ماجرای قرارداد آلکاتل و عدم برگزاری مناقصه توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت!

ماجرای قرارداد آلکاتل و عدم برگزاری مناقصه توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت! مناقصه‌مزایده‌ـ چندی پیش یک نماینده مجلس با اشاره به هدر رفتن بیت‌المال به‌ دلیل عدم نظارت وزارت ارتباطات بر قراردادهای نگهداری و همچنین انعقاد قراردادهایی بدون مناقصه و تأمین اعتبار پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه پنجم مخابرات توسط آستان قدس رضوی، از […]

ماجرای قرارداد آلکاتل و عدم برگزاری مناقصه توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت!

مناقصه‌مزایدهـ چندی پیش یک نماینده مجلس با اشاره به هدر رفتن بیت‌المال به‌ دلیل عدم نظارت وزارت ارتباطات بر قراردادهای نگهداری و همچنین انعقاد قراردادهایی بدون مناقصه و تأمین اعتبار پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه پنجم مخابرات توسط آستان قدس رضوی، از ورود وزارت اطلاعات به افزایش ۸۰ میلیون یورویی اعتبار پروژه مخابرات، گفت که وزیر ارتباطات باید در رابطه با این موارد و مسایل دیگر به مجلس پاسخ دهد که بالاخره در ابتدای این هفته وزیر جوان ارتباطات با حضور در مجلس به این ابهامات پاسخ داد.

موضوع یکی از دو سؤالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مربوط به قراردادهای نگهداری شرکت زیرساخت و سؤال دیگر نیز درباره سرنوشت پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه ۵‌ساله پنجم مخابرات بود.

پیشتر گفته شده بود شرکت زیرساخت زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعدادی قرارداد نگهداری سیستم‌های مختلف را با شرکت‌های خصوصی منعقد کرده که تا آبان‌ماه سال ۹۶ اعتبار دارد اما وزارت ارتباطات ۶ ماه زودتر اعلام کرده که باید شکل این قرارداد‌‌ها تغییر کند و حجمی شود.

نمایندگان سؤال‌کننده معتقد بودند، حجمی کردن قرارداد‌‌ها به این معناست که نظارتی به ‌کار پیمانکاران از نظر تعداد نیروی انسانی و ارزیابی عملکرد وجود نخواهد داشت در نتیجه پیمانکاران نیز برای کاهش هزینه‌های خود، اقدام به برکناری و اخراج نیروی انسانی کرده و عملاً این مسأله منجر به بیکاری تعدادی از نیروهای متخصصی شده که در سیستم آموزش‌دیده و برایشان هزینه شده است.

اما در مورد سؤال دوم، آنها معتقد بودند؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر این، نظارت قانونی خود بر اجرای امور را در این قراردادهای جدید مغفول گذاشته و بر این اساس، شرکت زیرساخت هر دو سال یک‌بار اقدام به انعقاد یک قرارداد نگهداری با پیمانکاران مختلف منعقد کرده و این شرکت‌های پیمانکار نیز در شرایطی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظارتی بر عملکردشان ندارد، بدون آن‌که کار مشخصی انجام دهند، صرفاً بخشی از بیت‌المال را به جیب می‌زنند.

همچنین در تشریح سؤال دیگر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سرنوشت پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه ۵‌ساله پنجم مخابرات نمایندگان سؤال‌کننده معتقد بودند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۰ اقدام به انعقاد قراردادی با شرکت‌های پیمانکار کرده که این قرارداد نیز مشکلات فراوانی دارند.

حال در پاسخ به تمام این ابهامات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس فراخوانده شد تا نمایندگان را قانع کند که از قضا قانع هم شدند که در ادامه شرح سخنان وزیر آمده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سرانجام پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه پنج‌ساله پنجم ارتباطات که در سال ۹۰-۹۱ بسته شده است، گفت: براساس اصول پدافند موظف به استفاده از تأمین‌کنندگان مختلف هستیم. در آن زمان شرکت زیرساخت دو تأمین‌کننده اصلی به نام‌های هوآوی و آلکاتل داشت. براساس برنامه چهارم توسعه برای خریدهایی که جهت توسعه شبکه انجام می‌شد که مناقصه نمی‌گذاشتند. لذا در برنامه چهارم دو قرارداد با شرکت هوآوی و آلکاتل بسته شد. قرارداد با هوآوی اجرایی می‌شود اما درباره آلکاتل در سال ۹۰ به دلیل مشکلات تحریم تجهیزات منتقل نشد.

وی افزود: این موضوع مجدداً در دولت یازدهم پیگیری شد. مبلغ قرارداد از ۲۴۷ میلیون یورو به ۱۴۵ میلیون یورو کاهش پیدا کرد. پیمانکاران نیز به دلیل تأخیر ۲۶٫۵ میلیون یورو جریمه شدند. اکنون نزدیک به ۲۰ میلیون یورو تجهیزات جدید گرفته شد و با تجهیزات به روز جایگزین شد.

به گفته وی، بیش از ۵۵ درصد تجهیزات ترخیص شده در حال نصب است. هدر رفت بیت‌المال وجود نداشته است. کار‌ها با برنامه و برای توسعه شبکه انجام شده است. در حال حاضر ترافیک جنوب به شمال را به همین شبکه در حال نصب جلو می‌بریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان‌کرد: شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره سوییچینگ صوت در کشور داشت که امروز در ۸ منطقه سوییچ داریم که باعث کاهش هزینه شده است. اگر بنا باشد ۱۳۵ یا ۱۷۰ منطقه سوییچ محلی باشد، هزینه نگهداری بالا می‌رود که باید از بیت‌المال هزینه شود.

آذری جهرمی با بیان اینک صوت و وایرلس در حال جمع و تجمیع شدن است، گفت: این همان روندی است که در دنیا در حال انجام است. از ۳۵ نقطه به ۱۱۰ نقطه رسیده‌ایم. تکنولوژی در حل عوض شدن است و ما در همین مسیر راه را ادامه می‌دهیم.

وی با این توضیح که تعداد نقاط تجمیعی مکالمات صوتی کشور ۳۵ منطقه شده است، اظهارکرد: این کار بنا به مدل‌های جدید تکنولوژی انجام شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به انتقاد از قطع تلفن همراه در زمان زلزله‌ کرمانشاه گفت: این موضوع مرتبط به نظارت بر اپراتور‌ها است که این کار با شرکت ارتباطات زیرساخت می‌شود و ربطی به شبکه موبایل ندارد.

وی در عین حال گفت: در حوزه پوشش مخابراتی مناطق روستایی و مناطق شهری مشکل وجود دارد و عقب هستیم. پیگیر بهبود این وضعیت هستیم که امیدواریم سامان یابد تا بتوانیم سرویس‌های مناسبی براساس نیازهای مردم ارایه کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری ۶ ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قرارداد‌ها گفت: این قرارداد‌ها زودتر از موعد مقرر خاتمه پیدا نکرده و در زمان خود تمدید شده است.

وی ادامه داد: ما هیچ پرسنل تعدیلی نداشتیم. تعدادی از پرسنل تبدیل شده و در جای دیگری مشغول هستند. به خاطر صیانت از پرسنل خود دستور دادم که هیچ پیمانکاری حق تعدیل نیرو مگر با مجوز مدیرعامل ندارد. البته پرسنلی وجود داشتند که در جای دیگر با آموزش مشغول شده‌اند.