توقف تولید خودروهای غیراستاندارد از دی ماه ۹۷

رییس سازمان ملی استاندارد خبر داد توقف تولید خودروهای غیراستاندارد از دی ماه ۹۷ مهدی قره‌داغلی-رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است، گفت: طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان، وزارت نفت و دادستانی این عدد در بنزین تهران ۵۸ و در میانگین […]

رییس سازمان ملی استاندارد خبر داد

توقف تولید خودروهای غیراستاندارد از دی ماه ۹۷

مهدی قره‌داغلی-رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است، گفت: طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان، وزارت نفت و دادستانی این عدد در بنزین تهران ۵۸ و در میانگین کلان‌شهر‌ها ۴۸ بوده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، نیره‌پیروزبخت در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی ملی استاندارد در محل ساختمان این سازمان برگزار شد، در پاسخ به این که آیا تعداد خودروهایی که قرار است براساس مصوبه مربوطه ۸۵ مورد استاندارد خودرویی را تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار دهند، مشخص شده است یا خیر، اعلام کرد: ما در این رابطه نه نامی از خودرو‌ها می‌بریم و نه تعداد خودروهای مربوطه را اعلام می‌کنیم. باید تا موعد زمانی مربوطه منتظر ماند تا ببینیم کدام یک از خودرو‌ها نمی‌توانند استانداردهای خودرویی تدوین شده را ارتقا دهند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: تا اول دی ماه سال ۹۷ هر خودرویی که نتواند استانداردهای ۸۵ گانه این سازمان را پشت سر بگذارد از چرخه تولید خارج می‌شود یا مجوز آن ابطال خواهد شد.

باتری و لاستیک خودروهای وارداتی مشمول تأیید نو شد

وی ادامه داد: اگر خودرویی وجود دارد که ایمنی‌‌ها را رعایت نمی‌کند اما ارزان‌قیمت است، برای ما ایمنی و سلامتی مردم برای ما اهمیت دارد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین درمورد بنزین یورو ۴ و نیز وضعیت خودرو‌ها در ایران یادآور شد: در حال حاضر در دنیا یورو ۴ تولید می‌شود ولی هنوز بنزین ما در حد یورو ۴ است و باید بتوانیم وضعیت بنزین و خودرو را در کشور با یکدیگر هماهنگ کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اعلام اتخاذ سیاست جدید استاندارد برای خودروهای وارداتی خاطرنشان کرد: در رابطه با خودروهای وارداتی سیاست‌های جدیدی اتخاذ شده و در سال جاری اعلام کرده‌ایم که باتری و لاستیک باید مشمول تأیید نو شوند، چرا که باید حتماً تأییدیه‌های لازم را از کشور مبدأ جهت واردات اتخاذ کنند و علاوه بر این وجود نمایندگی‌های مجاز نیز اجباری شده است.

توضیح استاندارد درباره توقف شماره‌گذاری ۹ خودرو توسط پلیس

پیروزبخت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر توقف شماره‌گذاری ۹ خودرو توسط پلیس به دلیل استاندارد نبودن سیستم سوخت رسانی، عنوان کرد: ما با یک مصوبه روبه‌رو هستیم و این مصوبه مربوط به هیأت دولت و در رابطه با خودروهای فرسوده بوده است که باید مدنظر قرار گیرد و اگر خودرویی مصرف سوخت بالاتر از ۸٫۵ در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد، حتماً باید یک خودروی فرسوده از چرخه خارج شود.

وی ادامه داد: ما این مسأله را به پلیس اعلام کردیم تا مدنظر قرار گیرد و این موضوع یک زنجیره موازی است و براساس زمان آزمایش و کنترل تعیین شده، همسو با مصوبه هیأت وزیران عمل می‌کنیم.

