ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار

معاون نظارتی بانک مرکزی خبر داد ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار گروه بانک، بیمه، بورس- معاون نظارتی بانک مرکزی از ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار خبر داد و گفت: تا بهار٩٧ کار ادغام انجام خواهد گرفت. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، فرشاد حیدری در […]

معاون نظارتی بانک مرکزی خبر داد

ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار

گروه بانک، بیمه، بورس- معاون نظارتی بانک مرکزی از ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار خبر داد و گفت: تا بهار٩٧ کار ادغام انجام خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، فرشاد حیدری در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره این ادغام، توضیح داد: هیچ جای نگرانی برای سپرده‌گذاران نیست و حتی یک دقیقه وقفه نیز در کار روزانه این مؤسسات انجام نخواهد شد و تا بهار٩٧ نیز این ادغام نهایی خواهد شد.

وی تأکید کرد: به‌طور قطع بانک مرکزی اجازه خلل در سپرده‌ها را نمی‌دهد و نمی‌گذارد حق و حقوقی از سپرده‌گذاران ضایع شود.

حیدری ادامه داد: قرار بر این است که در مرحله بعد سه مؤسسه کوثر، بانک حکمت و قوامین نیز ساماندهی شوند که به مرور اعلام می‌شود ولی فعلاً ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار ادغام می‌شوند.

مؤسسات غیرمجاز چگونه پا گرفتند؟

حیدری در این نشست خبری با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری مؤسسات اعتباری غیرمجاز در نظام بانکی ایران گفت: داستان مؤسسات غیرمجاز اعتباری که در قالب صندوق‌های تعاونی و اعتباری از قبل انقلاب شروع شده است و منشأ آثار خیری در فعالیت بودند و بعد از انقلاب موضوع ربوی بودن شبکه بانکی منتفی شد و اقدامات خیرخواهانه در ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه شکل گرفت.

وی افزود: در دهه۸۰ اما برخی از صندوق‌‌ها ورشکسته شدند و به سپرده‌گذاران ضرر زده و نظام بانکی را تحت الشعاع قراردادند. این در حالی است که با تأسیس وزارت تعاون، این وزارتخانه اقدام به صدور مجوز تعاونی اعتباری کرد که قرار بر این بود که فقط اقدامات داخلی انجام دهند و در یک جا مستقر باشند اما تعدادی از آنها از چارچوب خارج شدند و بدون اجازه از مرجع صدور مجوز، زمینه‌ساز مشکلاتی در عرصه پولی و بانکی شدند.

وی تصریح کرد: با مشکلاتی که این صندوق‌‌ها ایجاد کردند، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی وارد عمل شد و برای اجرا ابلاغ شده است ضمن این‌که آیین‌نامه نیز در سال٨٦ ابلاغ شد و از آنجا به بعد ساماندهی صندوق‌ها، صرافی‌‌ها و لیزینگ‌‌ها در دستور کار قرار گرفت و اکنون فعالیت صرافی‌های غیرمجاز شناسایی شدند و از درخواست تا صدور مجوز، زمان محدود نیاز است و اشخاص فعالیت می‌کنند.

به گفته معاون بانک مرکزی، شرکت‌های لیزینگ‌‌ها هم ساماندهی شده‌اند و اکنون صندوق‌های قرض‌الحسنه زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی مشغول به‌کار بوده و ساماندهی شده‌اند ولی در حوزه ساماندهی تعاونی‌های اعتبار نیز مهلت یکساله داده شده که اکنون ٢٥٠تعاونی اعتبار از بانک مرکزی مجوز گرفته و در قالب تعاونی کارگری و کارمندی به فعالیت می‌پردازند اما برای تعاونی‌های صنفی هنوز دستورالعمل صادر نشده و در صورت تصویب در شورای پول و اعتبار راه برای راه‌اندازی این تعاونی‌های صنفی نیز باز خواهد شد.

وی افزود: ساماندهی یا انحلال یا صدور مجوز، ۳راهکار ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز بوده است و سال٩٦، سال پایان فعالیت اعتباری مؤسسات غیرمجاز خواهد بود و اکنون هیچ مؤسسه اعتباری غیرمجازی وجود ندارد.

