توقف خام‌فروشی معدنی با ایجاد ارزش افزوده

فولادگر مطرح کرد توقف خام‌فروشی معدنی با ایجاد ارزش افزوده گروه معدن و زمین -رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: شایسته نیست استانی مانند کرمان هنوز هم نرخ بیکاری بالایی در برخی از مناطق خود داشته باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حمیدرضافولادگر در حاشیه بازدید از شرکت بابک مس ایرانیان در شهر […]

فولادگر مطرح کرد

توقف خام‌فروشی معدنی با ایجاد ارزش افزوده

گروه معدن و زمین -رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: شایسته نیست استانی مانند کرمان هنوز هم نرخ بیکاری بالایی در برخی از مناطق خود داشته باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حمیدرضافولادگر در حاشیه بازدید از شرکت بابک مس ایرانیان در شهر بابک در جمع خبرنگاران گفت: اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی در صحن علنی انتخاب شده که از ظرفیت‌های مجلس بیش از آنچه در روال عادی در کمیسیون‌های تخصصی است، استفاده می‌شود.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: بازدید امروز اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در سلسله همین فعالیت‌ها بوده تا از نزدیک با ظرفیت‌هایی که به واسطه ضرورت سیاست‌های اصل ۴۴ برای به‌کارگیری توان بخش خصوصی و کاهش تصدی‌های دولتی، سیاست اقتصاد مقاومتی برای مردمی کردن اقتصاد و به‌کارگیری توان داخلی، حمایت از تولید داخل و شرایط کسب و کار است، آشنا شویم که خروجی همه این مسایل، اشتغال و توسعه اشتغال خواهد بود. به همین منظور ایجاب می‌کند که با ظرفیت‌های مناطق، استان‌ها و شهرستان‌ها بیش‌تر آشنا شویم و در مجلس از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسانی که حضور دارند، استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر اقدامات نظارتی را شروع کرده‌ایم و در همین مرحله کار نظارتی در حال تهیه گزارش است که این نوع بازدید‌ها می‌تواند تا حدودی مفید باشد. استان کرمان، استانی صنعتی، کشاورزی و گردشگری است که تلاش‌های خوبی صورت گرفته و در این راستا لازم است که از مسؤولین، نمایندگان، بخش دولتی و خصوصی تشکر کرد.

فولادگر اظهارداشت: شایسته نیست استانی مانند کرمان هنوز هم نرخ بیکاری بالایی در برخی از مناطق خود داشته باشد. البته خوشبختانه در برخی مناطق بیکاری تنزل پیدا کرده البته با تمام ظرفیت‌هایی که وجود دارد، استان کرمان در زنجیره رگه‌های معادن مسی کشور قرار دارد و شهرهایی مانند شهر بابک، خاتون‌آباد، میدکو، سرچشمه و مناطق دیگر استان کرمان از معادن مس برخوردارند.

وی تصریح‌کرد: در همین راستا باید ظرفیت‌هایی مانند سنگ‌آهن و صنایع فولاد به‌کار گرفته شوند و خوشبختانه با بازدیدهایی که امروز صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که اقدامات خوبی صورت گرفته و به نظر می‌رسد که توان دولت محدود است و به تنهایی توان سرمایه‌گذاری را ندارد، ولی بخش‌های غیردولتی، نهادهای عمومیِ غیردولتی و خود بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مجموعه‌هایی مانند مجموعه صنایع مس، مجموعه میدکو، شرکت‌های صنایع وابسته، شرکت‌های اقماری و معادنی که سرمایه‌گذاران توانستند از اینها یک زنجیره ارزش افزوده در تولید ایجاد کنند. همچنین در بازدیدی که انجام شد، به این مسأله اشاره شد که به‌طور مثال در شهر سیرجان در صنعت فولاد در شهر گل‌گهر اقدامی صورت گرفت و ما در استان کرمان در صنعت مس شاهد آن بودیم. به‌طور مثال اقدامی که شرکت میدکو انجام داد و معدن، سنگ معدن و کنستانتره که از آن به دست می‌آید.

