قطار «دادمان – استیضاح» این بار هم از ریل خارج نشد

وزیر راه و شهرسازی دوباره از مجلس رأی اعتماد گرفت قطار «دادمان – استیضاح» این بار هم از ریل خارج نشد آخوندی رکورددار غلبه بر استیضاح‌‌ها رامین شاهی – نام عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را باید در تاریخ ثبت کرد. او کسی است که در طول وزارتش بر وزارتخانه راه و شهرسازی در دولت‌های […]

وزیر راه و شهرسازی دوباره از مجلس رأی اعتماد گرفت

قطار «دادمان – استیضاح» این بار هم از ریل خارج نشد

آخوندی رکورددار غلبه بر استیضاح‌‌ها

رامین شاهی – نام عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را باید در تاریخ ثبت کرد. او کسی است که در طول وزارتش بر وزارتخانه راه و شهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم آن هم در حدود ۵۰ ماه گذشته دو بار در ابتدا تشکیل کابینه از مجالس زمان خود رأی اعتماد گرفته و ۳ بار هم از معرکه استیضاح نجات یافته است تا قطار «دادمان – استیضاح» با هدایت عباس‌آخوندی این بار هم از ریل خارج نشود.

 دستور کار دیروز سه‌شنبه مجلس طبق برنامه‌ریزی اعلامی استیضاح از عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم بود که با صحبت همه موافقان و مخالفان و دفاع وزیر، در نهایت با ۹۲رأی موافق، ۱۵۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ رأی مأخوذه نمایندگان، مجدداً به ساختمان دادمان برگشت.

پوزش‌ خواستن از مردم برای مسؤولان افتخار است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات در سیستم حمل و نقل کشور از هرگونه رنج به مردم پوزش خواست.

عباس‌آخوندی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در دفاع از خود در جریان بررسی استیضاحش اظهارداشت: به واقع تمام زندگی انسان ایمان و عمل صالح است که خارج از این حیات انسانی بی‌معنی است، بنده برای سومین بار است که برای استیضاح به صحن مجلس می‌آیم و پیش از این ۴ بار برای پاسخ به سؤال نمایندگان در صحن علنی حضور داشتم.

وی ادامه‌داد: در ۸ بار گذشته توضیحات بنده برای نمایندگان قانع کننده بود و محبت کردید توضیحات بنده را پذیرفتید، این بار نیز بر مبنای آمار، اطلاعات و توضیحات آنچه در وزارتخانه اتفاق افتاده است را ارایه می‌کنم تا شاید مورد عنایت قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این‌که همواره از فضای پرسش و پاسخ لذت می‌برم، گفت: واقعیت این است که مردم‌سالاری یعنی همواره نمایندگان مردم پرسشگر باشند و مسؤولان موظفند به سؤالات پاسخ دهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که به دلیل سقوط هواپیمای دنا استیضاح او کلید خورده است، گفت: وظیفه دارم به خانواده جانباختگان حادثه هواپیمایی دنا و مردم تسلیت بگویم و بابت تمام کاستی‌‌‌ها و کمبود‌‌ها از تمام ملت عزیز پوزش بخواهم، واقعیت این است که در فرودگاه یاسوج پیش از این ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده بودیم تا در دهه فجر آن را افتتاح کنیم اما شوربختانه چنین اتفاقی رخ داد.

آخوندی با اشاره به روند توضیحاتش در استیضاح بیان‌داشت: در ابتدا مروری بر حوادث اخیر و این‌که چرا تاب‌آوری حمل و نقل ایران در برابر حوادث ضعیف است و چرا تجهیزات و عملیات نگهداری و نوسازی ناوگان‌‌‌ها با مشکل مواجه است و نحوه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و نهایتاً مسایل اقتصاد کلان کشور اشاره‌ای خواهم کرد.

وی ادامه‌داد: بی‌شک حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است چرا که چیزی عزیزتر از رفاه و آسایش مردم وجود ندارد، بنابراین نمی‌خواهم توجیه و فرافکنی کنم و قبل از هر چیز به عنوان بالا‌‌ترین مسؤول حمل و نقل کشور از هرگونه رنج به مردم پوزش می‌خواهم و بی‌گمان هیچ کار دستگاه اجرایی بی‌کاستی نیست و پوزش‌ خواستن از مردم برای مسؤولان افتخارآور است.

 

ایمنی در مسأله هوایی اصلی‌‌‌ترین مسأله است

 وزیر راه تصریح کرد: زمانی که اتفاقی به‌وقوع می‌پیوند که این اتفاق بزرگ‌تر از توان دستگاه اجرایی است، طبیعتاً قهر طبیعی بر ما غلبه می‌کند و این در حالی است که کسی هست که در حادثه هوایی بگوید که هیچ چیز مهم‌تر از ایمنی نیست زیرا ایمنی در مسأله هوایی اصلی‌‌‌ترین مسأله است.

