ورود تاکسی اینترنتی روسی به ایران!

ورود تاکسی اینترنتی روسی به ایران! ‌آیا بازار حمل و نقل آنلاین در ایران همچنان توجیه دارد؟! گروه IT – شرکت روسی تاکسی اینترنتی «ماکسیم» به زودی در ایران کار خود را آغاز خواهد کرد! در حالی که بازار کشورمان تشنه فعالیت‌های نوین و با ماهیت استارت‌آپی است، یکی از برندهای باتجربه روسی فعال در […]

ورود تاکسی اینترنتی روسی به ایران!

‌آیا بازار حمل و نقل آنلاین در ایران همچنان توجیه دارد؟!

گروه IT – شرکت روسی تاکسی اینترنتی «ماکسیم» به زودی در ایران کار خود را آغاز خواهد کرد!

در حالی که بازار کشورمان تشنه فعالیت‌های نوین و با ماهیت استارت‌آپی است، یکی از برندهای باتجربه روسی فعال در حوزه تاکسی اینترنتی آماده ورود به حوزه رقابت با تاکسی‌های آنلاین شده و اخبار آن در وب پیچیده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شرکت تاکسی آنلاین ماکسیم در ۲۰۰ شهر روسیه و کشورهایی نظیر بلاروس، گرجستان، قزاقستان، تاجیکستان، اوکراین و بلغارستان مشغول به فعالیت است. در حال حاضر وب‌سایت فارسی زبان این تاکسی اینترنتی در دسترس کاربران فارسی‌ زبان قرار گرفته اما همه بخش‌های آن قابل استفاده نیست.

شرکت ماکسیم کار خود را در سال ۲۰۰۳ به شکل یک کسب و کار کوچک در یکی از شهرهای کشور روسیه آغاز کرد. این مجموعه در سال ۲۰۰۹ زیرمجموعه‌های خود را در ۷ شهر جدید و در سال ۲۰۱۰ در ۱۷ شهر گسترش داد. ماکسیم از سال ۲۰۱۴ واحدهایی را در کشورهایی بیرون مرز روسیه تأسیس کرد و به فعالیت بین‌المللی پرداخت.

بازار داغ فعالیت در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران به حدی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه، شاهد تب فعالیت در بخش‌های خاصی از آن هستیم و به عنوان مثال علی‌رغم فعالیت دو برند تاکسی موبایلی در کشور اما علاقه برای ورود به این بخش باز هم در این بازار دیده می‌شود.

با توجه به این‌که کسب‌وکارهای نوپا عمر به نسبت کم‌تری در برابر سایر بیزینس‌‌‌ها در کشور ما دارند لذا طبیعی است که پتانسیل و جذب این حوزه بیش از سایر بخش‌ها باشد و از این رو است که اخیراً شاهد هستیم تاکسی اینترنتی دیگری که در روسیه با برند تجاری «ماکسیم» فعالیت می‌کند، برای ورود به بازار ایران اعلام آمادگی کرده و براساس اظهارات یکی از مسؤولان آن کلیه مجوز‌‌ها برای فعالیت در کشورمان را کسب کرده است.

با توجه به این‌که سایت فارسی این برند تجاری روسی هم راه‌اندازی شده و عنوان «ایران» در لیست کشورهای خدمات‌دهنده قرار گرفته است، به زودی اسنپ و تپسی باید شاهد رقابتی جدید در زمینه فعالیتشان باشند.

ماکسیم در ارتباط با مأموریتش گفته است که مأموریت ما بهبود دائمی تعامل میان مسافران و رانندگان و همچنین کمک به افراد برای رسیدن به مقاصدشان است و ما ساخت فناوری‌های جدید درخواست تاکسی که خدمات را مدرن‌تر، در دسترس‌تر و ایمن‌تر می‌سازند، از سال ۲۰۰۳ آغاز کردیم.

براساس اطلاعات منتشر شده از این برند، طی ۶ سال اول فعالیتش تنها در ۴ شهر خدمت ارایه می‌کرده اما در سال ۲۰۰۹ زیرمجموعه‌هایش را به ۷ شهر جدید و در سال ۲۰۱۰ به ۱۷ شهر بسط داده است.

 این شرکت از سال ۲۰۱۴ با افتتاح واحدهای خود در اوکراین، قزاقستان، گرجستان، بلغارستان، تاجیکستان و بلاروس کار خود را به خارج از مرزهای روسیه گسترش داده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از دو سال گذشته علاقه‌مندی خود به آغاز رسمی فعالیت موتور جستجوی یاندکس روسیه در تهران را نشان داد و اوایل آبان ماه ۹۴ که وزیر ارتباطات وقت ایران با همتای روسی دیدار کرد، گفت: توافق دو جانبه برای ثبت دفتر موتور جستجوی روسی یاندِکس در ایران صورت گرفته است.

هرچند خبر افتتاح دفتر مستقل موتور جستجوی فیلتر شده یاندکس در تهران سریعاً توسط مدیر یاندکس تکذیب شد اما ظاهراً وزرای دو کشور پیرامون این موضوع به تجمیع آرا رسیده بودند و بعد از آن نیز تلاش‌هایی برای همکاری با این جویشگر انجام شد اما نهایتاً تا پایان عمر کاری دولت یازدهم به سرانجام نرسید.

اما ظاهراً الان قرار است، تاکسی آنلاین این کشور زودتر از جویشگرش به کشورمان راه یافته و وارد خدمات‌دهی به‌کاربران ایرانی شود؛ فعلا تنها عنوان پایتخت (تهران) در لیست خدمات این برند روسی به چشم می‌خورد و لینک استخدام در آن نیز باز شده است.

 

منابع: خبرگزاری ایسنا؛ خبرگزاری تسنیم؛ مجله دیجی کالا