آخرين سكوي فاز ۱۳ پارس‌جنوبي نصب شد

آخرين سكوي فاز ۱۳ پارس‌جنوبي نصب شد آمادگی پالایشگاه خشکی فاز ۱۳ برای فرآورش گاز غنی با ظرفیت نهایی مجری طرح توسعه فاز۱۳ میدان گازی پارس‌جنوبی از نصب آخرین سکوی این طرح در خلیج‌فارس خبر داد و گفت: به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از وزارت نفت، پیام معتمد با اشاره به اینکه سکوی اقماری ۱۳C، […]

آخرين سكوي فاز ۱۳ پارس‌جنوبي نصب شد

آمادگی پالایشگاه خشکی فاز ۱۳ برای فرآورش گاز غنی با ظرفیت نهایی

مجری طرح توسعه فاز۱۳ میدان گازی پارس‌جنوبی از نصب آخرین سکوی این طرح در خلیج‌فارس خبر داد و گفت:

به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از وزارت نفت، پیام معتمد با اشاره به اینکه سکوی اقماری ۱۳C، چهارمین و آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی است، اظهار کرد: این سکو شامگاه شنبه (۱۷ اسفندماه) همزمان با پایدار شدن شرایط جوی و با رعایت الزام‌های ایمنی توسط شناور نصاب HL5000 در موقعیت مخزنی این طرح نصب شد.

وی وزن این ابرسازه دریایی را ۲۵۰۰ تن عنوان کرد و گفت: این سکو با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی پس از اتمام عملیات ساخت در یارد صنعتی شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا)، به همراه سکوی اصلی ۱۳A در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۰ و ۲۱ بهمن‌ماه با روش Push Pull روی شناور FLB124 قرار گرفت و پس از انجام فعالیت‌های مهاربندی، به سوی مرز آبی ایران و قطر در آب‌های خلیج‌فارس روانه شد.

مجری طرح توسعه فاز۱۳ افزود: پس از نصب عرشه دریایی ۱۳A و قرار گرفتن شناور حامل سکوی ۱۳C در موقعیت C و با در نظر گرفتن شرایط پایدار آب و هوایی در دریا، همه فعالیت‌های مربوط به آماده‌سازی جکت و نصب کیسون انجام شد و سرانجام عرشه اقماری ۱۳C روی چهارپایه خود قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عملیات انتقال و نصب سازه‌های جانبی این سکو شامل مشعل و پل ارتباطی بین عرشه و مشعل به‌زودی توسط شناور Sea Pad آغاز می‌شود، اظهار کرد: پس از پایان عملیات نصب متعلقات این سکو، فعالیت‌های اجرایی مربوط به اتصال و راه‌اندازی چاه‌ها، آخرین اقدام‌های پیشرو برای بهره‌برداری از سکوی ۱۳C خواهد بود.

معتمد با اشاره به اینکه فاز ۱۳ هم‌اکنون با برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز غنی از سکوهای ۱۳B و ۱۳D در مدار بهره‌برداری قرار دارد، گفت: با راه‌اندازی این سکو و با احتساب تولیدات سکوی اصلی ۱۳A، روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش به تولیدات این فاز از میدان گازی پارس‌جنوبی افزوده خواهد شد.

به گفته وی، بدین ترتیب بخش فراساحلی طرح توسعه فاز ۱۳ میدان گازی پارس‌جنوبی، با در نظر گرفتن چهار سکوی دریایی و تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی به‌طور کامل پایان می‌یابد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ وضع پالایشگاه خشکی این طرح را برای تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در پالایشگاه این فاز هم‌اکنون همه فرآورده‌های گازی شامل گاز متان، میعانات گازی، گاز مایع (LPG)، اتان و گوگرد تولید می‌شود که انتظار داریم با رسیدن به حداکثر ظرفیت برداشت گاز غنی از بخش فراساحل، میزان تولید این محصولات نیز مطابق توان واحدهای فرآورشی به حداکثر برسد. با توجه به آمادگی موجود در پالایشگاه خشکی برای فرآورش گاز غنی با ظرفیت نهایی، تکمیل این طرح در بخش فراساحل به منزله پایان توسعه کامل این طرح گازی به شمار می‌رود.