جیب خالی وزارت راه و انبوه پروژه‌های روی زمین مانده

جیب خالی وزارت راه و انبوه پروژه‌های روی زمین مانده رامین شاهی – وزارت راه و شهرسازی با انبوهی کار روی زمین مانده مواجه است. انواع طرح‌ها و پروژه‌های مهم زیربنایی راهسازی و شهرسازی که عموماً کلنگی خورده است و سال‌ها از مراسم کلنگ‌زنی آنها می‌گذرد تا کم‌کم به همان صورت نیمه‌کاره، مبدل به آثار […]

جیب خالی وزارت راه و انبوه پروژه‌های روی زمین مانده

رامین شاهی – وزارت راه و شهرسازی با انبوهی کار روی زمین مانده مواجه است. انواع طرح‌ها و پروژه‌های مهم زیربنایی راهسازی و شهرسازی که عموماً کلنگی خورده است و سال‌ها از مراسم کلنگ‌زنی آنها می‌گذرد تا کم‌کم به همان صورت نیمه‌کاره، مبدل به آثار باستانی و تاریخی شوند. از سویی نگهداری از حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور در کنار رسیدگی به مشکلات بنادر و فرودگاه‌ها و نیز اجرای سیاست‌گذاری‌های بخش مسکن فقط بخش‌هایی از وظایف وزارتخانه راه و شهرسازی است که خود از ادغام دو وزارتخانه بزرگ به‌ وجود آمده است، لذا باید گفت که افزایش بودجه و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی کشور می‌تواند موجب توسعه اقتصادی درون‌زای کشور شود که به طبع آن ایجاد اشتغال را نیز در پی خواهد داشت.

وزارت راه سالیانه ۱۷۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وزارت راه و شهرسازی برای انجام مأموریت‌های خود سالانه به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، درحالی‌که فقط ۵ هزارمیلیارد تومان تخصیص داده می‌شود.

سیداحسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید براین مطلب گفت: واقعیت این است که باید در زمینه اعتبارات به این وزارتخانه کمک شود؛ زیرا علت افزون شدن انتقادات همین مسأله است و این مسأله دلیلی است تا نمایندگان مجلس برای اصلاح شرایط موجود از وزارت راه و شهرسازی درخواست‌های زیادی داشته باشند. علوی خاطرنشان‌کرد: هیچ وزیری با این کمبود میزان اعتبارات توانایی اداره پروژه‌های عظیم عمرانی را نخواهد داشت. نماینده سنندج، دیوان‌دره و کامیاران در مجلس با اشاره به این‌که به هر صورت باید تلاش کرد تا نوسازی ناوگان هوایی ادامه یابد افزود: علاوه ‌بر بحث هوایی، خطوط ریلی نیز براساس قانون برنامه ششم سالی ۱۵۰۰ کیلومتر باید افزایش یابد تا انتقال بار و مسافر از طریق ریل و هوایی انجام شود که متأسفانه به خاطر کمبود اعتبارات این نوسازی و ساخت ریل با مشکل مواجه شده‌اند. علوی با بیان این‌که مسایل مربوط به تأمین مسکن، مسکن مهر و مسکن حمایتی موردنیاز امروز جامعه خصوصاً اقشار کم‌درآمد است، گفت: علاوه ‌بر مشکلاتی که در بالا ذکر شد مسایلی مانند مشکلات بانکی و مشکلات دولت به آن افزوده‌شده و آنها نیز کمک شایانی به این وزارتخانه نکردند در نتیجه با بی‌انصافی تمام، همه تقصیر‌ها بر گردن وزارت راه انداخته ‌شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات ضد فساد و شفافیت‌زایی وزیر راه و شهرسازی در خصوص نظام‌مهندسی ساختمان نیز تصریح کرد: بنده به شفافیت در هر سازمان و نهادی اعتقاد داشته و قانون‌مداری و مسؤولیت‌پذیری باید سرلوحه همه مسؤولین باشد همچنین باید تلاش کرد تا همه امور کشور شفاف شوند و این قاعده در مورد سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی نیز صدق می‌کند و وظیفه دکترآخوندی بوده است که در این مسأله با دیدن انحراف و خطایی با آن برخورد کند.

اعتبار کافی برای تکمیل پروژه آزادراه تهران-شمال وجود ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعاً اگر اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ افزایش یابد، می‌توان به بهره‌برداری آزادراه تهران-شمال در آینده‌ای نزدیک امید داشت.

