دلایل افزایش قیمت خودرو

دلایل افزایش قیمت خودرو مهدی‌قره‌داغلی- واقعیت این است که مدت‌هاست بازار خودرو شرایط آشفته‌ای را سپری می‌کند. قیمت‌ها با افزایش شدیدی مواجه شده‌اند و چه در حوزه بازار خودروهای داخلی و چه در حوزه بازار خودروهای خارجی، آشفتگی و عدم‌نظارت کاملاً مشهود است. به گزارش مناقصه‌مزایده، اکنون عملاً هیچ نهاد ناظری برای نظارت بر قیمت‌های […]

دلایل افزایش قیمت خودرو

مهدی‌قره‌داغلی- واقعیت این است که مدت‌هاست بازار خودرو شرایط آشفته‌ای را سپری می‌کند. قیمت‌ها با افزایش شدیدی مواجه شده‌اند و چه در حوزه بازار خودروهای داخلی و چه در حوزه بازار خودروهای خارجی، آشفتگی و عدم‌نظارت کاملاً مشهود است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اکنون عملاً هیچ نهاد ناظری برای نظارت بر قیمت‌های خودرو در بازار وجود ندارد و حتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هم دست روی دست گذاشته و کاری به آشفته بازار خودرو ندارند.

گفتنی است که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن‌وتجارت با بیان مسایل و مشکلات پیش آمده در بازار خودرو گفت: که با توجه به اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد و اشتغال، ترامپ بعد از خروج از برجام اولین کالای تحریمی را خودرو اعلام کرد، در حالی که در گذشته و در تحریم‌های قبلی ابتدا پتروشیمی و سایر موارد تحریم شدند و خودرو جزو آخرین کالاهایی بود که مورد تحریم واقع شد.

وزیر صنعت از تغییر جهت نقدینگی به سمت بازار خودرو خبرداده و اظهار کرد: هزار و۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی سرگردان در دست مردم است که این نقدینگی به سمت بازارهای طلا و ارز و مسکن می‌رود و اکنون به سمت بازار خودرو حرکت کرده است.

وزیرصنعت اعلام کرد که بالا رفتن تقاضا موجب التهاب بازار خودرو شده و خودروسازان تلاش می‌کنند تا با افزایش تولیدات، این بازار را کنترل کنند.

همچنین درباره این افزایش بی‌دلیل قیمت خودرو‌ها محمود‌مخلصی، دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: کنترل و نظارت بر فعالیت سرشاخه‌های عرضه‌کننده خودرو و جلوگیری از احتکار این کالا، راهکار ایجاد آرامش در بازار خودرو است.

مخلصی با اشاره به این‌که انحصار در شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای داخلی یکی از معضلات بازار خودرو است افزود: عرضه در این شرکت‌ها به نحوی است که درصورت ثبت‌نام اینترنتی، فقط عوامل این شرکت‌ها موفق به ثبت‌نام می‌شوند و مصرف‌کننده امکان آن را پیدا نمی‌کند و اگر به‌صورت مستقیم نیز فروش انجام شود در نهایت کالا به بازار می‌رود و مصرف‌کننده نمی‌تواند از طریق شرکت خودرو دریافت کند که این رویه عامل دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار است.

وی با بیان این‌که سود حاصل از این روش فروش خودرو‌ها نصیب عوامل شرکت‌های توزیع‌کننده می‌شود گفت: خودروهای خارجی نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و ورود آنها به بازار نیز از طریق گروهی خاص امکان‌پذیر است.

دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو افزایش قیمت خودرو را سبب ایجاد نگاه سرمایه‌ای مردم به این کالا دانست و ادامه داد: هم‌اکنون مردم خودرو را خریداری و برای افزایش قیمت نگهداری می‌کنند تا پس از بالا رفتن قیمت، آن را به فروش برسانند درحالی که با افزایش عرضه به بازار از خودروهای تولید شده فعلی، می‌توان این روند را شکست و مانع از افزایش قیمت خودرو شد.

