اکثر معادن کوچک و متوسط روباز به خصوصی‌ها واگذاری می‌شوند

کرباسیان اکثر معادن کوچک و متوسط روباز به خصوصی‌ها واگذاری می‌شوند گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در بخش اکتشاف معادن ضروری است و پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم در این راستا؛ باید با نگاه ملی و بر مبنای تأمین خوراک واحدهای فولادی کشور باشد.  به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان […]

کرباسیان

اکثر معادن کوچک و متوسط روباز به خصوصی‌ها واگذاری می‌شوند

گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در بخش اکتشاف معادن ضروری است و پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم در این راستا؛ باید با نگاه ملی و بر مبنای تأمین خوراک واحدهای فولادی کشور باشد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در نشست هم‌اندیشی سرمایه‌گذاری در اکتشاف سنگ‌آهن که با حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی کشور برگزار شد؛ افزود: ایمیدرو سال ۹۳ برنامه اکتشافی خود را در ۲۵۰هزارکیلومتر مربع آغاز کرد که در ۱۸۰هزارکیلومتر آن کار به پایان رسیده است. پیش‌بینی ما این است که تا مردادماه ۹۷ محدوده‌های امیدبخش مشخص شود.

وی افزود: اکثر معادن کوچک و متوسط در بخش روباز در مرحله واگذاری قرار دارد.

کرباسیان با بیان این‌که واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی مورد تأکید رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، افزود: دولت در چارچوب اختیارات خود به ویژه در بخش ماشین‌آلات معدنی کمک خواهد کرد و این کمک به صورت ارایه تسهیلات ویژه با بازپرداخت معقول خواهد بود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو ضمن تأکید بر برنامه‌ریزی برای اکتشاف در معادن عمیق و زیرزمینی با هدف تأمین سنگ‌آهن گفت: مشارکت و ورود سرمایه‌گذاران مجموعه‌های فولادی و معدنی در اکتشاف ضروری است. این به معنی دور شدن ایمیدرو از برنامه‌های اکتشافی نیست و ما به عنوان دولت حامی سرمایه‌گذاران در بخش اکتشاف خواهیم بود.

وی ضمن اعلام این‌که واحدهای فولادی نیاز جدی به سنگ‌آهن دارند، گفت: فولادی‌ها باید برای آینده خود به‌طور جدی در بحث اکتشاف ورود کنند. حوزه اکتشاف همراه با ریسک است. در راستای برنامه اکتشاف در معادن سنگ‌آهن هم‌افزایی بین شرکت‌ها باید به نحوی باشد که در برنامه اکتشاف؛ توزیع سنگ‌آهن بر مبنای سهم نباشد و نگاه‌ها اینگونه باشدکه نیاز کشور به خوراک صنعت فولاد تأمین شود.

پیشنهادات برای تأمین ماشین‌آلات

وی اعلام‌کرد: بحث تأمین ماشین‌آلات مورد توجه ایمیدرو است. در این زمینه جلساتی را با پیمانکاران، مشاوران و شرکت‌های معدنی برگزار کردیم و پیشنهادات طرح شده در جلسات؛ به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شد.

کرباسیان اظهارکرد: انتظار می‌رود تأمین مالی برای خرید ماشین‌آلات به صورت ارایه تسهیلات ویژه خارج از بوروکراسی؛ به شرکت‌ها ارایه شود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو همچنین اعلام‌کرد: فروش سهام شرکت‌های دولتی و خصولتی‌ها موضوعی است که مورد تأکید رییس‌جمهور است.

در این نشست اردشیرسعدمحمدی، عضو هیأت عامل ایمیدرو نیز تأکیدکرد: مشکل تأمین خوراک شرکت‌هایی همچون ذوب‌آهن را باید حل کنیم.

وی افزود: ایمیدرو با کمک شرکت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در کوتاه‌مدت به دنبال تهیه طرح مدون برای سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف است و اعتقاد داریم این موضوع به سرانجام برسد.

تشکیل دو کنسرسیوم برای معادن زیرزمینی و اکتشاف

در این نشست ناصرتقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ارایه پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای دستیابی به اهداف اکتشافی در حوزه سنگ‌آهن، اعلام کرد: این هدف مسایل مالی را تحکم خواهد بخشید.

وی افزود: تشکیل دو کنسرسیوم برای معادن زیرزمینی و اکتشاف؛ مسیر را برای تأمین سنگ‌آهن هموار خواهد کرد.

