ربیعی از بهارستان به وزارتخانه خود برگشت

رأی اعتماد دوباره مجلس به وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی ربیعی از بهارستان به وزارتخانه خود برگشت رامین شاهی- دیروز وکلای ملت دور هم جمع شدند و  تا با ریاست علی‌لاریجانی، استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی برگزار کنند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌ربیعی وزیر مورد استیضاح با همراهی تنی چند از اعضای […]

رأی اعتماد دوباره مجلس به وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی

ربیعی از بهارستان به وزارتخانه خود برگشت

رامین شاهی- دیروز وکلای ملت دور هم جمع شدند و  تا با ریاست علی‌لاریجانی، استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌ربیعی وزیر مورد استیضاح با همراهی تنی چند از اعضای هیأت دولت قدم به مجلس گذاشتند تا ضمن استماع سخن موافقان و مخالفان استیضاح از خود و عملکردش دفاع کند. اسحاق‌جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، ولی‌ا…‌سیف، رییس بانک مرکزی، حسینعلی‌امیری، معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد‌آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی‌نوربخش، رییس سازمان تأمین اجتماعی و اردکانیان به عنوان همراه وزیر رفاه را در صحن علنی همراهی می‌کردند.

مجلس از حق کارگران و فقرا دفاع کرد نه دولت

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از موافقان شاخص این استیضاح گفت: در امور فقرا بود که مجلس ایستاده‌تر از دولت و شما بود، در امور کارگران ما مستقل‌تر از شما عمل کردیم، حتی در بحث بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی نیز ما به دفاع پرداختیم.

غلامرضا‌تاجگردون در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی‌ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: کلام امروزم صرفاً در قالب قسمی است که در آغاز این راه در برابر قرآن، قانون اساسی و مجلس خوردم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در تمامی استیضاح‌های مهم تاریخ دو گفتمان مطرح بوده است؛ امروز از ساحت قانون اساسی، صحن مجلس، دولت، مردم و نمایندگان دولت عذر می‌خواهم اگر مطالبی گفته می‌شود که در شأن مجلس و دولت نیست، اظهارداشت: ۴ سال و ۶ ماه پیش در پشت این تریبون از ربیعی دفاع کردم، آن روز ربیعی برای من عبادی بود که پاک بود، عبادی بود که ضد ظلم و فساد، مستقل بود و می‌دانست در پای این انقلاب و حکومت اسلامی خون ریخته شده است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز اتفاق دیگری رخ داده است؛ ربیعی از من نخواسته‌اند که به ایشان رأی دهم، من و جمعی از استیضاح‌کنندگان به دفتر وی رفتیم و به او اعلام کردیم که می‌دانیم از همه طرف به شما هجمه شده است، می‌دانیم همه از شما مطالبه می‌کنند، می‌دانیم بنگاه‌ها از شما مطالبه دارند، اما به یک شرط از شما حمایت می‌کنیم که علی‌ربیعی مستقل باشی و حتی با من معامله نکنی.

وی با اشاره به این‌که ۴ سال و ۶ ماه پیش ما با تو همراه بودیم تا خوب کار کنی و بخشی از برنامه‌هایی را که امروز به آنها اشاره کردی را اجرا کنی، اضافه‌کرد: حال حاضر را ر‌ها و بسیاری از بخش‌های مهم مملکت را معطل تصمیمات خود کرده‌اید.

تا فساد کفن نشود وطن، وطن نشود

مصطفی‌کواکبیان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح علل موافقت خود با روند فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به رغم این‌که تاکنون در دفاع از هیچ وزیری صحبت نکرده‌ام ولی در اینجا وظیفه خود دیدم که نکاتی را در مورد روند فعالیت ربیعی اعلام کنم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارتخانه‌ای که ربیعی در اختیار دارد ۳ بخش اقتصادی، اجتماعی و خدماتی را در بر می‌گیرد که از این ۳بخش ۲۰ درصد به انجام مأموریت‌های اقتصادی و ۸۰ درصد به انجام مأموریت‌های اجتماعی و خدماتی می‌پردازند.

