صنعت چرم؛ظرفیت‌ها و چالش‌ها

صنعت چرم؛ظرفیت‌ها و چالش‌ها صنعت چرم کشور به عنوان زیر بنای صنایع کوچک و اشتغالزای کیف و کفش می‌توانند بدون کم‌ترین وابستگی به خارج و تحریم‌ها موجب رشد و اشتغالزایی قابل توجه و افزایش صادرات غیرنفتی شود اما همچنان با مشکلات بانکی و قاچاق کالا مواجه هستند، لذا لازم است برای حرکت در مسیر اقتصاد […]

صنعت چرم؛ظرفیت‌ها و چالش‌ها

صنعت چرم کشور به عنوان زیر بنای صنایع کوچک و اشتغالزای کیف و کفش می‌توانند بدون کم‌ترین وابستگی به خارج و تحریم‌ها موجب رشد و اشتغالزایی قابل توجه و افزایش صادرات غیرنفتی شود اما همچنان با مشکلات بانکی و قاچاق کالا مواجه هستند، لذا لازم است برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای ایرانی مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد.

در واقع دباغی پوست خام جانوران به ‌ویژه گاو در صنعت تولید چرم منجر به تولید محصولی به نام چرم می‌شود که صنعتی مهم در صنایع کیف و کفش کشور محسوب می‌شود. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. محصول جانبی تلقی می‌شود.

صنعت چرم با ۱۰۰ هزار نفر اشتغال

صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی

در صنعت چرم ایران ۱۰۰ هزار نفر در واحدهای صنفی و ۱۵ هزار نفر در واحدهای صنعتی مشغول به‌کار هستند که مجموعا اشتغالی ۱۱۵ هزار نفری را ایجاد کرده است و کمبود آموزش‌های مهارتی مرتبط با مصنوعات چرمی، عدم وجود برند ملی و نبود شبکه توزیع پیشرفته مصنوعات چرمی در داخل و خارج کشور از جمله مشکلات موجود در این حوزه است. همچنین از راهکارهای ارایه شده به منظور بهبود وضعیت صنعت چرم، اعطای تسهیلات کم بهره به منظور ایجاد ایستگاه‌های متمرکز، جمع‌آوری پوست خام و به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی در چرمشهر‌ها است و به استناد آمارهای منتشر شده، تولید سالانه چرم سنگین در ایران ۶۰ میلیون فوت مربع، چرم سبک ۴۸ میلیون فوت مربع و چرم زیره ۴۶۸ تن اعلام شده است. همچنین در حال حاضر ۲۲۵ واحد تولید چرم در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ واحد به تولید چرم سنگین، ۴۳ واحد به تولید چرم سبک، ۵ واحد به تولید چرم زیره و ۵۷ واحد به تولید چرم سبک و سنگین مشغول هستند.

عباس ترکمان، نایب رییس انجمن صنایع چرم

قاچاق کامیونی مواد چرم‌سازی از گمرک!

امیدواریم دولت با جلوگیری از پدیده قاچاق، ثبات نرخ ارز و از لحاظ تورم بازار و صنعت چرم ایران را با شرایط مطلوب‌تری روبه‌رو کند. در حالیکه صنعتکاران چرم کشور، از خروج غیرقانونی مواد خام چرم‌سازی به صورت کامیونی و زمینی از گمرک به سایر کشور‌ها خبر می‌دهند، گمرک ایران اعلام کرد که با افزایش درخواست صادرات چرم با وجود داشتن عوارض صادراتی مواجه هستیم و این موضوع قبلاً هم عنوان شده که در حال کنترل هستیم. اما اگر موردی وجود دارد اعلام کنند تا پیگیری کنیم و همچنان با پدیده قاچاق مواد خام چرم‌سازی مواجه هستیم و نمی‌دانیم که چگونه این میزان چرم به صورت کامیونی از کشور خارج می‌شود. پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت اجباری و نیز افزایش سالانه تورم موجب شده صادرات، قدرت رقابتی نداشته باشد و در کنار آن پدیده قاچاق شرایط صنعت چرم را با چالش مواجه کرده و تولیدکنندگان را در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرارداده است لذا واردات محصول نهایی چرم تحت عناوین دیگر و به صورت کیلویی که با پرداخت عوارض ناچیز گمرکی انجام می‌شود و نیز خروج غیرقانونی مواد خام چرم‌سازی از کشور موجب شده است تا صنعت چرم ایران گریبانگیر مسایلی باشد که تولیدکنندگان را با چالش و مشکل جدی مواجه کرده است.

تنها ۳۰ درصد ظرفیت چرم کشور فعال است

سالانه حدود دو میلیون جلد پوست گاوی معادل ۷۵ میلیون پا چرم گاوی، ۲۰ میلیون جلد گوسفندی معادل ۱۴۰ پا پوست گوسفندی و ۸ میلیون جلد بزی معادل ۵۰ میلیون پا پوست بز در کشور تولید می‌شود و تنها از ۳۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی چرم بهره می‌بریم و پایین بودن میزان کشتار، واردات بی‌رویه گوشت، خروج غیرقانونی مواد خام چرم‌سازی و نیز واردات غیرمجاز محصول نهایی چرم موجب شده تا نتوانیم بیش از رقم ۳۰ درصدی از ظرفیت واحدهای تولیدی خود استفاده کنیم.