نرخ خرید کود اوره ۶ سال افزایشی نداشت

پتروشیمی‌ها خواستار اجرای قانون هستند نرخ خرید کود اوره ۶ سال افزایشی نداشت براساس قانون تنظیم مقررات مالی دولت (۲) مصوب اسفندماه سال ۱۳۹۳، دولت مکلف است کودشیمیایی اوره را بر مبنای قیمت کشف شده در بورس کالا از شرکت‌های پتروشیمی خریداری کند که تاکنون با گذشت ۵۱ ماه از تصویب، این قانون را اجرایی […]

پتروشیمی‌ها خواستار اجرای قانون هستند

نرخ خرید کود اوره ۶ سال افزایشی نداشت

براساس قانون تنظیم مقررات مالی دولت (۲) مصوب اسفندماه سال ۱۳۹۳، دولت مکلف است کودشیمیایی اوره را بر مبنای قیمت کشف شده در بورس کالا از شرکت‌های پتروشیمی خریداری کند که تاکنون با گذشت ۵۱ ماه از تصویب، این قانون را اجرایی ننموده است. اما شرکت‌های پتروشیمی در طول چهارسال گذشته بیشترین همکاری را تأمین کودشیمیایی اوره مورد نیاز بخش کشاورزی داشته‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، انجمن صنفی و کارفرمایی پتروشیمی در واکنش به انتشار خبر عدم تحویل کودشیمیایی اوره توسط شرکت‌های پتروشیمی با قیمت مصوب به وزارت جهادکشاورزی طی گزارشی اعلام کرد:

 ۱- آخرین مصوبه دولت محترم درخصوص قیمت مصوب تحویل کودشیمیایی اوره به وزارت جهادکشاورزی، مربوط به تیرماه سال ۱۳۹۲ بوده که قیمت خرید هر کیلوگرم کودشیمیایی اوره از شرکت‌های پتروشیمی را معادل ۶۱۲۵ ریال تعیین نموده است.

۲- براساس قانون تنظیم مقررات مالی دولت(۲) مصوب اسفند ۱۳۹۳، دولت مکلف است کودشیمیایی اوره را بر مبنای قیمت کشف شده در بورس کالا از شرکت‌های پتروشیمی خریداری نماید که تاکنون با گذشت ۵۱ ماه از تصویب قانون مذکور آن را اجرایی ننموده است لیکن شرکت‌های پتروشیمی در طول چهارسال گذشته بیشترین همکاری را در تأمین کودشیمیایی اوره مورد نیاز بخش کشاورزی داشته‌اند.

۳- هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مردادماه سال۱۳۹۶ با ابطال یکی از مصوبه دولت درخصوص ادامه روند خرید کودشیمیایی اوره از شرکت‌های پتروشیمی با قیمت تکلیفی سال ۱۳۹۲، دولت را مکلف به اجرای قانون و خرید کود بر مبنای قیمت بورس کالا نمود که این رأی قضائی نیز تاکنون از سوی دولت مورد تمکین قرار نگرفته است.

۴- ستاد تنظیم بازار در بیست‌وچهارمین جلسه خود پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی اوره و قیمت بورس کالا را به شرکت‌های پتروشیمی تصویب نمود. لیکن این مصوبه نیز همچنان تاکنون اجرایی نگشته است.

۵- قیمت هر مترمکعب گاز خوراک‌ شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده اوره از ۷۰۰ ریال در سال ۱۳۹۲ با ۱۴۷۰درصد رشد به بیش از ۱۱۰۰۰ ریال افزایش یافته است در حالی که قیمت تکلیفی خرید اوره همچنان ۶۱۲۵ ریالی است که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده بود.

۶- علاوه بر ۱۶ برابر شدن قیمت گاز طبیعی خوراک شرکت‌های پتروشیمی، میانگین نرخ تورم سالانه کشور نیز در طول شش سال گذشته در حدود ۱۸درصد بوده است و با این وجود هیچگونه افزایشی در نرخ خرید کود اوره در طی این سال‌ها اتفاق نیفتاده است. بدون شک و با اطمینان می‌توان ادعا نمود که به یُمن همکاری شرکت‌های پتروشیمی و سهامداران آنها، تنها کالایی که در طول شش سال گذشته هیچگونه افزایش قیمتی نداشته، قیمت خرید کودشیمیایی اوره از شرکت‌های پتروشیمی بوده است.

۷- در حالی که قیمت خرید کود اوره از شرکت‌های پتروشیمی در طول شش سال گذشته هیچ‌گونه تغییری نداشته است، قیمت کود اوره تحویلی به کشاورزان از ۷۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۲ به ۸۴۰۰ ریال در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. به عبارت دیگر با توجه به قیمت ثابت تکلیفی ۶۱۲۵ ریالی خرید کود اوره از شرکت‌های پتروشیمی، هزینه‌های تبعی تأمین و توزیع این کود از ۸۷۵ ریال در هر کیلوگرم در سال ۱۳۹۲ به ۲۲۷۵ ریال در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است که حاکی از رشد ۱۶۰ درصدی در طی این مدت بوده است.

۸- شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده اوره در طول ۵۱ ماهی که از تصویب قانون آزاد‌سازی نرخ خرید اوره گذشته است، بیش از۶٫۸۰۰٫۰۰۰  تن اوره با نرخ تکلیفی به وزارت جهادکشاورزی تحویل داده‌اند که این میزان تحویل با قیمت تکلیفی اشاره شده در فوق، بار مالی چند هزار میلیارد تومانی را به سهامداران این شرکت‌ها تحمیل نموده است. نکته جالب اینکه سهام عمده شرکت‌های پتروشیمی مذکور متعلق به صندوق‌های بازنشستگی لشکری و تأمین‌اجتماعی است که میلیون‌ها نفر بازنشستگان و خانواده‌های آنان را تحت پوشش خود دارند و بخش دیگری از سهام آنها نیز متعلق به بیش از ۱۰۰ هزار سهامدار فعال در بازار سرمایه است. به عبارت دیگر عدم اجرا قانون آزاد‌سازی قیمت خرید اوره باعث گردیده است تا عملاً شرکت‌های پتروشیمی از اموال متعلق بازنشستگان و فعالین بازار سرمایه، یارانه بخش کشاورزی درخصوص کود اوره را تأمین نمایند.

علی‌رغم تمامی موارد فوق شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده اوره در طول سال‌های گذشته تمامی کود اوره مورد نیاز کشور را تأمین نموده و در مقابل عدم اجرای قانون در این خصوص، مطالبات خود را به‌صورت کاملاً صنفی پیگیری نموده‌اند و از آنجایی که با نیمایی شدن نرخ ارز مبنای محاسبه نرخ خوراک گاز طبیعی این شرکت‌ها از سوی دولت، فروش اوره با قیمت تکلیفی ۶۱۲۵ ریالی (در هر کیلوگرم) از هیچ توجیه اقتصادی برخوردار نیست، شرکت‌های پتروشیمی اعلام نمودند تا در راستای اجرای قانون و رای قضائی و مصوبه ستاد تنظیم بازار، آماده‌اند تا هر میزان اوره مورد درخواست وزارت جهادکشاورزی را صرفاً با قیمت میانگین بورس کالا در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۷ (مصوبه تنظیم بازار) تحویل نمایند.