مخلصی با اشاره به خودروهای وارداتی موجود در گمرک و ممانعت از خروج آنها افزود: ارز کشور برای ورود این خودرو‌ها مصرف شده است بنابراین با توجه به ورود قانونی این کالا چرا مسؤولان اجازه ترخیص آنها را صادر نمی‌کنند؟

وی بابیان این‌که نظارتی بر عرضه خودروهای خارجی وجود ندارد که این کالا به دست مصرف‌کننده برسد، گفت: با وجود روند فعلی در افزایش قیمت معلوم نیست خودرو وارداتی ترخیص شده از گمرک به دست مصرف‌کننده می‌رسد یا در پارکینگ دیگری احتکار می‌شود آیا نظارت و قدرتی بر کنترل سرشاخه‌ها وجود دارد ؟

دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به این‌که افزایش روز‌به‌روز خودرو سبب گرایش مصرف‌کننده به سمت خرید خودرو شده و این افزایش تقاضا سبب ادامه روند افزایش قیمت این کالا شده است ادامه داد: اگر کالا به اندازه کافی در بازار باشد هیچ زمانی این افزایش قیمت اتفاق نمی‌افتد.

مخلصی افزود: پس از اعلام سیاست دولت مبنی بر حمایت از تولید، خودروسازان داخلی باید با افزایش تولید، عرضه را در بازار افزایش دهند اما هم‌اکنون رشد قیمت‌ها به اندازه‌ای است که قدرت خرید آن وجود ندارد.

رضاشیوا، رییس شورای‌رقابت در مورد آشفته بازار خودرو گفت: وقتی شورای‌رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تولید داخلی را اعلام می‌کند، شرکت مربوطه مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز اعلام شده نیست.

رییس شورای‌رقابت با بیان این‌که باید دلیل افزایش قیمت خودرو بررسی شود، گفت: اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل دلالی باشد، باید رصد شود که این دلالی ناشی از کمبود تولید است و یا مسایل دیگری در آن اثر‌گذار است که قطعاً اگر افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید باشد، شورای‌رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.

وی افزود: اما هیچ خودروسازی حاضر به کاهش تولید نیست و قطعاً برای کسب درآمد بیش‌تر تمایل به تولید بیش‌تر هم دارد.

شیوا در پاسخ به این سؤال که برای کنترل آشفته بازار خودرو چه باید کرد، اظهار داشت: در هر کجای دنیا و حتی کشورهای توسعه یافته و صنعتی اگر به صورت ناگهانی تقاضا برای کالایی افزایش یابد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد، افزایش قیمت صورت می‌گیرد.

رییس شورای‌رقابت اظهار داشت: بنابراین تا زمانی که تقاضای کاذب وجود داشته باشد و نتوان عرضه را به اندازه تقاضا رساند، کنترل بازار بسیار سخت است.

مجلس در نشست اختصاصی گرانی کالا‌ها و خودرو را بررسی می‌کند

در این باره علی لاریجانی، رییس مجلس شورای‌اسلامی گفت که مجلس در یکی از جلسات هفته آینده خود موضوع گرانی برخی کالا‌ها از جمله خودرو را بررسی خواهد کرد.

تقی‌کبیری در تذکری مستند به ماده۱۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: با توجه به وضعیت اخیر و گرانی برخی کالا‌ها از جمله خودرو دستور دهید مجلس در جلسه علنی یا غیرعلنی این موضوع را پیگیری کند.

وی خطاب به رییس مجلس گفت: خوب بود شما تذکری در این رابطه می‌دادید.

لاریجانی در این باره اظهار کرد: ‌این موضوع در هیأت‌رییسه مجلس بحث شده و بناست هفته آینده جلسه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

همچنین مهدی‌مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نابسامانی کنونی پذیرفتنی نیست و دستگاه‌های مسؤول باید بر این بی‌سامانی نظارت و به آن رسیدگی کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: خودروسازهای داخلی نباید فقدان مدیریتشان را به بازار خودرو مربوط کنند.

وی افزود: خودروساز‌ها باید به مصرف‌کننده احترام بگذارند و نباید به سمتی بروند که به جای مشکل جامعه در پی حل مشکل خودشان باشند.

حال باید منتظر نشست که بالاخره این آشفته بازار خودرو به کجا می‌رود.