آقایان مسؤول؛ قطع برق محصول تراکم‌فروشی‌ها است

به داد تهران برسید آقایان مسؤول؛ قطع برق محصول تراکم‌فروشی‌ها است گروه اجتماعی- تهران شهری با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر که این روز‌ها علاوه بر هوای گرم باید یکی از مهم‌ترین چالش‌هایش را نیز سپری کند: قطعی برق! از ابتدای سال و کمبود بارش‌ها می‌شد حدس زد که یکی از دغدغه‌های پایتخت می‌تواند […]

به داد تهران برسید

آقایان مسؤول؛ قطع برق محصول تراکم‌فروشی‌ها است

گروه اجتماعی- تهران شهری با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر که این روز‌ها علاوه بر هوای گرم باید یکی از مهم‌ترین چالش‌هایش را نیز سپری کند: قطعی برق! از ابتدای سال و کمبود بارش‌ها می‌شد حدس زد که یکی از دغدغه‌های پایتخت می‌تواند کمبود آب باشد اما در عمل آن چیزی که تاکنون رخ داده مشکل برق بوده است. مشکلی که در داغ‌‌ترین روزهای تهران حساسیت‌ها را به اوج می‌رساند.

خاموشی‌های بدون برنامه!

در ابتدا خاموشی‌ها بدون اعلان قبلی بود و همین موضوع باعث شد تا سر و صدا‌ها بلند شود؛ چه از جانب آنهایی که در ادارات دولتی مشغول خدمت بودند و چه از طرف مردمی که برق برایشان در این گرما از نان شب واجب‌تر است.

تغییر ساعات کاری در تهران

همزمان با شروع خاموشی‌ها در پایتخت، مقیمی، استاندار تهران طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که ساعات کاری در تهران تغییر پیدا کرده است. مطابق بخشنامه و دستور استانداری استان تهران، ساعت کار ادارات مستقر در استان تهران به استثنای مراکز خدمات‌‌رسان تا پایان تیر سال جاری از ساعت ۶ شروع می‌شود و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای مستقر در استان تهران ملزم شدند تا ضمن نظارت و تلاش جدی درباره کاهش مصرف انرژی دستگاه مربوطه، سیستم‌های سرمایش خود را در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم و حداکثر تا ساعت ۱۳:۳۰خاموش کنند.

خاموشی‌های با برنامه

پس از تغییر ساعات کاری در تهران، وزارت نیرو اعلام کرد که خاموشی‌های تهران با برنامه قبلی خواهد بود تا همگان در جریان خاموشی‌های تهران باشند و غافلگیر نشوند. بر همین اساس چند روزی از خاموشی‌های با برنامه پایتخت می‌گذشت تا این که باز هم مقیمی استاندار تهران اعلام کرد به دلیل تدبیر در تغییر ساعات اداری تهران دیگر شاهد قطع برق نخواهد بود.

پاک کردن صورت مسأله

پایتخت ایران سال‌ها است که از درآمدهای پایدار محروم است و این در شرایطی است که حتی در برنامه ششم توسعه هم درآمدهایی همچون مالیات بر ارزش افزوده از جمع درآمدهای شهر تهران کاسته شده است. همه این شرایط باعث شده تا تهران برای تأمین درآمد خود مجبور به تراکم‌فروشی شود و این مسأله در کنار مهاجرت اقوام مختلف به تهران طی سالیان متمادی باعث شده تا کلان‌شهر تهران، شهری بی‌هویت با اقوام گوناگون باشد که برای تأمین برق، آب، گاز و… با مشکلات جدی روبه‌رو باشد. به‌طور مثال بنا بر گفته مسؤولان شهرداری تنها هزینه هر شب جمع‌آوری زباله در شهر تهران رقمی بیش از ۳ میلیارد تومان می‌باشد! انتظار مردم از شورای شهر تهران این است که تا دیرتر نشده است فکری به حال این شهر بی‌هویت کنند. شهری که روزگاری دارای بهترین آب و هوا بود و حالا به دلیل این‌که نام پایتخت را یدک می‌کشد مبتلا به عنوان مشکلات زیست‌محیطی و… است.

پس همان‌طور که گفته شد خاموشی‌های اخیر تنها به دلیل عدم صرفه‌جویی مردم نیست بلکه کلان‌شهر تهران به دلیل عدم درآمد پایدار مجبور به تراکم و افزایش جمعیت است و حال این جمعیت عظیم آب، برق، گاز و دیگر امکانات زیربنایی را مطالبه می‌کنند و مسؤولان بهتر است به جای اعلام ساعات خاموشی و تغییر ساعات اداری در پایتخت به فکر چاره‌ای اساسی باشند تا این کلان‌شهر بی‌ در و پیکر، بیش از پیش در مرداب مشکلات فرو نرود.