تداوم ارزآوری پتروشیمی‌ها در گرو پهن شدن چتر حمایتی دولت

صنعت پتروشیمی در انتظار بسته‌های تشویقی تداوم ارزآوری پتروشیمی‌ها در گرو پهن شدن چتر حمایتی دولت گروه انرژی- پتروشیمی از جمله صنایع ارزآوری است که سایه قیمت سنگین نرخ خوراک و رانت‌های احتمالی آن را همچنان دنبال می‌کند، با توجه به این مهم و نقش مهمی که پتروشیمی در اقتصاد کشور دارد دولت درصدد حل […]

صنعت پتروشیمی در انتظار بسته‌های تشویقی

تداوم ارزآوری پتروشیمی‌ها در گرو پهن شدن چتر حمایتی دولت

گروه انرژی- پتروشیمی از جمله صنایع ارزآوری است که سایه قیمت سنگین نرخ خوراک و رانت‌های احتمالی آن را همچنان دنبال می‌کند، با توجه به این مهم و نقش مهمی که پتروشیمی در اقتصاد کشور دارد دولت درصدد حل مشکلات و رفع دغدغه‌های این صنعت برآمده است.

در یک دورنمای کلی ۶۳ طرح در صنعت پتروشیمی با پیشرفت ۶۰ تا ۹۰ درصد در دست اجرا وجود دارد، برای تکمیل این طرح‌ها ۲۵ میلیارد دلار منابع مالی نیاز است. در قالب برنامه ششم توسعه ۴۲ طرح پتروشیمی دیده شده که اجرای آنها ۵۸ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد. با متصل شدن حلقه‌های مذکور به یکدیگر ظرفیت تولید پتروشیمی به ۲۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

بنابراین انتظار می‌رود برای محقق شدن برنامه‌های تعریف شده قیمت خوراک منطقی شود و همچنین ارایه تضمین از سوی دولت برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی را از جمله نیازهای اصلی صنعت پتروشیمی مهیا شود امری که مستلزم توجه و حمایت هر چه بیش‌تر دولت به دست‌اندرکاران این صنعت است.

بر مبنای جدید‌‌ترین تصمیم مقرر شده است تا دولت خوراک پتروشیمی‌‌ها که تا پیش از این با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی، در اختیار آنها قرار می‌گرفت، اکنون با نرخ ۳۸۰۰ تومانی همانند کالاهای اساسی در اختیار آنها قرار دهد. بر این اساس باید پتروشیمی‌‌ها خود را منطبق با سیاست‌های اقتصادی از جمله همان قیمت ۴۲۰۰ تومانی دلار تطبیق دهند .

قیمت خوراک پتروشیمی در هاله‌ای از ابهام

ابراهیم محمود‌زاده، رییس سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) با یادآوری تزریق سالانه ۱۳ میلیارد دلار ارز از طریق صادرات محصولات پتروشیمی به اقتصاد کشور، به فارس گفت: پتروشیمی‌های زیرمجموعه ساتا از گذشته تاکنون کالای خود را با نرخ مشخصی صادر کرده و دلار حاصل از آن را دریافت و در بازار ارز به فروش می‌رساندند، اما با تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز توسط بانک مرکزی، وضعیت و قیمت خوراک دریافتی مجتمع‌های پتروشیمی مشخص نیست.

این مقام مسؤول یادآورشد: در مذاکرات با دولت به این نتیجه رسیدیم که در زمینه تغییرات نرخ خوراک و انتخاب صرافی‌های خریدار ارز پتروشیمی‌ها، دولت با عقلانیت و منطقی عمل می‌کند و در این شرایط دولت را پشتیبانی خواهیم کرد.

محمودزاده افزود: ثبات نرخ دلار برای همه بهتر است و با توجه به قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز و این که در گذشته تضمین‌های لازم برای جلوگیری از زیان حاصل از نوسان‌های ارز در پتروشیمی‌ها، به‌خوبی دیده شد، امروز هم برای رسیدن به سازوکارهای لازم، نیاز به زمان داریم و در این مدت امیدواریم دولت با بسته‌های تشویقی، از زیان بیش از حد پتروشیمی‌‌ها جلوگیری کند.

سایه نوسان نرخ ارز بر صنعت پتروشیمی

رییس سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با بیان این‌که نوسان نرخ ارز در پالایشی‌‌ها تأثیر کم‌تری نسبت به پتروشیمی داشته و سرمایه‌گذاری در این سبد از ریسک کم‌تری برخوردار است، افزود: براساس برآورد‌ها بیش از ۵۰ درصد سهام پتروشیمی‌های منطقه عسلویه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار هلدینگ شستا قرار دارد و به ‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک باید به دنبال بحث چانه‌زنی مطالبات خود در شرایط جدید باشیم و مذاکره با وزارت نفت در زمینه کاهش نرخ خوراک را در دستور کار قرار دهیم.

ضرورت تزریق ارز به چرخه اقتصادی

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری چندی پیش گفته بود: در مقطع کنونی نیاز جدی داریم که ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به چرخه اقتصاد کشور وارد شود.

وی بیان کرده بود دشمنان هدفگذاری کرده‌اند که به منابع ارزی ما آسیب وارد کنند و انتظار دولت از مدیران صنعت پتروشیمی این است که بیش از آن‌که به منافع بنگاه‌های اقتصادی خود توجه کنند منافع ملی کشور را در نظر گیرند چرا که منافع شخصی و صنفی در شرایطی می‌تواند مفید باشد که منافع ملی کشور تأمین شده باشد.

 جهانگیری با بیان این‌که صنعت پتروشیمی نقش پر اهمیتی در آینده صنعتی ایران دارد، اظهارداشت: صنعت پتروشیمی همواره از نقش پراهمیتی در اقتصاد کشور، صادرات و اشتغالزایی برخوردار بوده است.