به گفته حیدری، برخی از مؤسسات با هیچ طریقی نمی‌خواستند ضوابط را رعایت کنند و البته حرکت آنها قیمت تمام شده پول را بالا برده بود و تورم را هم بالا برد؛ ضمن این‌که این تعاونی‌‌ها استراتژی مالی نداشتند و به ساده‌‌‌ترین وجوه ممکن منابع مردم را به امور پرریسک اختصاص می‌دادند و البته بخشی از اقدامات آنها منجر به برهم زدن برخی بازار‌‌ها مثل ارز، طلا و مسکن شد و در نهایت، این موضوع منجر به این شد که سهامداران و مدیران ریسک بالایی را به سپرده‌گذاران وارد کردند.

وی تصریح کرد: کمیته سران قوا تکلیف کرد که ساماندهی این مؤسسات انجام گرفت و امروز دیگر هیچ مؤسسه غیرمجازی نداریم و پایان مؤسسات غیرمجاز پولی را مظهر اقتدار بانک مرکزی می‌دانیم تا قیمت تمام شده پول برگردد.

حیدری تأکید کرد که اکنون اجازه راه‌اندازی هیچ مؤسسه غیرمجازی در کشور داده نمی‌شود و البته بانک مرکزی مایل بود که این موضوع کار را به آرامی و بدون تنش پیش برد ولی برخی سهامداران و مدیران غیرمجاز‌‌ها تلاش کردند در راه ساماندهی سنگ‌اندازی کنند و بر این اساس با حمایت همه جانبه سران قوا با قاطعیت و صبوری، کار به سرانجام رسیده است.

وی در خصوص تعاونی افضل توس گفت: مقرر شده سپرده‌های زیر ۱۰۰میلیون تومان تسویه شده و نرخ سود هم تعدیل شود و البته بر این اساس کل سپرده‌گذاران ٣٦٥هزارو٣٠٠نفر بوده که ٣٦١هزارو٢٧٥ نفر تعیین تکلیف کرده شده‌اند. عملیات تسویه دو تعاونی بدر توس در خراسان و تعاونی ولیعصر رباط‌کریم از هفته قبل آغاز شده است.

وی از برکناری هیأت تسویه تعاونی‌های ساماندهی شده به‌عنوان یکی از مصوبات کمیته سران سه‌قوا نام برد و افزود: هیأت تسویه‌ای از وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، بانک مرکزی، نمایندگان سهامداران و سپرده‌گذاران تشکیل شده بود.

معاون بانک مرکزی با بیان این‌که در ساماندهی مؤسسات، در تعاونی فرشتگان ٤٥٨هزار سپرده‌گذار وجود داشت که مقرر شد در آن سپرده‌های زیر ۲۰۰میلیون تومان را پرداخت کنیم و برای آنهایی که بالاتر از ۲۰۰میلیون سپرده داشتند نیز ۲۰۰میلیون تومان پرداخت کردیم ضمن این‌که از شهریور٩٤ هیچ سودی به آنها تعلق نخواهد گرفته‌اند. البته ٩٩درصد سپرده‌گذاران را تعیین تکلیف کرده و پرداخت مابقی سپرده‌ها نیز متناسب با تصمیمات و دارایی‌ها تسویه را انجام خواهیم داد.

سپرده‌گذاران اگر مغایرتی دیدند، اطلاع دهند

وی افزود: اگر سپرده‌گذاری با شروطی که آیین‌نامه دارد مغایرتی می‌بیند می‌تواند به بانک مرکزی یا کاسپین مراجعه کند. در تعاونی وحدت نیز ٤٤هزارو٨٧١ سپرده‌گذار داشته که نرخ سود آنها نیز به ١٥درصد تقلیل یافته است، ضمن این‌که سپرده‌های کم‌تر صد میلیون تعیین تکلیف شده‌اند.

حیدری با بیان این‌که در تعاونی البرز ایرانیان ٤١هزارو٧٣١ سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده‌اند و آنهایی که بالای صد میلیون تومان سپرده داشته‌اند هم ۱۰۰میلیون تومان دریافت کرده‌اند، گفت: درمورد تعاونی افضل توس تعداد ٣٧٤هزارو٢٤٦ سپرده‌گذار وجود داشته است و سپرده‌های زیر ۱۰۰میلیون تومان آنها هم پرداخت شود که ٣٧٠هزارو٩٥٨ نفر آنها تعیین تکلیف شده‌اند.

