ماجرای امضای قرارداد با خصوصی‌ها در جمع‌آوری گازهای ترش

ماجرای امضای قرارداد با خصوصی‌ها در جمع‌آوری گازهای ترش مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مارون، تعامل صنعت با محیط پیرامونی را مهم دانست و گفت: از محل صرفه‎جویی‎‌ها برای ارتقا و بهبود زندگی ساکنان محیط پیرامونی شرکت نفت و گاز کارون تلاش می‎کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حمیدکاویان […]

ماجرای امضای قرارداد با خصوصی‌ها در جمع‌آوری گازهای ترش

مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون، تعامل صنعت با محیط پیرامونی را مهم دانست و گفت: از محل صرفهجویی‌ها برای ارتقا و بهبود زندگی ساکنان محیط پیرامونی شرکت نفت و گاز کارون تلاش میکنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حمیدکاویان ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، در تشریح فعالیتهای شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون گفت: این شرکت از سال ۷۹ به عنوان یک شرکت مستقل پایهگذاری شد و وظیفه راهبری میدان‌های مارون آسماری و بنگستان، شادگان آسماری و بنگستان و کوپال آسماری و بنگستان را برعهده دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی شرکتهای بهرهبرداری تولید است. در حوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز مارون، پس از انقلاب ۳۶۲ حلقه چاه حفاری، توسعه و راهاندازی شده است، همچنین با هدف تولید صیانتی و افزایش ضریب بازیافت، دو ایستگاه تزریق گاز در مارون و کوپال راهاندازی شده است.

کاویان با اشاره به تغییرات شرایط چاه‌ها در طول این سال‌ها با توجه به افزایش سن و لزوم اجرای الزامهای کیفی محصول اظهار کرد: پس از انقلاب، واحدهای نمک‌زدایی تکمیل و راهاندازی شد و در واحدهای مارون ۳ و ۵ افزایش ظرفیت از ۵۵ هزار بشکه در روز به ۱۱۰ هزار بشکه در روز را داشتیم. پروژه احداث نمک‌زدایی بنگستان مارون با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه و نمک‌زدایی آسماری و بنگستان کوپال با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه نفت نیز هم‌اکنون در دست اقدام است. همچنین عمده ایستگاههای تقویت فشار ما پس از انقلاب راهاندازی شدهاند.

وی اظهار کرد: در بحث جمعآوری گازهای همراه فعالیتهای خوبی انجام شده است. پس از انقلاب دو ایستگاه مارون بنگستان و کوپال در قالب طرح آماک راهاندازی شدهاند. در مارون ۳ و ۶ با شرکتهای خصوصی قراردادی منعقد شده است، طبق این پروژه در مارون ۳ گازهای ترش جمعآوری میشود و پس از شیرین‌سازی شدن به سیستم باز میگردد. در مارون ۶ نیز در قراردادی ۵ساله شرکت خصوصی کار را آغاز کرده و در حال اجرای فاز فنی است. در آینده از توانمندیهای پتروشیمی و هلدینگ خلیج‌فارس استفاده خواهد شد و گازهای مارون ۵، مارون ۳، مارون ۴ و کوپال جمعآوری میشوند. همچنین از سال ۹۰ با طرحهایی که به ابتکار همکاران شرکت اجرایی شده است، روزانه ۲۵ میلیون فوت‌مکعب گاز جمعآوری میشود.

کاویان تصریح کرد: توسعه مخزن خامی مارون شرایط ویژهای از لحاظ فشار و حرارت دارد. در این مخزن چاه‌ها حفاری شدهاند و در برنامه تولید هستند و این طرح یک بخش توسعهای هم دارد که برای آن پروژهای تعریف شده و در حال پیگیری است.

وی افزود: پس از انقلاب نزدیک دو میلیون متر خطوط لوله جریانی و اصلی در شرکت مارون راهاندازی شده است. در بحث اندازهگیری نفت خروجی واحدهای مارون به پالایشگاه نیز سیستمهای جدیدی به نام فلو کامپیوتر طراحی، نصب و راهاندازی شد. این تجهیزات خطای انسانی را حذف میکند و دقت بسیار بالایی دارد.

کاویان با تأکید بر اهمیت حفاظت از محیط‌زیست گفت: در سالهای گذشته ۹ حلقه چاه تزریق پساب حفر کردیم. خوشبختانه امروز بیش از ۹۷ درصد پساب تولیدی شرکت نفت و گاز مارون را به چاههای دفعی تزریق میکنیم و محیط آلوده نمیشود.

وی تصریح کرد: در گذشته از روشهای سنتی برای احیای چاه‌ها استفاده میشد و متأسفانه نفت‌سوزی داشتیم، اما امروزه دستگاههای MOS- MOT خریداری شده و احیای چاه‌ها بدون آلودگی محیط‌زیست و سوزاندن نفت انجام میشود. بدین وسیله از سال ۸۳ تاکنون با راهاندازی این سیستم از سوزاندن حدود ۳۶۰ هزار بشکه نفت جلوگیری شده است.