در ادامه محمودنوریان، مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو طی سخنانی گفت: منابع سنگ‌آهن آماده رو به پایان است و در این زمینه رسالت مهم ما برای تحقق هدف ۵۵میلیون‌تن فولاد؛ تأمین سنگ‌آهن خواهد بود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود شرکتی شامل مجموعه‌های معدنی و فولادی کشور تشکیل شود و پهنه‌های اکتشاف سنگ‌آهن را به این شرکت واگذار تا طرح‌های فولادی در شرایط بهتری اقدام به تأمین خوراک کنند.

علی‌یزدانی، مشاور امور معدنی مدیرعامل میدکو نیز اظهارکرد: اکتشاف مهم‌ترین مرحله در بخش معدن محسوب می‌شود که توأم با ریسک است.

وی ضمن اشاره به ضرورت تقویت شرکت‌های معدنی افزود: تشکیل کنسرسیوم؛ نفعی برای هدف تأمین خوراک صنعت فولاد ندارد. شرکت‌های معدنی که توان ورود به بخش اکتشاف را دارند خودشان باید وارد عمل شوند و منابع استخراجی خود را در اختیار واحدهای فولادی قرار دهند.

در ادامه محمدکشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان اعلام‌کرد: نه تنها برای دستیابی به هدف ۵۵میلیون‌تن با کمبود خوراک داریم بلکه برای هدف ۲۱میلیون‌تن امسال با مشکل تأمین سنگ‌آهن روبه‌رو هستیم.

وی با بیان این‌که فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان مشکل سنگ‌آهن دارند، گفت: باید توجه داشت که اگر برای این دو شرکت سنگ‌آهن مورد نیاز تأمین نشود؛ در سال‌های آتی میزان تولید و اشتغال‌زایی روند کاهشی خواهد داشت.

بهرام‌سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: اولویت نخست تأمین سنگ‌آهن برای فولادسازهای داخلی و در مرحله بعد صادرات آن است.

وی افزود: فولادساز‌ها باید مطمئن شوند که در تهیه مواداولیه مشکلی ندارند.

صالحی مدیر خرید مواداولیه شرکت ذوب‌آهن نیز طی سخنانی اعلام کرد: ذوب‌آهن نیاز مبرم به سنگ‌آهن دارد و خواستار واگذاری پهنه معدنی به این مجموعه هستیم.

وی ضمن تأکید بر کنترل منابع سنگ‌آهن در معادن روباز افزود: امید می‌رود با مساعدت‌های رییس هیأت عامل ایمیدرو و همگرایی بین شرکت‌های این حوزه؛ مشکل ذوب‌آهن در تأمین خوراک حل شود.

صالحی گفت: ذوب‌آهن رو به سودآوری است و پیش‌بینی‌ها گواه این است که سال آینده میزان سودآوری این مجموعه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

جمشیدملارحمان، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز طی سخنانی تأکیدکرد: در برنامه‌های اکتشافی باید به نحوی ورود کرد که برای دولت نیز جذابیت داشته باشد و مدیریت اکتشاف در حوزه سنگ‌آهن به شکل کنسرسیوم؛ باید به صورتی باشد که فضای تعاملی بین سرمایه‌گذاران برقرار شود.

وجیه‌ا…جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران گفت: برخی از مشکلات مربوط به اکتشاف به قانون اکتشاف بر می‌گردد.

وی افزود: به‌طور مثال محدوده‌ها در اختیار هر فردی قرار می‌گیرد و متولی‌های مختلف بر روی محدوده‌های مختلف کار می‌کنند. این موضوع باید مورد بازنگری و اهلیت افراد مورد بررسی قرار بگیرد.

امیرخرمی‌شاد، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو نیز اعلام‌کرد: ذخایر قطعی سنگ‌آهن حدود ۳میلیاردتن است که عمده آن در معادن زیرزمینی قرار دارد. زمان را نباید از دست داد و شرکت‌های معدنی باید در بحث اکتشاف ورود کنند. به‌طور حتم با تحقق این رویه منافع شرکت‌های مشارکت‌کننده در اکتشاف؛ در آینده نصیبشان خواهد شد.

 

وی تأکیدکرد: بهرمندی از توان مشاوران خارجی در بخش اکتشاف باید مورد توجه ما قرار بگیرد و آن را در اولویت برنامه‌های اکتشافی قرارداد.