گلستان تنها استان دارای معادن «صدف کوهی» و «ید»

استاندار گلستان خبر داد گلستان تنها استان دارای معادن «صدف کوهی» و «ید» گروه معدن و زمین- استاندار گلستان گفت: تنها استان گلستان برخوردار از معدن «صدف کوهی» و معدن «ید» در کشور است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمناف‌هاشمی در اولین جلسه شورای معادن استان گلستان با اشاره به این‌که برخی معادن همچون صدف کوهی و […]

استاندار گلستان خبر داد

گلستان تنها استان دارای معادن «صدف کوهی» و «ید»

گروه معدن و زمین- استاندار گلستان گفت: تنها استان گلستان برخوردار از معدن «صدف کوهی» و معدن «ید» در کشور است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمناف‌هاشمی در اولین جلسه شورای معادن استان گلستان با اشاره به این‌که برخی معادن همچون صدف کوهی و ید تنها در استان گلستان وجود دارند، اظهارکرد: معادن استان به عنوان ظرفیت‌هایی طبیعی هستند که باید با توجه به نگاه‌های محیط‌زیستی از آن در راستای توسعه گلستان بهره‌برداری کرد.

وی تصریح‌کرد: شورای معادن استانی در راستای اجرای ماده ۴۳ قانون برنامه ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است و برخی اختیارات شورای معادن کشور را به استان‌ها تفویض کرده است.

لازم به ذکر است از عمده‌‌ترین موضوعاتی که به شورای استانی معادن تفویض شده می‌توان به ابقا و تمدید پروانه اکتشافی ابطالی، بررسی و موافقت با بخشودگی مبلغ مربوط به تبصره ۳ماده ۶ قانون معادن، موافقت با توقف عملیات بهره‌برداری، انتزاع معدن از ید بهره‌بردار و… اشاره کرد.

همچنین در این جلسه که دبیری آن برعهده سازمان صنعت معدن و تجارت استان است، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گزارشی از تنوع موادمعدنی در حال بهره‌برداری در استان ارایه کرد و افزود: در عرصه معادن زغال‌سنگ ۱۶ فقره پروانه بهره‌برداری در استان فعال است و اشتغال ۷۵۰نفر را به صورت مستقیم تأمین کرده است.

حسینقلی‌قوانلو اظهار کرد: معادن ید استان در دو شهرستان آق‌قلا و گنبدکاووس تمرکز دارند که تاکنون ۳پروانه بهره‌برداری و ۱۲ پروانه اکتشاف صادر شده و این معادن با اشتغال ۳۶۰ نفر، در ۱۱ ماهه سال‌جاری ۳۵۰ تن تولیدات داشته‌اند.

وی یادآورشد: معادن استان براساس آمار‌ها در سال ۹۴ اشتغال یک‌هزار و ۴۶۰ نفر را تأمین کرده بودند و ارزش افزوده معادن استان ۷۷٫۴ میلیارد تومان بوده است.

همچنین در این جلسه ۵موضوع در خصوص معادن استان با حضور استاندار گلستان مورد بررسی قرار گرفت و دستورات لازم در راستای حل مشکل آنان صادر شد.

سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۲۹ میلیارد ریال در معادن گلستان

همچنین هومن‌هادیان، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: امسال ۱۲۹ میلیارد و ۶۰۳ میلیون ریال سرمایه‌گذاری جدید در بخش معادن استان انجام شد، که بیش‌ترین رقم آن به حوزه اکتشاف ید اختصاص دارد.

هادیان اظهارکرد: رقم سرمایه‌گذاری سال جاری در بخش معدن استان نسبت به سال گذشته از۲۸۰درصد رشد برخوردار است.

به گفته وی؛ مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه معادن استان گلستان ۲۶۰ میلیارد ریال است.

وی در خصوص وضعیت بهره‌برداری از معادن و ایجاد اشتغال آن افزود: یک‌هزار و ۷۰۰ نفر در قالب اجرایی شدن ۵۶ پروانه بهره داری در بخش معادن استان فعال هستند.

هادیان اضافه‌کرد: امسال ۱۰۰ فرصت شغلی جدید در بخش بهره‌برداری از معادن استان فراهم شد که نسبت به سال گذشته رشد صددرصدی دارد.

وی همچنین مجوزهای صادر شده در حوزه معادن استان را در سال جاری شامل ۲۵ فقره در برداشت موقت شامل شن، ماسه و خاک رس، ۴فقره در بخش پروانه اکتشاف و یک صدور گواهینامه کشف برشمرد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، طولانی شدن پاسخ به استعلام توسط دستگاه‌های مرتبط، زمانبر بودن اعطای وام ایمنی و آماده‌سازی و تأخیر در پرداخت بدهی از سوی خریداران در بخش استخراج زغال‌سنگ، نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و هزینه بر بودن حفاری و مشکل در خروجی پساب در حوزه استخراج ید و تک بُعدی بودن استفاده از صدف کوهی را از جمله مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری رونق معادن استان بیان کرد.

استان گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال کشور قرار دارد، شغل عمده جمعیت یک میلیون و۸۶۹ هزار نفری ساکن در این خطه و به‌ویژه روستاییان؛ کشاورزی است.

هم اینک ۵۶ معدن گلستان در حال بهره‌برداری است.