استفاده از پیمانکاران ایرانی ، شرط مناقصات فاز ۳ آزاد راه تهران شمال

استفاده از پیمانکاران ایرانی ، شرط مناقصات  فاز ۳ آزاد راه تهران شمال رامین شاهی – اجرای پروژه ملی و کلان آزاد راه تهران شمال از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است و سال‌هاست که در دست اجراست. در این مدت فراز و نشیب‌های بسیاری را داشته و پیمانکاران داخلی و خارجی و به‌خصوص چینی را […]

استفاده از پیمانکاران ایرانی ، شرط مناقصات  فاز ۳ آزاد راه تهران شمال

رامین شاهی – اجرای پروژه ملی و کلان آزاد راه تهران شمال از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است و سال‌هاست که در دست اجراست. در این مدت فراز و نشیب‌های بسیاری را داشته و پیمانکاران داخلی و خارجی و به‌خصوص چینی را تجربه کرده است. این طرح که در ۴ فاز در دست ساخت بوده است، قطعه ۴ آن تکمیل و فاز یک آن در آستانه بهره‌برداری است. همچنین مناقصات تعیین‌کننده‌ای هم برای انتخاب پیمانکار داشته است به گونه‌ای که ۱۱ پیمانکار در فاز یک این آزاد راه در حال فعالیت هستند و مناقصات فاز ۳ نیز به‌زودی برگزار می‌شود تا پیمانکاران اصلی آن مشخص شوند، اما اخیراً رییس بنیاد مستضعفان محمدسعیدی‌کیا اعلام کرده است که اولویت بنیاد در استفاده از پیمانکاران ایرانی است، موضوع مهمی که در سال استفاده از کالای ایرانی می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد.

تشریح مسیرآزاد راه تهران شمال

مسیر آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

شرط استفاده از پیمانکاران ایرانی توسط خارجی‌های برنده شده در مناقصات آزاد راه تهران شمال

محمدسعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان

اقدامات تأسیساتی و روشنایی قطعه یک آزادراه تهران- شمال آغاز شده و تا چند ماه آینده تمام می‌شود، همچنین منطقه دو نیز تا نیمه سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه سال ۷۵ آغاز شده است اما بنا بر دلایلی سرعت کار کافی نبود و از ۹۴ بنیاد مستضعفان و جانبازان طی تفاهمنامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی اجرای پروژه و سرعت بخشیدن به آن را برعهده گرفت. باید گفت این پروژه نیاز مردم است که بر روی کریدور شمال به جنوب کشور واقع شده و به‌ عنوان یک اثر تاریخی، مردم از تأخیر در اجرای آن گلایه‌مند هستند و رابطه بسیار خوبی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه برقرار است که می‌توانیم نتیجه آن را در روند اجرایی پروژه مشاهده کنیم. همین طور کل مسیر آزادراه به ۴ منطقه تقسیم شده که منطقه ۴ حدوداً ۳ سال قبل به بهره‌برداری رسیده و با پیمانکار چینی منطقه یک نیز که طول راه را ۶۳ کیلومتر کوتاه می‌کند و کار بسیار پیچیده و فنی است، تصفیه حساب شد و حجم عظیم کار باقی مانده، بین پیمانکاران ایرانی با مناقصه تقسیم شده است. این پروژه پیچیده و سخت تماماً توسط پیمانکاران، مشاوران و نیروهای ایرانی در حال اجرا است، درباره روند اجرای قطعه دو این پروژه نیز گفت: پیمانکاران منطقه دو انتخاب شده‌اند و عملیات آن آغاز شده است.

برگزاری مناقصه بین‌المللی فاز ۳

سعیدی‌کیا با بیان این‌که در منطقه ۳ نیز مناقصه بین‌المللی گذاشته می‌شود و در صورتی‌که پیمانکاران خارجی مناقصه را برنده شوند شرط ما برای آنها انجام کارهای اجرایی توسط پیمانکاران ایرانی است، همچنین طی ماه‌های آینده منطقه یک آزاد راه با کیفیت و ایمنی خوب زیر عبور و مرور قرار بگیرد، خاطرنشان‌کرد: اقدامات تأسیساتی و روشنایی منطقه یک آغاز شده و تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد؛ همچنین منطقه دو نیز تا نیمه سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

بازگشت دوباره پیمانکاران چینی‌‌!

در جریان سفر بهمن ماه ۹۶ محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به چین توافقی میان این بنیاد با یک شرکت چینی به منظور ساخت قطعه سوم آزادراه تهران- شمال و ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام خمینی(ره) به امضا رسید که در جریان این قرارداد طرف چینی تعهد می‌کند که این دو پروژه مهم عمرانی ایران را در مدت زمان مشخص به بهره‌برداری نهایی برساند.

در راستای اجرای این توافق‌‌ها یک شرکت دولتی چینی به نام «چنگ دا» معرفی شد و در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی را با بنیاد مستضعفان ایران پیگیری کرد. این شرکت که صددرصد دولتی است، حدود ۷۰ سال قدمت دارد و جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های عمرانی چینی به حساب می‌آید. این شرکت در طول ماه‌های گذشته مطالعاتی گسترده را در این پروژه‌های مهم در دستور کار قرارداده و در زمان سفر سعیدی‌کیا به چین نمونه‌های کار خود را به طرف ایرانی معرفی کرده و پیش قرارداد را امضا کردند.

باید گفت در قطعه سوم آزادراه تهران- شمال قرارداد به این صورت است که طراحی، مهندسی، اجرا و فاینانس کار باید از سوی شرکت چینی تأمین شود. در فرودگاه امام خمینی(ره) قرارداد ما به شکل BLT خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود اجرای این توافق‌‌ها به حدود ۵۰۰۰ نفر نیروی کار احتیاج داشته باشد که ۸۵ درصد آنها ایرانی خواهند بود و حدوداً ۵۰ تا ۱۰۰ شرکت داخلی نیز با شرکت چینی همکاری می‌کنند و در کنار آن آموزش‌های لازم را می‌بینند. بازگشت دوباره چینی‌‌ها به آزادراه تهران- شمال در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز پیمانکاری از چین اجرای قطعه اول این آزادراه را در اختیار داشت، پیمانکاری که نتوانست انتظارات موجود از خود را برآورده سازد و همین موضوع باعث شد با کنار رفتن از کار چند پیمانکار ایرانی مابقی قطعه نخست را در دستور کار قرار دهند و براساس آمارهای ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان پس از پیگیری پروژه از سوی پیمانکاران ایرانی سرعت تکمیل این قطعه به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و پس از سال‌ها سردرگمی بار دیگر به افتتاح نزدیک شده است.

 

مشخصات قطعه ۳ آزادراه تهران-شمال

این مسیر حدفاصل پل زنگوله‌ـ سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است. مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود. در این منطقه هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته است.