وی با بیان این‌که خط اعتباری داده‌ایم تا پرداخت سپرده‌گذاران تسریع شود و بعد از آن هیأت تسویه وارد عمل شده و اموال را به قیمت مناسب بفروشیم که تاکنون ۲۰هزار میلیارد تومان خط اعتباری تخصیص داده شده است، گفت: شبکه بانکی تحت نظارت بانک مرکزی هستند و تلاش داریم بانک‌ها با شرایط مناسبی کار کنند و نظارت هم صورت می‌گیرد؛ اما تعمیم مسایل مؤسسات غیرمجاز به شبکه بانکی کار مغرضان در داخل و خارج از کشور بود.

بازداشت دو کارمند بانک مرکزی در پرونده غیرمجازها

معاون بانک مرکزی از بازداشت دو کارمند بانک مرکزی در جریان پرونده مؤسسات غیرمجاز بازداشت شده‌اند خبر داد و تصریح کرد: هیچ یک از مدیران بانک مرکزی بازداشت نشده‌اند و تنها دو کارمند به دلیل تخلفات داخل و خارج از بانک مرکزی بازداشت شده‌اند که کار حقوقی و قضایی درمورد آنها صورت گرفته است.

۲۰هزارمیلیارد تومان تسویه مؤسسات غیرمجاز نقشی از افزایش نرخ ارز نداشت

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا اختصاص ٢٠هزار میلیارد تومان به مؤسسات غیرمجاز باعث بر هم زدن بازار ارز شده است، گفت: نقدینگی که برای این سپرده‌گذاران انجام شده است، کم‌تر از یک‌دهم نقدینگی کشور است و بنابراین نمی‌تواند تغییر نرخ ارز را رقم بزند؛ این در حالی است که دارایی‌های مؤسسات غیرمجاز شناسایی شده و به بانک مرکزی بابت خط اعتباری داده شده برگردانده خواهد شد.

صرافی‌های غیرمجاز را ساماندهی می‌کنیم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که کار ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز چه زمانی به سرانجام می‌رسد، ادامه داد: امروز بالغ بر ٦٠٠صرافی مجاز در حال فعالیت هستند که البته ممکن است برخی تخلفات را هم انجام دهند که به هر حال با آنها به نحو مقتضی برخورد می‌شود.

حیدری گفت: برخی تحرکات در بازار ارز در صرافی‌های مجاز نیست و در محل‌های مشهوری تخلف می‌کنند. بر این اساس با هماهنگی وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و بانک مرکزی قاطعانه برخورد شده است.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: باید فعالیت ارزی از طریق صرافی مجاز انجام گیرد و تمام فعالیت‌های ارزی مجاز نیز ثبت می‌شود در نتیجه نظیر مؤسسات غیرمجاز کار ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز نیز انجام می‌شود.

وی افزود: اگر تخلفات صرافی‌های مجاز جزیی باشد، در کمیسیون مربوطه رسیدگی شده و تذکر دریافت می‌کنند؛ و اگر سطح تخلفات بالاتر باشد، لغو مجوز می‌شود و اگر جرم کند، به قوه قضاییه معرفی می‌شود.

حیدری گفت: در سال٩٦ تعداد ٢٠٠صرافی غیرمجاز یا مجاز متخلف با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه پلمب شده‌اند و قاطعیت لازم را هم داریم.

رییس‌جمهور دستور داد مجوز جدید به هیچ بانکی داده نشود

وی افزود: با دستور رییس‌جمهور اجازه ایجاد هیچ بانکی داده نمی‌شود و در سال٩٥ و ٩٦ هیچ مجوزی صادر نشده است؛ این در حالی است که اکنون چند درخواست برای ایجاد بانک داریم و بانک قرض‌الحسنه رضوی درخواست داده و در حال بررسی است.

حیدری در خصوص رتبه‌بندی بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها رتبه‌بندی شده‌اند و بسته به صورت‌های مالی سال٩٥ و ٩٤ بانک‌ها رتبه‌بندی صورت گرفته است. در واقع صورت‌های مالی ٩٤ بررسی شده و برای سال٩٥ نیز به زودی منتشر می‌شود.