی از ذخایر معدنی بوده و به همین دلیل تدوین طرح جامع ذخایر معدنی آن در دستور کار قرار گرفته است.

فیلی اظهار داشت: ۷۵ معدن کوچک و بزرگ در استان شناسایی شده و از این روی طرح احیای معادن در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف شناسایی، استخراج و بهره‌برداری از آنها در دستور کار شورای معادن کهگیلویه‌وبویراحمد قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با پهنه اکتشافی ذخایر معدنی استان وارد چرخه اقتصاد می‌شود، افزود: امسال شناسایی ۱۵۰ ذخیره گاه مواد معدنی کوچک فلزی و غیرفلزی کهگیلویه‌وبویراحمد در دستور کار است.

فیلی تصریح کرد: شناسایی ذخایر معدنی کهگیلویه‌وبویراحمد، استخراج، استحصال و واگذاری به بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذار برای فرآوری و ارزش‌افزوده برنامه‌های جدی استان در سال‌جاری است.

وی با اشاره به ظرفیت مطلوب استان درخصوص برخورداری از ذخایر مختلف مواد معدنی استان، تأکید کرد: باید طرح پایلوت معدنی کهگیلویه‌وبویراحمد پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد عنوان کرد: تلاش بر این است تا همه معادن کوچک این استان احیا و فعال‌تر شوند.

فیلی ادامه داد: بهره‌برداری از معادن کهگیلویه‌وبویراحمد با رعایت شرایط زیست‌محیطی انجام می‌شود.

گفتنی است که کهگیلویه‌وبویراحمد در جنوب کشور جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیرفلزی قرار دارد.

هر چند کهگیلویه‌وبویراحمد از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی‌شود اما پتانسیل‌های خوبی در این حوزه وجود دارد که در صورت بهره‌برداری مناسب می‌تواند به صادرات، ایجاد اشتغال، رونق تولید و تحقق شعار سال منجر شود.

به گفته مسؤولان تاکنون ۷۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر سه‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در این استان صادر شده است.

مسؤولان می‌گویند که این تعداد واحد معدنی با اشتغال ۷۵۴ نفر و دارای بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی هستند.

در حال‌حاضر ۴۷ واحد معدنی در کهگیلویه‌وبویراحمد فعال هستند که سالانه آن حدود دومیلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول تولید می‌کنند.

کشف نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه‌وبویراحمد، ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.