وی یادآور شد: در نامه استیضاح آمده است که بنگاه‌داری یکی از مشکلات این وزارتخانه بوده و خوشبختانه هیچ تعریضی بخش‌های اجتماعی و خدماتی نشده است، چرا که عموم استیضاح‌کنندگان از روند فعالیت‌های سازمان بهزیستی و بخش‌های توانبخشی و اجتماعی کشور رضایت دارند و تمام انتقادات به ۲۰درصد فعالیت‌های اقتصادی این وزارتخانه برمی‌گردد و شفافیت اقدامات آقای ربیعی از این جهت بوده که ۸۰درصد فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی در آن ۲۰ درصد به‌کار گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکیدکرد: در دوره فعالیت وزیر قبل از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که در بخش‌های اقتصادی هزینه شده فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی بابت شرکت‌های مختلف پرداخت شده است همچنین مبلغ ۳هزار میلیارد تومان در جهت تأمین هزینه‌های فساد اقتصادی امیرمنصورآریا پرداخت شده است. آیا تاکنون چنین موارد فساد اقتصادی در این دوره از فعالیت این وزارتخانه صورت گرفته است؟

کواکبیان با بیان این‌که در این کشور تا فساد کفن نشود این وطن وطن نشود، افزود: در این وزارتخانه چه فسادی صورت گرفته که بخواهیم به استیضاح وزیر رأی موافق بدهیم ضمن این‌که در این دوره از فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تغییر رویکردی در حوزه اقتصادی وجود داشته بدین صورت که از مدیریت بنگاه‌داری خارج شده و به سمت سهامداری حرکت می‌کند تا شرکت‌های تابعه این وزارتخانه ۴۰ درصد سهام داشته باشند، کما این‌که اخیراً تاپیکا در بورس قرار گرفته که به معنای شفافیت و اداره این شرکت‌ها توسط مردم است.

فقر و بیکاری با پاشیدن پول حل نمی‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از خود گفت: رفع فقر نیاز به برنامه ۲۰ ساله دارد؛ فقر با پاشیدن پول حل نمی‌شود، همان‌طور که بیکاری با پاشیدن پول حل نمی‌شود

علی‌ربیعی در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در مقام کنشگر اجتماعی با ۴دهه سابقه و ۵ سال در وزارت کار درس‌ها و تجارب ارزشمندی در اختیار دارم که می‌توانم چالش‌ها را به‌درستی ترسیم کنم.

وی با بیان این‌که مجلس عصاره مجلس است، افزود: مشارکت مردم، سؤال از سوی مجلس و استیضاح، آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام و مسیر پیشرفت کشور هم همان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به هیأت رییسه مجلس گفت: آنچه که در استیضاح باید مطرح می‌شد، آن چیزی نبود که باید براساس سنت مجلس عمل می‌شد.

ربیعی با تأکید بر اینکه اگر رأی نیاورد باز هم سرباز نظام است، خطاب به استیضاح کنندگان اظهارداشت: باید شاخص‌ها را اعلام کنید که چه درصدی از مشکلات ساختاری و مدیریتی بوده است.

وزیر کار گفت: ۹۰درصدی مباحثی که موافقان استیضاح در جلسه استیضاح بیان کردند، مربوط به شرکت‌های وابسته به وزارت کار بود و باید گفت متأسفانه کارکردهای اجتماعی وزارتخانه مهمی چون تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجموعه‌ای از شرکت‌ها چون شستا و نظایر آن تقلیل یافته است.

فقرزدایی ۲۰سال برنامه نیاز دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همواره دارای انگیزه و توان بودم؛ در حوزه کار و رفاه اجتماعی و تعاون دارای نظریه هستم و تیم خوبی را به‌کار گرفتم.

ربیعی گفت: وزارتخانه‌ای که سالانه ۳۰۰ میلیون بار مراجعه‌کننده دارد، باید دارای برنامه‌هایی باشد که ثبات نظام را افزایش دهد.

به گفته وی، اشتغال خرد می‌تواند فقر مطلق را از بین ببرد که کارهای خوبی در این حوزه و همچنین حوزه تعاون طی ۵سال گذشته انجام شده است.

وی تأکید کرد: وزارتخانه تابع من سیاست‌های فقرزدایی را در دستور کار قرارداده است؛ فقرزدایی ۲۰سال برنامه نیاز دارد و با پاشیدن پول نمی‌توان فقر را کاهش داد همان‌گونه که اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که هر جا تخلفی بوده، به سرعت با آن مخالفت کرده است، گفت: امروز ۹۰درصد شرکت‌های زیرمجموعه شستا در بورس هستند و همه اطلاعات آنها در سامانه کدال سازمان بورس بورس قابل دسترسی است.

ربیعی اعلام‌کرد: تا شهریور ۹۷ شرکت‌های کم بازده از شستا خارج می‌شوند و این به معنای آن نیست که این پول را هزینه جاری کنیم؛ این یک پول بین النسلی است و در دیگر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: امروز بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری را شروع کرده‌ایم؛ باید در بازار سرمایه حضور داشته باشیم و ۳درصد تولید ناخالص ملی را برعهده بگیریم در حالی‌که در برخی کشور صندوق‌ها سهم صددرصدی در تولید ناخالص ملی خود دارند.