شروع دوباره ساخت خط آهن مشهد-گرگان با برگزاری مجدد مناقصه

نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده اظهار امیدواری کرد شروع دوباره ساخت خط آهن مشهد-گرگان با برگزاری مجدد مناقصه چینی‌ها ۸۵ درصد پروژه مشهد گرگان را فاینانس می‌کنند.     رامین شاهی – نماینده ادوار مجلس گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور ساخت پروژه خط آهن «مشهد- بجنورد- گرگان» مجدداً آغاز شده و […]

نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده اظهار امیدواری کرد

شروع دوباره ساخت خط آهن مشهد-گرگان با برگزاری مجدد مناقصه

چینی‌ها ۸۵ درصد پروژه مشهد گرگان را فاینانس می‌کنند.

 

 

رامین شاهی – نماینده ادوار مجلس گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور ساخت پروژه خط آهن «مشهد- بجنورد- گرگان» مجدداً آغاز شده و به بهره‌برداری برسد.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده ضمن اعلام مطلب فوق در خصوص تاریخچه شکل‌گیری این طرح، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۱ طی سفر مقام‌معظم‌رهبری به استان خراسان شمالی ایشان فرمودند لازم است استان خراسان شمالی به خطوط ریلی متصل شود و در این راه، آستان قدس رضوی نیز در ساخت پروژه همکاری لازم را برای تسریع در ساخت این پروژه داشته باشد.

نماینده سابق مردم بجنورد، جاجرم، مانه، سملقان و گرمه در دوره‌های هفتم هشتم و نهم مجلس، افزود: در نتیجه هیأت دولت دهم طی مصوبه ساخت خط آهن مشهد- بجنورد- گرگان را مصوب کرد و چون در آن زمان بودجه و اعتبار کافی برای ساخت پروژه را نداشت در نتیجه مقرر شد شرکت «مهاب قدس» به آستان قدس رضوی واگذار شود تا در عوض آن آستان قدس در ساخت این طرح بزرگ همکاری داشته باشد.

ثروتی با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم ادامه داد: در سال ۹۲ پس از روی کار آمدن دولت جدید وزارت نیروی وقت واگذاری مهاب قدس را به آستان قدس رضوی نپذیرفت و آن را قبول نکرد در نتیجه اقدام به لغو مصوبه دولت دهم کرد

وی افزود: همان زمان شکایتی برای لغو این مصوبه صورت گرفت که براساس آن ما حاکم شدیم لذا پس از آن وزیر نیرو وقت، نامه‌ای به مقام‌معظم‌رهبری نوشت در نتیجه معظم‌له نیز این نامه را به قوه قضاییه ارجاع داد.

این نماینده سابق مجلس که شکل‌گیری پروژه خط آهن مشهد- گرگان در زمان حضور وی در بهارستان مطرح شده است، خاطرنشان‌ساخت: از آن زمان جساتی با قوه قضاییه برگزار شد اما در مجموع پروژه همچنان معلق ماند تا این‌که اخیراً وزارت راه و شهرسازی طی جلساتی با آستان قدس رضوی به دنبال حل مشکل و راه‌اندازی مجدد پروژه خط آهن مشهد- بجنورد- گرگان شده است.

ثروتی در پاسخ به سؤال دیگر مناقصه‌مزایده در خصوص آینده این پروژه بیان کرد: به نظر می‌رسد این پروژه در آینده نه چندان دور با برگزاری مناقصه مجدداً کلید بخورد در حالی که فقط ۲۰ کیلومتر از ۵۰۰ کیلومتر آن مورد ساخت قرار گرفته و حدود ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن مورد نیاز آن است.

وی افزود: ۱۵ درصد پروژه متعلق به آستان قدس و هر که به لحاظ مالی تأمین اعتبار خواهد شد ۸۵ درصد مابقی فاینانسی هست که از یک شرکت چینی به نام «ساینا هیدرو» قرار است پرداخت شود.

گفتنی است روزنامه مناقصه‌مزایده در سال‌های گذشته و در خصوص مشکلات اجرایی این پروژه گزارش‌های زیادی را منعکس کرد و هم‌اکنون نیز پیگیر سرنوشت این پروژه ملی است.