پیروز بخت با اشاره به آخرین نمونه‌گیری‌های مورد بررسی توسط سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت و دادستانی در مورد بنزین، اظهار کرد: حداکثر میزان بنزن موجود در بنزین باید عدد یک باشد که در سال ۱۳۹۵ این موضوع رعایت شده و در نمونه‌گیری اخیر تهران به عدد ۰.۹ رسیده‌ایم که پایین تر از حد استاندارد است و مطلوب شدن وضعیت را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: درمورد گوگرد میزان استاندارد عدد ۵۰ است، اما در نمونه‌گیری مورد نظر این عدد در تهران ۵۸ بوده که بالاتر از حد استاندارد است، اما در کلان‌شهر‌ها به عددی معادل ۴۸ رسیده‌ایم که نشان می‌دهد میانگین گوگرد موجود در بنزین وضعیتی مطلوب دارد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این‌که به چه علت دادستانی به موضوع نمونه‌گیری بنزین ورود کرده و پیش از این تنها سازمان ملی استاندارد تنها با همکاری وزارت نفت این مسأله را مدنظر قرار می‌داد، تصریح کرد: در سال جاری با توجه به شبهاتی که پیش آمده بود دادستانی درخواست کرد که قصد دارد در نمونه‌گیری‌های بنزین حضور داشته باشد و ما نیز با این مسأله موافقت کردیم، نمونه‌گیری از سطح شهر تهران صورت گرفته و در آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد پایش شده است.

همه محصولات ایرانی باید استاندارد شوند

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیز گفت: ۲۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی مورد بازرسی قرار گرفته که ۱۶۰۰ مورد آن اقدام به رفع نقص کرده‌اند. علاوه بر این ۴۰۰ جایگاه در این ۶ ماهه مورد بازرسی مجدد قرار گرفتند که ۱۳۰ مورد از آنها به دلیل عدم انطباق با همکاری شرکت گاز انشعاب گازشان قطع شده است.

۳ مرحله‌ای شدن استانداردسازی خودروها

در ادامه این نشست، وحیدمرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد ایران زمان‌بندی افزایش استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد را تا ابتدای دی ماه سال آینده در سه مقطع زمانی اعلام کرد و گفت: در کمیته آلایندگی به دستور رییس‌جمهوری فرصتی تعیین شد تا موتورسیکلت‌‌ها تا سال آینده از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شوند.

مرندی مقدم، در ارتباط با مصوبه مربوط به رعایت ۸۵ مورد استاندارد خودرویی توسط خودروسازان تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ و توقف خط تولید خودروهایی که از این مصوبه تبعیت نکنند، گفت: براساس این مصوبه ۸۵ مورد استاندارد خودرویی تا دی ماه سال ۱۳۹۷ در ۳ مرحله زمانی مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷، دو مورد دیگر به ۶۱ مورد قبلی اضافه می‌شود و با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی مجموع استاندارد‌ها براساس مصوبه مربوطه تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ به ۸۵ مورد می‌رسد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این که اروپا موارد استاندارد مذکور را در سال ۲۰۱۸ الزام‌آور کرده است، بیان کرد: ما نیز در ایران در سال ۲۰۱۷ استانداردهای مربوطه را برای افزایش استانداردهای خودرویی الزام‌آور کردیم و در صورتی که برخی خودروهای موجود امکان ارتقای استاندارد برایشان فراهم نباشد از چرخه خارج می‌شود.

مرندی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مربوط به وضعیت استانداردسازی موتورسیکلت‌ها، اظهار کرد: برای سازمان ملی استاندارد، خودرو یا موتورسیکلت فرقی نمی‌کند و به دنبال آن هستیم تا استانداردهای موجود در مورد موتورسیکلت‌‌ها نیز ارتقاء یابد و در این راستا مانند خودرو تأیید نو داشته باشند.

 

وی ادامه داد: در کمیته آلایندگی به دستور رییس‌جمهوری در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ فرصتی تعیین شد تا موتورسیکلت‌‌ها از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شوند و این اتفاق باید در سال ۱۳۹۷ رخ دهد. در مورد موتورسیکلت‌‌ها دو مسأله وجود دارد که یکی از آنها آلایندگی و دیگری ایمنی است.