لزوم نگاه ویژه به بیماران خاص!

طوفان تحریم‌های دارویی ضدبشری در راه است لزوم نگاه ویژه به بیماران خاص! گروه اجتماعی- برای کسانی که تن سالم دارند هم در این شرایط تهیه مایحتاج زندگی بسیار سخت است، چه برسد به آنهایی که با بیماری‌های خاص دست به گریبان هستند و تهیه دارو برایشان از نان شب نیز واجب‌تر است. بیماری‌هایی همچون […]

طوفان تحریم‌های دارویی ضدبشری در راه است

لزوم نگاه ویژه به بیماران خاص!

گروه اجتماعی- برای کسانی که تن سالم دارند هم در این شرایط تهیه مایحتاج زندگی بسیار سخت است، چه برسد به آنهایی که با بیماری‌های خاص دست به گریبان هستند و تهیه دارو برایشان از نان شب نیز واجب‌تر است. بیماری‌هایی همچون SMA، ‌ام اس و… که هزاران نفر در ایران به آنها مبتلا هستند و تمامی آنها نیاز به واردات دارویی دارند.

طوفان تحریم

تیرماه سال جاری بود که هاشمی، وزیر بهداشت خبر از طوفان تحریم‌های دارو داد. وی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با تأکید بر این‌که امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است، گفت که گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسأله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد، اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که طوفانی نزدیک می‌شود. به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و به کسانی که می‌توانند تدبیر کنند درباره این موضوع صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش خیالی نگهداریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بیرحمانه‌‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم.

تأمین داروهای خاص تحت تأثیر تحریم‌ها

پس از وزیر بهداشت علی‌اصغرپیوندی، رییس جمعیت هلال احمر بود که در نشست خبری با رسانه‌های خارجی در محل معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از سختی تأمین دارو‌ها خبر داد. وی گفت که بخشی از وظایف جمعیت هلال احمر تأمین داروهای مورد نیاز بیماران خاص است که متأسفانه تحریم، تأمین این دارو‌ها را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. از تحریم‌های ظالمانه همه مردم رنج خواهند برد و جمعیت هلال احمر هم از این تحریم‌ها به نوعی رنج خواهد کشید.

بودجه ۹۸ و بیماران خاص

حال با توجه به نزدیک شدن به تحریم‌های بعدی آمریکا در آبان ماه، بحث بودجه این نوع بیماران باید مورد توجه قرار گیرد. در همین ارتباط، وزیر بهداشت ضمن تشریح ۳ درخواست بودجه‌ای وزارت بهداشت برای سال ۹۸، گفت: درخواست مهمی که دارم این است که اعتبار مربوط به بیماران خاص را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهند. وی با اشاره به درخواست‌های بودجه‌ای وزارت بهداشت برای سال ۹۸، گفت: در زمینه بودجه سال ۹۸ وزارت بهداشت، تنها خواهشی که دارم این است که آنچه را که سال گذشته برای وزارت بهداشت پیش‌بینی کردند، در سال ۹۸ هم ببینند، اما اعتبار مربوط به بیماران خاص را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهند. وی افزود: در صدر این بیماران، مبتلایان به SMA هستند و دیدید که چه حاشیه‌هایی برایش درست شد. از طرفی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی هم باید مورد حمایت قرار گیرند، اما تاکنون هیچ اعتباری برایشان دیده نشده است. در عین حال لازم است از بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک که در رأس آنها بیماری MPS قرار دارد، بیماران مبتلا به ام‌اس، بیماران پروانه‌ای و مبتلایان به سرطان حمایت جدی به عمل آید و در سال آینده بودجه حمایت از این بیماران را به صورت واقعی ببینند؛ چراکه مردم واقعاً گرفتارند و هر کمبودی هم که باشد، آن را از چشم ما می‌بینند. حق هم دارند، اما واقعیت این است که نقش ما در این موضوعات وقتی که پولی در کار نباشد، کم‌ترین نقش است. هاشمی تأکیدکرد: اقدامات و سرویس‌هایی هم که تا به امروز به این بیماران ارایه‌شده، به گونه‌ای بوده که از سایر بخش‌ها زدیم و این سرویس را ارایه کرده‌ایم. بنابراین خواهشم این است که در بودجه سال ۹۸، درباره این قبیل بیماری‌ها توجه لازم را داشته باشند. در عین حال موضوع حمایت از معلولان هم مهم است، هر چند که این موضوع در حوزه کاری من نیست و در حوزه کاری وزارت رفاه قرار دارد، اما لازم است که برای معلولان و خانواده‌هایی که دو تا ۳ فرزند معلول دارند هم واقعاً یک اعتبار ویژه‌ای دیده شود؛ چراکه نگهداری این افراد هزینه‌های سرسام‌آوری به دنبال دارد. بنابراین ما در بودجه سال ۹۸، هیچ پول اضافه‌تری نسبت به سال‌های گذشته نمی‌خواهیم، فقط می‌خواهیم برای حمایت از این بیماران اعتبار ویژه‌ای را ببینند.