 آخوندی افزود: دید ما در فرودگاه مهرآباد کم‌تر از۳۰۰متر و دید ما در فرودگاه امام(ره) به حدود ۱۰۰متر می‌رسد اما برای پرواز حداقل ۵۰۰متر دید می‌خواهیم و برای نشستن ۸۰۰متر دید می‌خواهیم و این در حالی است که ما اگر موضوع یخبندان را نیز کنار بگذاریم، باور کنید که امکان عملیاتی کردن وجود نداشت.

سازمان هواپیمایی از انحراف گزارش سانحه هیچ نفعی نمی‌برد

وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری دارای هیچ نفعی برای این‌که گزارش ستاد رسیدگی به سانحه خدشه یا انحراف داشته باشد، نیست و این سازمان یک سازمان وضع‌کننده مقررات و پلیس صنعت هوانوردی است.

وی اضافه‌کرد: در بعد مسایل اخلاقی نیز باید به دو نکته اشاره کنم که پس از وقوع حادثه اولین اقدام بنده تشکیل ستاد رسیدگی به سانحه و حضور فیزیکی در منطقه حادثه بود. در همان شرایط سخت جوی کل منطقه به صورت هوابرد رسیدگی و بازرسی شد و پس از این بازرسی میدانی از کلیه خانواده‌های حادثه دیده و غم‌دیده دلجویی به عمل آمد و این حداقل کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم.

آخوندی بار دیگر در صحن علنی مجلس به خانواده‌های داغدیده سانحه هوایی تهران- یاسوج تسلیت گفت و ادامه داد: نکته‌ای پس از وقوع این حادثه در رسانه‌ها مطرح شد که جا دارد به آن بپردازم؛ عنوان شد که چرا بنده استعفا نکردم. طبق صحبت‌هایی که پیش از این انجام دادم آیا اصل استعفا تصمیم درستی است خیر؟

این عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این سؤال که به‌طورکلی چرا باید یک وزیر استعفا دهد، گفت: وزرا در کشورهای پیشرفته به دو دلیل استعفا می‌دهند، نخست به جهت همبستگی اجتماعی و دوم این‌که مانع رسیدگی به حادثه از بین برود.

استعفای من بی‌مسؤولیتی و بی‌صداقتی محسوب می‌شد

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حادثه قطار هفت‌خوان سمنان عملیات در حوزه راه‌آهن بود و من فردای روز حادثه استعفای خودم را تقدیم معاون اول و رییس‌جمهور کردم به این دلیل که حوزه عملیات در راه‌آهن بود اما این بار و در حادثه هواپیمای آسمان عملیات در حوزه وزارت راه و شهرسازی نبود.

وی تصریح کرد: همان قدر که استعفای درست و به موقع اقدام درستی است استعفای نادرست و نابهنگام نیز غلط است و وقتی عملیات در حوزه ما نیست استعفای بنده به معنای بی‌صداقتی و کتمان حقیقت است و نشان می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی می‌خواهد مسؤولیت حادثه رخ داده را به عهده نگیرد. یقین بدانید اگر حوزه عملیات در مسؤولیت بنده بود به مانند حادثه قبل استعفا می‌کردم.

آخوندی عنوان کرد: چنانچه استعفا می‌دادم استعفای من به جامعه پیام غلط می‌داد و موجب می‌شد که حتی نتیجه‌گیری در حوزه رسیدگی به سانحه نیز با خطا مواجه شود.

حمل و نقل تهران وابسته به جاده است

این عضو کابینه دولت دوازدهم به موضوع دوام کشور در برابر حوادث اشاره و اضافه‌کرد: البته من فقط در خصوص حوادث حمل و نقلی صحبت خواهم کرد؛ در حادثه برف اخیر تهران درسی آموختیم که بنده چه رأی بیاورم و چه نیاورم این مسأله را عنوان خواهم کرد تا به یادگار بماند؛ در این حادثه متوجه شدیم که تمام حمل و نقل تهران وابسته به بعد جاده‌ای آن است که این مسأله یک نقص بزرگ به شمار می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو ورودی دارد و این مسأله نشان می‌دهد که حجم بالایی از خودرو از مبادی ورودی شهر وارد شهر خواهند شد لذا لازم است برای ورود سایر مدهای حمل و نقلی نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای برای جبران این نقص بزرگ در حمل و نقل کلان‌شهر تهران بود که اولین گام در این مسیر ثبت شرکت حمل و نقل حومه‌ای در برنامه ششم بود که با رأی مثبت شما نمایندگان این مهم رأی آورد و امروز در دستور کار هیأت دولت قرار دارد.

۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر هنوز نیمه‌تمام است

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنان ۴۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام است.

احمدعلیرضا‌بیگی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: سؤالات جدی و علامت تردید بر روی کارگزاران نظام در سطح جامعه ایجاد شده، متأسفانه تردیدهایی به وجود آمده که اگر برطرف نشود، همواره به عنوان یک درد بر روی قلب و جان و روح مردم سنگینی خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کانون تردید‌‌ها نقاط مختلفی از دولت را شامل می‌شود، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی از جمله نقاطی است که سبب آتش به خرمن اعتماد مردم در کارایی و کارآمدی و پاسخ دادن کارگزاران نظام به مسؤولیت‌هایی که به آنها سپرده شده، بیفتد.

وی افزود: متأسفانه به‌طور متعدد شواهد و قرائن مختلفی بروز پیدا می‌کند که ناتوانی و عدم کارآمدی وزارت راه و شهرسازی را اثبات می‌کند. این عدم ناکارآمدی سبب نابودی جان و مال مردم شده است. مجلس در چنین شرایطی باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند.

عضو کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع مسکن مهر صرف صندوق یکم شده و برای همین امروز شاهد ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام هستیم، لذا به همین جهت برای آنها دفترچه قسط صادر نشده است. این ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام نیز از زبان قائم مقام وزیر مطرح شده است.

علیرضا بیگی تصریح‌کرد: طرح جامع مسکن باید تهیه شود، متأسفانه وزیر راه و شهرسازی از همان ابتدا در حوزه مسکن ناتوان بوده، لذا وضعیت کنونی برای مسکن مهر و صندوق‌های یکم رقم خورده است و بافت فرسوده بلاتکلیف باقی مانده، تا جایی که رییس‌جمهور نیز مستقیماً در حوزه بافت فرسوده ورود یافته است.

بحث حلال و حرام بودن شرکت‌های پیمانکاری آخوندی مطرح است

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به این‌که این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شأن ملت نیست و نباید به ایشان اجازه ادامه کار داد، گفت: کارنامه آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیرانشان شدند.

نادرقاضی‌پور در نشست علنی عصر دیروز مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز ملت ایران ناظر عملکرد نمایندگان مجلس است زیرا برای سومین مرتبه استیضاح آخوندی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: آقای آخوندی امروز بحث شرکت‌های بیشمار، پیمانکاری‌هایتان، خانواده و شرکایتان نیست بلکه بحث حلال و حرام بودن است؛ آیا درست است که احداث آن ویلا در لواسان با ساختمان مجلس بهارستان همزمان بوده و آیا مناسبتی دارد می‌گویند میلگردهای زیادی وارد مجلس شده و از آنجا که پیمانکاران و شرکت ایرانیان متعلق به نزدیکان بوده‌اند، میلگرد‌‌ها به لواسانات برده می‌شد، وزیر راه و مسکن آنقوت آیا شما بودید؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آیا حضرت‌علی(ع) رانت‌خواری‌ها، دزدی‌ها، پایمال کردن حقوق مظلومان، اهمال کاری در امور عمومی، اشرافی‌گری‌ها، مسافرت‌های خارجی و غیره را تحمل می‌کردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امام‌خمینی(ره) نیز در خصوص خوی اشرافی‌گری مسؤولان دولتی فرمودند «آن روزی که دولت و مجلسیان ما توجه به کاخ پیدا کردند، باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم».

قاضی‌پور افزود: با توجه به این شرایط آیا رواست با چنین اوضاعی از کاخ‌نشینی و لواسان‌نشینی آمده و عده‌ای مست قدرت زمام امور را به‌دست بگیرند؛ روزی فرا می‌رسد ظالم باید حق مظلوم را ادا کند و به سزای اعمال غیرخدایی که انجام داده برسد. چه بد روزی است که ظالم خون مردم برایش ارزشی نداشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال ۶۰۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد و مسکن اجتماعی را مطرح کردید اما در طول ۵سال شما آجری بر روی آجر مسکن کارگران نگذاشته‌اید چون اعتقادی به‌کارگران و مظلومین ندارید. کارگران ساختمان بیکار شده‌اند زیرا باعث شدید رکود حاکم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سال ۹۵ بد‌‌ترین آمار ۱۵ ساله اخیر در تولید مسکن بود. آقای آخوندی چرا به کاهش حجم دولت اقدام نکردید؟ اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرایی نکردید.