فولادگر خاطرنشان‌کرد: مهم‌ترین ارزش افزوده در تکمیل زنجیره ایجاد می‌شود و در این راستا اگر خام‌فروشی صورت گیرد، منابع به باد می‌رود ولی با تکمیل زنجیره، ارزش افزوده مرحله به مرحله بیش‌تر می‌شود. الحمدا… چنین اقدامی شروع شده و روزبه‌روز ادامه خواهد یافت. خوشبختانه طی بازدید امروز شاهد به‌کارگیری تکنولوژی‌‌ها و فناوری‌های روز در تولید لوله‌های مسی، به‌خصوص در روش جدیدی که برای تولید کاتود با روش شیمیایی و بیوشیمیایی که هم در حل مسایل زیست‌محیطی و هم کاهش انرژی و هزینه کمک می‌کند؛ مسایل ارزشمندی است که به لحاظ بهره‌گیری از فناوری‌های نو و ایجاد اشتغال و کارآفرینی مؤثر است و امید می‌رود که بیش از پیش شاهد توسعه منطقه باشیم.

تصویب یک و نیم میلیارد دلاری برای اشتغال روستاییان و توسعه صنعت فیروزه

همچنین هادی‌قوامی، نایب رییس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی درباره طرحی که به تازگی مجلس تصویب کرده و بحث یک و نیم میلیارد دلاری برای اشتغال روستاییان و توسعه صنعت فیروزه در استان کرمان گفت: دولت اخیراً لایحه‌ای را به مجلس ارایه کرده که مجلس هم به سرعت کمک کرد و تصویب شد که این لایحه در خصوص استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی است.

وی خاطرنشان‌کرد: در راستای چنین لایحه‌ای یک و نیم میلیارد دلار در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار دو، ۳ بانک گذاشته می‌شود و بانک‌ها هم منابع خودشان را می‌آورند و با این تسهیلات ترکیب می‌کنند چون تسهیلات قرض‌الحسنه است و بانک‌ها هم منابع ۱۸ درصدی خود را می‌آورند و این رقم تقسیم بر دو می‌شود؛ ۹ درصد که ۳ درصد هم دولت به این تسهیلات یارانه می‌دهد که می‌شود ۶ درصد؛ ۶ درصد ۶ ساله که از این محل می‌توان به هم صنایع پایین‌دستی صنایع مادری که در استان کرمان ایجاد شده، باید تسهیلات ارایه داد که چنین اقدامی باید در کنار روستا‌ها و مناطق عشایری به‌خصوص استان کرمان باشد و شهرستان‌هایی که عشایر و روستاییان زیادی دارند و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و این فرصت خوبی است که ما بتوانیم هم صنایع پایین‌دستی را توسعه بدهیم که به تبع آن ارزش افزوده بیش‌تر و زنجیره ارزش بالاتری ایجاد شود و هم در کنار آن اشتغال ایجاد شود و به سایر بخش‌های دیگر در بخش کشاورزی و یا حتی طرح‌های گردشگری نیز چنین تسهیلاتی ارایه ‌شود که می‌تواند برای اشتغال و تولید فرصت خوبی باشد.

 

در ادامه علی‌اسدی، نماینده مردم شهر بابک در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که صنعت نوپای فیروزه که در شهرک به تازگی راه‌اندازی شده ولی دچار نابسامانی‌هایی است به‌خصوص اگر به صورت خام‌فروشی این کار انجام شود، در پاسخ به این سؤال که برنامه کمیسیون تولید اشتغال برای ساماندهی و ایجاد صنایع کوچک در شهرستان چیست؟ گفت: تقریباً به دنبال این مسأله هستیم ضمن این‌که تا الان مشکلی داشتیم که بازاری را نمی‌توانستیم پیدا کنیم. به تازگی یکسری بازارهای خارج از کشور از طریق دوستانی که سرمایه‌گذار هستند، پیدا شدند و قول همکاری دادند و قرار بر این شده که کلیه تعاونی‌‌ها بسیج شوند و با کمک اتحادیه‌ و نقشه یا طرحی که دوستان ارایه می‌دهند برای شکل‌گیری مواردی که صنعت فیروزه قرار دارد، به جز این‌که روی انگشتر کار می‌شود، طرح‌ها را ارایه بدهند. به‌طور مثال فیروزه کوهی یا مسایلی از این قبیل که طرح‌ را سرمایه‌گذار ارایه می‌دهد و سپس آنها این کار را انجام می‌دهند و تحویل می‌دهند.