همه چیز در رابطه با کارت بازرگانی-اول

همه چیز در رابطه با کارت بازرگانی-اول گروه تجارت- مجتبی قدیری   کارت بازرگانی چیست؟ کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصیتی حقوقی، می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات‌ و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق […]

همه چیز در رابطه با کارت بازرگانی-اول

گروه تجارت- مجتبی قدیری

 

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصیتی حقوقی، می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات‌ و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر دارد.

کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی

ممکن است در اولین مرحله از اخذ کارت بازرگانی به این مسأله بربخورید که کارت بازرگانی حقیقی مورد نیاز من می‌باشد یا کارت بازرگانی حقوقی.

کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند به جز در موارد بسیار جزیی که مربوط به کالاهای خاص هستند اما بدانید که مراحل اخذ کارت بازرگانی حقوقی بسیار پیچیده‌تر و سخت از حقیقی است. برای تمدید کارت بازرگانی حقیقی تنها مفاصا حساب دارایی اخذ می‌کنند اما برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی مفاصا حساب مالیاتی مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی اخذ می‌کنند. بقیه مدارک تقریباً یکسان است.

انواع کارت بازرگانی

کارت تجاری: که نوع غالب آن است و برای ثبت ‌و سفارش و ترخیص کالا و صادرات و واردات کالا استفاده می‌شود.

کارت خدماتی: که صرفاً برای اشخاص حقوقی که مجوز سرمایه‌گذاری با زمینه‌ فعالیت خدماتی دارند صادر می‌شود.

کارت موردی: که برای اشخاص حقیقی ‌و حقوقی که برای یک بار خواهان ترخیص کالای خود باشند صادر می‌شود.

کارت تولیدی ‌و صنعتی که برای اشخاص حقوقی که دارای مجوز سرمایه‌گذاری با زمینه‌‌ فعالیت تولیدی هستند صادر می‌شود (به این منظور که تجهیزات کارگاهی و مواد‌اولیه‌‌ مورد نیاز برای تولیدات خود را وارد و سپس اقدام به تولید کنند.)

با کارت بازرگانی چه می‌توان کرد؟

داشتن کارت بازرگانی برای کارهای زیر ضروری است و بدون کارت بازرگانی هیچ‌کدام از این کار‌ها را نمی‌توان انجام داد.

ثبت سفارش و ترخیص کالا

واردات از مناطق آزاد

مبادرت به حق‌العمل‌کاری در گمرک

صادرات هر نوع کالاهای مجاز

مزایای کارت بازرگانی چیست؟

دارنده این کارت اگر شخص حقیقی باشد به عنوان تاجر شناخته می‌شود، تجار از امتیازات ویژه‌ای نسبت به دیگر افراد عادی بهره‌مند خواهند شد.

افرادی که به عنوان تاجر شناخته می‌شوند راحت‌تر می‌توانند سفرهای بین کشوری داشته باشند و برای آنها ویزای مخصوص تجار صادر می‌شود(البته این مسأله ممکن است برای هر کشور متفاوت باشد)

عضویت در اتاق بازرگانی

امکان واردات کالا از مناطق آزاد به داخل مرزهای کشور

امکان ثبت علائم تجاری لاتین

معایب کارت بازرگانی چیست؟

داشتن کارت بازرگانی یک مزایا برای تاجران است اما برای کسانی که روش استفاده درست از این کارت را بلد نباشند می‌تواند معایبی داشته باشد.

کسانی که اقدام به اخذ کارت بازرگانی می‌کنند می‌بایستی در نظر داشته باشند به عنوان تاجری که به قوانین واردات‌ و صادرات کشور آشنایی دارد، می‌شناسد.

کسانی که اقدام به اخذ کارت بازرگانی می‌کنند مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر واردات کالا می‌شوند و می‌بایستی ضمن ثبت‌نام در سامانه‌های مورد نظر مالیات پرداخت کنند.

مطالب فوق نشان می‌دهد که کارت بازرگانی برای کسانی که می‌خواهند به دفعات اقدام به واردات و صادرات کالا کنند مناسب و مزایا حساب می‌شود اما برای کسانی که اقدام به اخذ کارت بازرگانی و اجاره و یا فروش کارت بازرگانی می‌کنند مخاطرات زیادی دارد.

شرایط لازم برای دریافت کارت

ماده ۱۰ «آیین‌نامه مقررات صادرات‌ و واردات» مصوب ۱۳۷۳ مقرر کرده است که اشخاص حقیقی ایرانی برای گرفتن کارت بازرگانی باید حداقل ۲۳ سال تمام سن داشته باشند. همچنین، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه برای مردان ضروری است. داشتن ۳ سال سابقه فعالیت‌های تجاری یا تولیدی هم لازم است. البته این سابقه باید به تأیید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی برسد یا این‌که فرد مجوز تولیدی داشته باشد که یکی از وزارتخانه مرتبط صادر کرده باشد. داشتن محل کسب (متناسب با رشته فعالیت)، ثبت شرکت اعم از ملکی یا استیجاری، دارا بودن دفاتر قانونی با ارایه اظهار‌نامه‌های ثبتی و نیز حساب جاری معتبر نزد یکی از بانک‌های عامل کشور از دیگر شرایطی است که اشخاص حقیقی برای دریافت کارت بازرگانی باید داشته باشند.

نداشتن اشتغال تمام وقت و همچنین رابطه استخدامی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و قوای سه‌گانه، عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب و نداشتن محکومیت کیفری هم از دیگر شرایط لازم برای این کار است. در ضمن، هر شخص، اعم از حقوقی و حقیقی، نمی‌تواند بیش از یک کارت بازرگانی داشته باشد.

اشخاص حقیقی غیرایرانی نیز برای گرفتن کارت بازرگانی در کشور ما باید همه این شرایط را داشته باشند، مگر کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه. البته داشتن پروانه کار و اقامت معتبر نیز برای این افراد لازم است.

ابطال کارت بازرگانی

کارت بازرگانی، بنا به درخواست متقاضی آن، بین یک تا ۵ سال اعتبار دارد. البته وزارت بازرگانی باید این موضوع را تأیید کند. علاوه بر این موضوع، یعنی مدت اعتبار کارت، برای ابطال آن دو حالت وجود دارد: ابطال اختیاری یا همان انصراف و ابطال اجباری.

ابطال اختیاری: شخصی حقیقی یا حقوقی صاحب کارت، می‌تواند به اتاق‌های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات‌ و واردات یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها مراجعه کند و با ارایه مدارک لازم، انصراف خود را از داشتن کارت بازرگانی‌اش اعلام کند.

ابطال اجباری: اما داستان ابطال اجباری متفاوت است. در واقع، اگر بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت بعضی از شرایط دریافت کارت را نداشته یا بعد از صدور کارت، بعضی از شرایط لازم را از دست داده است، وزارت بازرگانی می‌تواند کارت او را باطل کند و این موضوع را به اتاق بازرگانی ‌و صنایع ایران یا اتاق تعاون اطلاع بدهد. همچنین، افرادی که مرتکب قاچاق شوند، طبق ماده ۳۰ قانون امور گمرکی ایران، اگر دارای کارت بازرگانی باشند، در صورت محکومیت، علاوه بر مجازات‌های مربوط، از عضویت اتاق بازرگانی شعب آن در شهرستان به صورت موقت یا دائم محکوم می‌شوند و کارت بازرگانی آنها نیز باطل خواهد شد.