آغاز به‌کار بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور با دو غایب سرشناس!

آغاز به‌کار بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور با دو غایب سرشناس! گروه بانک، بیمه، بورس- فاینکس ۲۰۱۸، بزرگ‌ترین فرصت معرفی نظام متشکل بازار مالی کشور از دیروز در تهران آغاز به ‌کار کرد. شاپورمحمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سورنا‌ستاری معاون علم و فناوری رییس‌جمهور، عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی و پورابراهیمی رییس کمیسیون […]

آغاز به‌کار بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور با دو غایب سرشناس!

گروه بانک، بیمه، بورس- فاینکس ۲۰۱۸، بزرگ‌ترین فرصت معرفی نظام متشکل بازار مالی کشور از دیروز در تهران آغاز به ‌کار کرد. شاپورمحمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سورنا‌ستاری معاون علم و فناوری رییس‌جمهور، عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی و پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله مهم‌ترین مهمانان روز نخست این نمایشگاه ۴ روزه بودند و این در حالی بود که وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی از غایبان بزرگ این رویداد مالی بودند.

مشکلات را حل می‌کنیم

در افتتاحیه این نمایشگاه ابتدا شاپورمحمدی به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سخنرانی پرداخت. وی مهم‌ترین هدف از برگزاری این نمایشگاه را فرهنگسازی و ارتقای سواد مالی کشور عنوان کرد.

در بخشی از سخنرانی‌های رییس سازمان بورس تعدادی از سرمایه‌گذاران سعی کردند صدای اعتراض خود را به شاپورمحمدی برسانند.

وی در حالی که رییس کل بانک مرکزی در افتتاحیه این نمایشگاه حضور نداشت مدعی شد که حضور بانک‌ها امسال در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پر رنگ بود و ادامه‌داد: امسال در بحث اصلاح مربوط به توقف و بازگشایی نماد‌ها اتفاق‌های مناسبی رخ داد.

در بخشی از این مراسم سهامدار یکی از شرکت‌ها در اعتراض به عملکرد سازمان بورس عنوان کرد که ما به شما به عنوان نهاد ناظر اعتماد کردیم، ولی در حال حاضر سرمایه ما بلوکه است و جلوی خانواده خود سرافکنده هستیم. شاپورمحمدی در پاسخ به این سهامدار گفت: احتمالاً نماد شرکت «های وب» منظورشان است، تمام تلاش سازمان بورس این است که این موضوع حل شود.

وی درباره نمادهای متوقف نیز گفت: امیدواریم امسال کاهش نمادهای بسته داشته باشیم.

رییس سازمان بورس با تأکید بر این‌که امسال حجم مبنا و حد نوسان را بازبینی خواهیم کرد، اظهار امیدواری کرد: این نمایشگاه به استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌هایی که محور آنها فناوری است کمک خواهد کرد که از آخرین تکنولوژی در بازار استفاده کنند.

ارزش استارت‌آپ‌هایی که امسال به بورس می‌رود۶۰هزارمیلیارد تومان است

پس از وی نوبت سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری بود که سخنرانی کند.

معاون فناوری رییس‌جمهور از عرضه سهام برخی استارت‌آپ‌ها در بورس طی سال جاری خبر داد و گفت: ارزش این شرکت‌ها ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

سورنا ستاری افزود: نسل جدیدی از کارآفرینی در کشور شکل گرفته است به این معنا که برخی از استارت‌آپ‌ها امسال در بورس عرضه می‌شوند که ارزش آنها ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: برخی از استارت‌آپ‌ها در سال‌های گذشته از مجموعه‌های دولتی بیرون رانده شده‌اند ولی اکنون یکی از آنها ارزش یک میلیارد دلاری دارد. این در حالی است که بسیاری از آنها خیلی بازار بزرگی را تشکیل می‌دهند در حالیکه دولت خدمات را غیرشفاف با نرخ بالا به مردم ارایه می‌دهد و واسطه‌های بسیار زیادی نیز در این میان وجود دارند و البته به این دلایل است که مردم از آنها حمایت می‌کنند.

وی افزود: استارت‌آپ‌ها در حوزه خدمات علی‌رغم این‌که خدمت شفاف می‌دهند ولی مورد نقد قرار می‌گیرند و کتک می‌خورند، این در حالی است که اکنون برخی از استارت‌آپ‌ها سربازان ایران در خارج از کشور شده‌اند و اکنون کشورهای مجازی در حال تشکیل است و گوگل هم نمونه آن است که بانک و قانون و برنامه دارد.

وی افزود: به بچه‌ها باید به عنوان سرباز نگاه کرد، زیرا این افراد هستند که کار را پیش می‌برند.

ستاری ادامه داد: سرمایه‌های خطرپذیر باید ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع بورس را جمع کند. ارایه وام دردی را دوا نمی‌کند و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط با وام نمی‌شود.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: نمی‌توان با استارت‌آپ‌ها جنگید و جوانان باانگیزه بسیاری هستند که باید حمایت شوند، ایده‌های جدید را باید پذیرفت، همان‌طور که دنیا آن را پذیرفته است. بانکداری می‌ماند ولی بانک‌ها از بین خواهند رفت.

رشد ۳۰ درصدی بیمه‌های عمر

رییس کل بیمه مرکزی نیز در ادامه این افتتاحیه از رشد ۳۰ درصدی بیمه‌های عمر در سال گذشته خبر داد و گفت: باید زمینه توسعه اوراق بهادار مبتنی بر بیمه را از طریق بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسعه داد.

 عبدالناصر همتی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با اشاره به اهمیت تأمین مالی در اقتصاد گفت: سبک کارآمدی نظام تأمین مالی در کشور به فعالیت ۳ بازار پول، بیمه و سرمایه بستگی دارد.

همتی با اشاره به رشد صنعت بیمه بیان‌کرد: رشد مداوم صنعت بیمه در سال‌های گذشته بسیار مشهود بوده است. در این زمینه حق رشد بیمه‌ها نسبت به GDP رشد قابل توجهی داشته است. گواه این موضوع نیز رشد ۲۱ درصدی حق بیمه در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ است.

وی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذارهای را در زمینه بیمه عمر عنوان کرد و گفت: در این زمینه رشد بسیار خوبی داشتیم. براساس چشم‌انداز صنعت بیمه، بیمه عمر تا سال ۱۴۰۴ در پرتفوی بیمه رشد ۵۰ درصدی دارد.