محمدرضا‌ملکشاهی‌راد با اشاره به آخرین وضعیت پروژه آزادراه تهران-شمال، گفت: در گذشته این پروژه به متولیان و پیمانکاران مختلفی از جمله بنیاد مستضعفان و پیمانکاران چینی واگذار شد، اما آنها به ویژه شرکت خارجی به علت عدم تأمین فاینانس نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه آزادراه تهران- شمال یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های عمرانی و راهسازی کشور محسوب می‌شود و تاکنون اعتبارات ویژه‌ای برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده شده است. وی با بیان این‌که پروژه آزادراه تهران-شمال تاکنون هزینه بسیاری برای کشور به بار داشته است، افزود: تاکنون بیش از دو یا ۳ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه هزینه شده، اما متأسفانه پیشرفت پروژه در حد انتظار نبوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: در شرایط کنونی استراتژی برای اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال تغییر کرده، به صورتی که این پروژه به فازهای متعدد تبدیل شده و هر کدام از این فاز‌ها به یک پیمانکار داخلی واگذار شده و خوشبختانه این شرکت‌ها به خوبی در حال اجرای پروژه هستند. وی گفت: تاکنون حدود ۲۰ کیلومتر از آزادراه آسفالت شده، حال مسأله مهم این است که در شرایط کنونی دولت برای تکمیل پروژه آزادراه اعتبار کافی در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعاً اگر اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ افزایش یابد، می‌توان به بهره‌برداری آزادراه تهران-شمال در آینده‌ای نزدیک امید داشت، در غیر این صورت فقدان اعتبار این پروژه دچار مشکل می‌کند.

پروژه‌های بزرگ وزارت راه، با بودجه کنونی به نتیجه نمی‌رسد

در شرایط کنونی تمام پروژه‌های کلان عمرانی دچار چالش و مشکل هستند که علت اصلی آن کمبود اعتبار و بودجه وزارت راه و شهرسازی است. صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اعلام این مطلب گفت: متأسفانه تمام پروژه‌های کشور وصل به منابع و اعتبارات دولتی هستند و این مسأله مانع اصلی پیشرفت پروژه‌ها شده است.

در شرایط کنونی تمام پروژه‌های کلان عمرانی دچار چالش و مشکل هستند که علت اصلی آن کمبود اعتبار و بودجه وزارت راه و شهرسازی است. صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اعلام این مطلب گفت: متأسفانه تمام پروژه‌های کشور وصل به منابع و اعتبارات دولتی هستند و این مسأله مانع اصلی پیشرفت پروژه‌ها شده است.

 بدری با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در توسعه راه‌های کشور، گفت: در شرایط کنونی ۹۰ درصد از بودجه کل کشور هزینه مسایل جاری کشور شده و تنها ۱۰ درصد در حوزه عمرانی تخصیص داده می‌شود.

او گفت: قطعاً با ردیف بودجه ۶۰ هزارمیلیارد تومانی که تنها در سال حدود ۳۰ هزارمیلیارد تومان آن محقق می‌شود، پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور به نتیجه نمی‌رسند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: به ‌نظر من در شرایط کنونی باید برای پروژه‌های نیمه‌تمام، توجیه فنی و اقتصادی ایجاد کرد تا سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی مدیریت آن را برعهده بگیرند نه این‌که دولت اعتبارات قطره‌چکانی را در این حوزه تخصیص دهد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها و متولیان در حوزه اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در این رابطه حاصل‌شده و امیدوارم بخش زیادی از این پروژه در سال‌های آتی به بهره‌برداری برسند.

مهم‌ترین مشکل وزارت راه و شهرسازی فقدان منابع مالی است

عضو سابق کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از این‌که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اختصاص منابع مالی وزارت راه و شهرسازی را یاری نمی‌کند، گفت: مهم‌ترین مشکل وزارت راه و شهرسازی فقدان منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها است.

علیرضا‌خسروی با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل وزارت راه و شهرسازی در مقطع کنونی فقدان منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها است، گفت: وزیر راه و شهرسازی هم نجابت به خرج می‌دهد و بسیاری از مسایلی را که در خصوص کمبود منابع مالی است مطرح نمی‌کند. نماینده سابق مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این‌که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اختصاص منابع مالی وزارت راه و شهرسازی را یاری نمی‌کند، افزود: عمده مسایلی که نمایندگان مجلس مثل تقسیم بودجه با وزارت راه و شهرسازی دارند در جایی دیگر تصمیم‌گیری شده نه در وزارت راه و شهرسازی و نباید در چنین شرایطی که بودجه ناکافی است و تقسیم آن هم نادرست از وزیر راه و شهرسازی انتظارات نابه‌جا داشت.

خسروی با تأکید بر این‌که همه دستگاه‌ها باید به وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد اهداف ملی کشور کمک کنند، اظهارکرد: باید برای مردم هم فرهنگسازی شود که چنانچه از خدماتی استفاده می‌کنند هزینه آن را هم پرداخت کنند، چراکه حضور بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها علاوه بر توسعه زیرساخت‌های کشور در شرایط فقدان اعتباری نیز کمک حال دولت خواهد بود.