افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق

افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تاکنون هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و سیکل ترکیبی در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده و بقیه ۳۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده نیز تا ۲۲ بهمن ماه آماده افتتاح خواهد شد. به گزارش ایرنا،« هوشنگ فلاحتیان » روز گذشته، […]

افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تاکنون هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و سیکل ترکیبی در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده و بقیه ۳۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده نیز تا ۲۲ بهمن ماه آماده افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایرنا،« هوشنگ فلاحتیان » روز گذشته، درباره روند اجرایی پروژه‌های اقتصادی مقاومتی وزارت نیرو افزود: دسته نخست این طرح‌ها، نیروگاه‌هایی است که باید تا پایان امسال عملیات اجرایی آن‌ها به پایان برسند.

به گفته این مقام مسؤول، مقرر بود تا پایان امسال یک هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و حرارتی جدید وارد مدار شود که با گذشت ۶ ماه از سال، یک هزار و ۵۰۰ مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده و بقیه نیز به‌طور قطع تا ۲۲ بهمن ماه آماده افتتاح خواهد شد.

به گفته این مقام مسؤول، بهره‌برداری از دست‌کم ۱۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی، خورشیدی، زباله سوز و زیست توده تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده که دو برابر ظرفیت نصب شده در سال‌های گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌سازی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به میزان دو هزار و ۵۰۰ مگاوات در۵ سال با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، برنامه‌ریزی شده که تحقق این مهم، موفقیت بزرگی در صنعت نیروگاهی کشور خواهد بود.

فلاحتیان تصریح کرد: در صورت تأمین ۱۰۰ درصدی تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از داخل کشور، ۳۰ درصد به قیمت خرید برق تضمینی این نیروگاه‌ها افزوده می‌شود و هر چقدر این نسبت پایین‌تر باشد، از قیمت خرید برق کاسته خواهد شد.

وی در پایان بیان‌کرد: هرچند شرایط اقتصادی صنعت برق سخت بوده، اما این صنعت کم‌تر به منابع و اعتبارات دولتی وابسته بوده و به‌طور نمونه پروژه‌هایی همچون نیروگاه‌های جدید، بخش بخار نیروگاه‌های گازی، پروژه‌های کاهش تلفات انرژی و نصب کنتورهای هوشمند از محل منابع داخلی یا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی شده است.

طبق برنامه‌های وزارت نیرو برای تشویق سرمایه‌گذاران و بالا بردن انگیزه آنان برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر، زمان خرید تضمینی برق از ۵ به ۲۰ سال افزایش یافت تا در طول برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به ۵ هزار مگاوات افزایش یابد.

برای تأمین رشد روزافزون تقاضای برق ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور به بیش از ۷۴ هزار مگاوات در سال ۲۰۱۵ رسید که این رقم در ۵ سال آینده با ساخت انواع نیروگاه‌های جدید بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات می‌شود.

 

تمرکز وزارت نیرو در سال‌های آینده به‌طور عمده معطوف به تکمیل نیروگاه‌های گاز موجود و اضافه کردن بخش بخار به نیروگاه‌ها، ساخت واحدهای سیکل ترکیبی جدید، بازتوانی نیروگاه‌های بخاری و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده خواهد بود.